Fatwa: # 46950
Category: Charity, Ramadhan (Zakat ...
Country: United States
Date: 10th January 2021

Title

Kaffarah for multiple Ramadans

Question

I wanted to know about kafarah. If I broke my fast intentionally in multiple ramadans, will I have to do 60 days kaffarah for each Ramadan that I had broken my fast. For example, I had broken fasts for three ramadans. Will I have to fast 180 days consecutively, or can I break it up. Meaning 60 fasts one year and the 60 fasts the next year and so on.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful. 

As-salāmu 'alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, one Kaffarah is sufficient for one who intentionally broke multiple fasts in one Ramadan or multiple Ramadans. However, if one had already completed a Kaffarah for previous Ramadhans and thereafter deliberately broke a fast in a future Ramadhan, he will have to fulfil another Kaffarah for it.[1] The previous Kaffarah will not suffice. 

Kaffarah is fasting for two consecutive lunar months to compensate for intentionally breaking ones Fardh fast. 

If one commences his Kaffarah on the first of a lunar month, then the two months will be calculated according to the lunar months, even if both the months are twenty-nine days each. If the Kaffarah was not commenced on the first of a lunar month, then he will have to fast a total of sixty days.[2]

And Allah Ta'āla Knows Best

Hasan Ahmed Razzak

Student – Darul Iftaa

Paterson, New Jersey, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

 



[1]

المبسوط للسرخسي (3/ 75)

 فإن جامع في رمضانين فقد ذكر في الكسائيات عن محمد - رحمه الله تعالى - أن عليه كفارتين لاعتبار تجدد حرمة الشهر والصوم وأكثر مشايخنا يقولون: لا اعتماد على تلك الرواية، والصحيح أن عليه كفارة واحدة لاعتبار معنى التداخل

 

مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 251)

"وكفت كفارة واحدة عن جماع وأكل" عمدا "متعددة في أيام" كثيرة و "لم يتخلله" أي الجماع أو لأطل عمدا "تكفير" لأن الكفارة للزجر وبواحدة يحصل "ولو" كانت الأيام "من رمضانين على الصحيح" للتداخل قدر الإمكان

 

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (1/ 240)

ولو جامع في رمضانين لزمت كفارتان كما روي عن محمد وقال أكثر المشايخ: كفارة واحدة وهو الصحيح للتداخل

 

الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 148)

 ولو تكرر فطره ولم يكفر للاول يكفيه واحدة ولو في رمضانين عند محمد، وعليه الاعتماد

 

فتاوى عثمانيہ، ج-٤، ص-٢٣٠

اگر اس كا روزه توڑنا مكرر ہوجاۓ اور پہلے روزے كا كفارہ ابهی ادا نہيں کيا تو سب روزو كے ليے ايك ہی كفارہ و كافي ہو گا

 

 

[2]

النهر الفائق شرح كنز الدقائق (2/ 457)

(صام شهرين) فإن كان صومه بالأهلة أجزأه ولو كانت الأيام ثمانية وخمسين يومًا، وإن بالأيام فلا بد من ستين يوما

 

اللباب في شرح الكتاب (3/ 72)

(فكفارته صوم شهرين) بالأهلة، وإن كان كل واحد منهما تسعة وعشرين يوماً، وإلا فستين يوما

 

احسن الفتاوى، ج-٤، ص-٤٦٠

اگر  قمری مہينہ کی پہلی تاريخ سے روزے شروع کيے تو چند کے حساب دو ماہ پورے کرے دونو کا اعتبار نہيں اور اگر پہلی تاريخ سے  شروع نہيں کئے تو ساٹھ دن پورے کرے-

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]