Fatwa: # 47249
Category: Quran
Country: Sweden
Date: 30th March 2021

Title

Pausing one’s recitation of the Quran to reply to the Adhan

Question

What is the ruling of reciting Quran in the masjid while adhan is be called?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If Adhan commences whilst one is reciting Quran in the Masjid, then one can either pause his recitation to reply to the Adhan or continue with the recitation of the Quran.[1]

It is Mustahab to reply to the Adhan.[2] Consider the following verse of the Quran:

وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ

Whoever honours the landmarks of Allah, then this (respect for these landmarks) denotes Taqwa in a person’s heart. (Surah Al-Hajj - 32)

The Adhan is a distinctive sign of Islam. Therefore, it is advisable to pause the recitation of the Quran to reply to the Adhan.

And Allah Ta’āla Knows Best

Hasan Ahmed Razzak

Student – Darul Iftaa

Paterson, New Jersey, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai

 



[1]

مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 80)

وإذا سمع المسنون منه أي الأذان وهو ما لا لحن فيه ولا تلحين “أمسك” حتى عن التلاوة ليجيب المؤذن ولو في المسجد وهو الأفضل وفي الفوائد يمضي على قراءته إن كان في المسجد وإن كان في بيته فكذلك إن لم يكن أذان مسجده فإذا كان يتكلم في الفقه والأصول يجب عليه الإجابة وإذا سمعه وهو يمشي فالأولى أن يقف ويجيب وإذا تعدد الأذان يجيب الأول ولا يجيب في الصلاة ولو جنازة وخطبة وسماعها وتعلم العلم وتعليمه والأكل والجماع وقضاء الحاجة

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 155)

وَلَا يَنْبَغِي أَنْ يَتَكَلَّمَ السَّامِعُ فِي حَالِ الْأَذَانِ وَالْإِقَامَةِ، وَلَا يَشْتَغِلَ بِقِرَاءَةِ الْقُرْآنِ، وَلَا بِشَيْءٍ مِنْ الْأَعْمَالِ سِوَى الْإِجَابَةِ، وَلَوْ كَانَ فِي الْقِرَاءَةِ يَنْبَغِي أَنْ يَقْطَعَ وَيَشْتَغِلَ بِالِاسْتِمَاعِ وَالْإِجَابَةِ، كَذَا قَالُوا فِي الْفَتَاوَى وَاَللَّهُ أَعْلَمُ

 

الفتاوى تاترخانية كتاب الكراهية, الفصل الرابع, مسائل قرأة القرآن

القاري إذا سمع النداء فالأفضل ان يمسك عن القراءة ويسمع النداء به ورد الأثر

 

کتاب الفتاوی ج-2 ص-94

 

[2]

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 396)

(ويجيب) وجوبا، وقال الحلواني ندبا، والواجب الإجابة بالقدم (من سمع الأذان)

(قوله: وقال الحلواني ندبا إلخ) أي قال الحلواني: إن الإجابة باللسان مندوبة والواجبة هي الإجابة بالقدم

 

فتاویٰ قاسمیہ ج- 3 ص-564

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]