Fatwa: # 46608
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country:
Date: 11th January 2021

Title

Tranquilizing or shooting the cow before slaughtering it

Question

Assalamualaikum 

Dear Mufti saab

Is it permissible to tranquilize or shoot the cow and then slaughter it?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu 'alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Tranquilize means to make an animal or person unconscious or calm, especially with a drug. The most common tranquilizing drug used on animals, such as cattle and deer, is Xylazine. However, the use of this drug is not intended for domestic food products, nor is it intended to be used on animals for consumption. This drug is only for veterinary use. [1]

Shooting cattle is done to immediately render the animal unconscious. This is done by shooting the head of the cattle that will damage the nerves and blood vessels in the brain causing brain dysfunction and diminished blood circulation, resulting in immediate unconsciousness.[2] Generally, it takes three to seven minutes for a cow to die after it is shot in the head.

According to research, there isn't any significant difference in the meat quality and bleed-out rate among cattle that are slaughtered after being shot and cattle that are slaughtered without being shot.[3] However, there can be bruising in cattle by heavy falls after stunning. 

Furthermore, long term pre-slaughter stress and tiredness can lead to color changes in the meat quality, causing the meat to become dark, firm, and dry. 

The Fuqaha are unanimous that it is Makrooh to inflict pain and punishment on animals before they are slaughtered. Rasulullah (Sallallahu Alaihi Wasallam) commanded us to be gentle and compassionate when slaughtering animals. See the following Hadith: 

عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: "إِنَّ اللهَ كَتَبَ الْإِحْسَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ، فَإِذَا قَتَلْتُمْ فَأَحْسِنُوا الْقِتْلَةَ، وَإِذَا ذَبَحْتُمْ فَأَحْسِنُوا الذَّبْحَ، وَلْيُحِدَّ أَحَدُكُمْ شَفْرَتَهُ، فَلْيُرِحْ ذَبِيحَتَهُ" 

Translation: Rasulullah (Sallallahu Alaihi Wasallam) said "Indeed Allah has instructed goodness to everything. So, when you kill, kill in a good way, and when you slaughter, slaughter in a good way. So every one of you should sharpen their knife, and let the slaughtered animal die comfortably.

Shooting an animal before slaughtering it is inflicting unnecessary pain to the animal before slaughtering it. Accordingly, it will be Makrooh to shoot cattle before slaughtering it. 

Nevertheless, if a cow is shot and slaughtered according to the Shari manner before the animal dies, then the animal is Halal to eat.[4]

And Allah Ta'āla Knows Best

Shakib Alam

Student - Darul Iftaa

Pennsylvania, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

 


[4] الهداية (ج4 ص228) دار الفرفور

وإذا رمى صيدا فوقع في الماء أو وقع على سطح أو جبل ثم تردى منه إلى الأرض لم يؤكل"؛ لأنه المتردية وهي حرام بالنص، ولأنه احتمل الموت بغير الرمي؛ إذ الماء مهلك وكذا السقوط من عال، يؤيد ذلك قوله عليه الصلاة والسلام لعدي رضي الله عنه: "وإن وقعت رميتك في الماء فلا تأكل، فإنك لا تدري أن الماء قتله أو سهمك

 

المبسوط للسرخسي (ج11 ص224) دار النوادر

وعن ابن مسعود رضي الله تعالى عنه قال من رمى صيدا فتردى من جبل فلا يأكله، فإني أخاف أن يكون التردي قتله، وإن رمى طيرا فوقع في ماء فلا تأكله، فإني أخاف أن يكون الغرق قتله، وبه نأخذ لما روي عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال لعدي بن حاتم رضي الله تعالى عنه إذا وقعت رميتك في الماء فلا تأكل، فإنك لا تدري أن الماء قتله أم سهمك» ولأن التردي وجب للحرمة، فإن الله تعالى ذكر جملة المحرمات المتردية، وعند اجتماع معنى الموجب للحل ومعنى الموجب للحرمة يغلب الموجب للحرمة.

 

فتاوي التاتارخانية (ج18 ص476) مكتبة زكريا

ولو رماه بمروة حديدة ولم يضع بضعا لا يحل لأنه قتله دقا وكذا إذا رماه بها فأبان راسه أو قطع أوداجه لأن العروق تنقطع بثقل الحجر كما تنقطع بالقلع فوقع الشك أو لعله مات قبل قطع الأوداج.

 

الهداية (ج4 ص439)

قال: "ومن بلغ بالسكين النخاع أو قطع الرأس كره له ذلك وتؤكل ذبيحته" وفي بعض النسخ: قطع مكان بلغ. والنخاع عرق أبيض في عظم الرقبة، أما الكراهة فلما روي عن النبي عليه الصلاة والسلام: "أنه نهى أن تنخع الشاة إذا ذبحت" وتفسيره ما ذكرناه، وقيل معناه: أن يمد رأسه حتى يظهر مذبحه، وقيل أن يكسر عنقه قبل أن يسكن من الاضطراب، وكل ذلك مكروه، وهذا لأن في جميع ذلك وفي قطع الرأس زيادة تعذيب الحيوان بلا فائدة وهو منهي عنه. والحاصل: أن ما فيه زيادة إيلام لا يحتاج إليه في الذكاة مكروه. ويكره أن يجر ما يريد ذبحه برجله إلى المذبح، وأن تنخع الشاة قبل أن تبرد: يعني تسكن من الاضطراب، وبعده لا ألم فلا يكره النخع والسلخ، إلا أن الكراهة لمعنى زائد وهو زيادة الألم قبل الذبح أو بعده فلا يوجب التحريم فلهذا قال: تؤكل ذبيحته.

 

فتاوى دارالعلوم زكريا (ج6 ص118)

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]