Fatwa: # 46518
Category: Beliefs and Practices (Aq...
Country: African Country
Date: 12th November 2020

Title

Is saying ‘Alhamdulilāh ‘alā kullī hāl’ a bid’at?

Question

Assalamu alaikum wr wb

I have heard many people saying "Alhamdulillah alaa kulli haal"  were  these words used by Prophet(s.a) or any khalifa or any companions...If not Is it innovation?

Please clarify

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Some narrations mention that when something unpleasant afflicted Rasūlullāh ‘Alaihi Wa Sallam, he would say Alhamdulillā ‘alā kullī hāl. [i]

Other narrations mention that a person should say Alhamdulillā ‘alā kullī hāl after sneezing.[ii]

And Allah Ta’āla Knows Best

Ikraam Elias Gangat

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[i]

سنن ابن ماجه (2/ 1250 دار احياء كتب العربية)

حدثنا هشام بن خالد الأزرق أبو مروان قال: حدثنا الوليد بن مسلم قال: حدثنا زهير بن محمد، عن منصور بن عبد الرحمن، عن أمه صفية بنت شيبة، عن عائشة قالت: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا رأى ما يحب قال: «الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات» ، وإذا رأى ما يكره قال: «الحمد لله على كل حال»

 

شعب الإيمان (6/ 217 مكتبة الرشد للنشر والتوزيع بالرياض)

 أخبرنا أبو عبد الله الحافظ، أخبرنا أبو بكر بن إسحاق الفقيه، أخبرنا أحمد بن [ص:218] علي الأبار، حدثنا هشام بن خالد الأزرق، حدثنا الوليد بن مسلم، حدثنا زهير بن محمد، عن منصور بن عبد الرحمن، عن أمه، عن عائشة أم المؤمنين، قالت: كان النبي صلى الله عليه وسلم إذا أتاه الأمر يسره، قال: " الحمد لله الذي بنعمته تتم الصالحات، وإذا أتاه الأمر يكرهه قال الحمد لله على كل حال "

 

 

[ii]

سنن أبي داود ت الأرنؤوط (7/ 378 دار الرسالة العالمية)

حدَّثنا موسى بنُ إسماعيلَ، حدَّثنا عبدُ العزيز بنُ عبدِ الله بن أبي سَلَمَةَ، عن عبدِ الله بنِ دينارِ، عن أبي صالحٍ

عن أبي هريرة، عن النبيَّ- صلى الله عليه وسلم -، قال: "إذا عَطَسَ أحدُكُم فليقُلْ: الحمدُ لله على كل حال، وليقُل أخوه أو صَاحِبُه: يرحمُكَ اللهُ، ويقول هو: يَهدِيكُمُ اللهُ، ويُصلحُ بالكُم"

 

مسند أحمد مخرجا (2/ 276 مؤسسة الرسالة)

حدثنا عبد الله، حدثنا داود بن عمرو الضبي، حدثنا منصور بن أبي الأسود، عن ابن أبي ليلى، عن الحكم، أو عيسى - شك منصور - عن عبد الرحمن بن أبي ليلى، عن علي، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: " إذا عطس أحدكم فليقل: الحمد لله على كل حال، وليقل له من عنده: يرحمك الله، ويرد عليهم: يهديكم الله ويصلح بالكم "

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (5/ 329 دار الكتب العلمية)

إذا عطس الرجل خارج (السلام) ، فينبغي أن يحمد الله تعالى، فيقول: الحمد لله رب العالمين، أو يقول: الحمد لله على كل حال، ولا يقول غير ذلك

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 414 دار الفكر)

والمأمور به بعد العطاس أن يقول: الحمد لله أو يقول الحمد لله رب العالمين، وقيل الحمد لله على كل حال

 

فتاوى قاضيخان (3/ 260 الشاملة الذهبية)

رجل عطس خارج الصلاة ينبغي أن يحمد الله تعالى فيقول الحمد لله رب العالمين أو يقول الحمد لله رب العالمين أو يقول الحمد لله على كل حال

 

الفتاوى الهندية (5/ 326 دار الفكر)

إذا عطس الرجل خارج الصلاة فينبغي أن يحمد الله تعالى فيقول: الحمد لله رب العالمين، أو يقول: الحمد لله على كل حال، ولا يقول غير ذلك، وينبغي لمن حضره أن يقول: يرحمك الله ويقول له العاطس: يغفر الله

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]