Fatwa: # 46953
Category: Purity (Tahaarah)
Country: United Kingdom
Date: 11th January 2021

Title

Blood coming out from the nose

Question

As salamu alaikum

1. After blowing my nose in a tissue, there were signs of blood. The tissue had red spots. But no blood was flowing out of the nose.  Does the wudu break in this case?

Similarly, if you spit out some blood, but no blood is flowing out from the mouth, does the wudu break?

2. Can you as a wholesaler of goods, make a condition that your client must not sell your items which he buys from you at a higher price than say for example 20%? You dont want the clients to exploit your low prices and charge their customers high prices.

ma'as salam

 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu 'alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

1. If a clotted blood comes out of the nose, Whudu will not break. If blood comes out of one's nose in a liquid form, this will nullify the Whudu.[1]

2. If one notices blood in one's saliva, it is necessary to spit and determine whether the blood is dominant or the saliva. If the blood is equal or dominant this will nullify the Whudu. [2]

3. It is not permissible to sell goods with the condition that the purchaser sells the goods only at a certain price. [3] Yes, the government may control prices to avoid exploitation.[4]

 

And Allah Ta'ala Knows best

M. Akhtar

Student Darul Iftaa
South Africa

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



 

 المبسوط للسرخسي (183)  [1] 

قال (وإن رعف قليلا لم يسل لم ينقض وضوءه)

 

(26/١) بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع

ولو كان في أنفه قرح فسال الدم عن رأس القرح يكون حدثا، وإن لم يخرج من المنخر لوجود السيلان عن محله

 

(٧٦/١) المحيط البرهاني في الفقه النعماني

وإن أخبره مسلم عدل رجل أو امرأة حرة أو مملوكة أنه أحدث أو رعف أو نام مضطجعاً لم يسع له أن يصلي حتى يتوضأ

 

 (بدائع الصنائع 1/ 516

 فصل : بيان ما يفسد الصلاة

 وأما بيان ما يفسد الصلاة فالمفسد لها أنواع منها الحدث العمد قبل تمام أركانها بلا خلاف حتى يمتنع عليه البناء واختلف في الحدث السابق وهو الذي سبقه من غير قصد وهو ما يخرج من بدنه من بول أو غائط أو ريح أو رعاف أو دم سائل من جرح أو دمل به بغير صنعه قال أصحابنا : لا يفسد الصلاة فيجوز البناء استحسانا

 

[2]تحفة الفقهاء (1/ 18)

وَأما إِذا كَانَ الْخُرُوج من غير السَّبِيلَيْنِ فَإِن كَانَ الْخَارِج طَاهِرا مثل الدمع والريق والمخاط والعرق وَاللَّبن وَنَحْوهَا لَا ينْقض الْوضُوء بِالْإِجْمَاع وَإِن كَانَ نجسا ينْقض الْوضُوء

 

الأصل المعروف بالمبسوط للشيباني (1/ 57)

قلت أرأيت رجلا بزق فرأى في بزاقه الصفرة هل ينقض ذلك وضوءه قال لا قلت فإن كان الدم هو الغالب قال هذا ينقض وضوءه قلت فإن كان الدم والبزاق سواء لا يغلب أحدهما صاحبه قال أحب إلي أن يعيد الوضوء ويأخذ في ذلك بالثقة

 

[3] بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (5/ 172)

 شرط لا يقتضيه العقد والشرط الذي لا يقتضيه العقد مفسد في الأصل إلا إذا كان فيه تقرير موجب العقد وتأكيده

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (6/ 333)

فأما أبو حنيفة وأبو يوسف: ذهبا في ذلك إلى أنه شرط في هذا البيع ما لا يقتضيه العقد، ولأحد العاقدين فيه منفعة.

 

[4] فقه البيوع (1/٢٢٢)

والثاني: ما انطوى على ظلم بالطرف المذعن، لأن الثمن فيه غير عادل (أي فيه غبن فاحش) أو تضمن شروط تعسفية ضارة به، فهذا يجب تدخل الدولة في شأنه ابتداء (قبل طرحه للتعامل به) وذلك بالتسعير الجبري العادل، الذي يدفع الظلم والضرر عن الناس المضطرين إلى تلك السلعة أو المنفعة بتخفيض السعر المتغالی فيه إلى ثمن المثل، أو بإلغاء أو تعديل الشروط الجائرة، بما يحقق العدل

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]