Fatwa: # 46281
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: African Country
Date: 7th October 2020

Title

Non-Refundable Deposit for a cancelled function

Question

Assalaamu alaikum warahmatullahi wabarakaatuh

Could the Mufti sahebs please assist with the following

A muslim catering company wants to know if the following clause is jaaiz or not. They don't practice it at the moment.

A family books a function, and generally other catering companies ask for a deposit upfront. People hire a few weeks in advance. A day before the function, the family cancels for some reasons. The groom has tested positive for Covid. Must the deposit be given back to the family or do the catering company keep it on the argument that they used ingredients etc... for the function that is now canceled?

Please assist

Is this similar to laybyes?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Catering services coordinate the preparation, creation, delivery, and presentation of food for clients. Additional responsibilities often include the rental, set-up, and clean-up of the venue, decorations, tables, chairs, lighting etc.

If your company only caters for the food, then such a transaction will fall under the laws of Istisnaa’. The laws of Istisnaa’ state that after the client and manufacturer agree on terms and specifications of the product (specific dishes of food in this case), then once the manufacturer begins even a part of his work, the contract cannot be cancelled except mutually.[1]

Accordingly, if you had begun preparing the requested food/dishes, then your client cannot cancel the transaction. Should he choose to do so, you will still be deserving of the full payment and you must deliver the product that was agreed upon.

Furthermore, if your catering company also hires out venues, decorations etc, then this will be a separate transaction governed by the laws of Ijaarah. In this case, if the client was requested to provide an advance deposit, then in the event of a cancellation, this deposit fee must be returned to him.[2]

Note: If your catering company does not differentiate between these two types of transactions, we advise you adopt these methods to protect yourself from losses incurred due to early purchase of ingredients.

 

And Allah Ta’āla Knows Best
Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai

 


الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (5/ 224) [1]

(قوله فيجبر الصانع على عمله) تبع في ذلك الدرر ومختصر الوقاية، وهو مخالف لما ذكرناه آنفا عن عدة كتب من أنه لا جبر فيه ولقول البحر، وحكمه الجواز دون اللزوم ولذا قلنا للصانع أن يبيع المصنوع قبل أن يراه المستصنع لأن العقد غير لازم اهـ ولما في البدائع. وأما صفته: فهي أنه عقد غير لازم قبل العمل من الجانبين بلا خلاف حتى كان لكل واحد منهما خيار الامتناع من العمل كالبيع بالخيار للمتبايعين، فإن لكل منهما الفسخ، وأما بعد الفراغ من العمل قبل أن يراه المستصنع فكذلك حتى كان للصانع أن يبيعه ممن شاء، وأما إذا أحضره الصانع على الصفة المشروطة سقط خياره وللمستصنع الخيار هذا جواب ظاهر الرواية وروي عنه ثبوته لهما وعن الثاني عدمه لهما والصحيح الأول اهـ.

وقال أيضا: ولكل واحد منهما الامتناع من العمل قبل العمل بالاتفاق، ثم إذا صار سلما يراعى فيه شرائط السلم فإن وجدت صح وإلا لا اهـ وقال أيضا: فإن ضرب له أجلا صار سلما حتى يعتبر فيه شرائط السلم، ولا خيار لواحد منهما إذا سلم الصانع المصنوع على الوجه الذي عليه في السلم اهـ. وذكر في كافي الحاكم أن للصانع بيعه قبل أن يراه المستصنع ثم ذكر أن الاستصناع لا يصح في الثوب، وأنه لو ضرب له أجلا وعجل الثمن جاز وكان سلما، ولا خيار له فيه اهـ. وفي التتارخانية: ولا يجبر المستصنع على إعطاء الدراهم وإن شرط تعجيله هذا إذا لم يضرب له أجلا فإن ضرب قال أبو حنيفة يصير سلما، ولا يبقى استصناعا حتى يشترط فيه شرائط السلم اهـ.

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (5/ 225)

(قوله والمبيع هو العين لا عمله) أي أنه بيع عين موصوفة في الذمة لا بيع عمل أي لا إجارة على العمل لكن قدمناه أنه إجارة ابتداء بيع انتهاء تأمل

 

Introduction to Islamic Finance Mufti Taqi Usmani pg 196

فتاوى دار العلوم زكريا ج 5 ص 272

 

 

الهداية في شرح بداية المبتدي (3/ 213) [2]

قال: "الوديعة أمانة في يد المودع إذا هلكت لم يضمنها" لقوله عليه الصلاة والسلام: "ليس على المستعير غير المغل ضمان ولا على المستودع غير المغل ضمان" ولأن بالناس حاجة إلى الاستيداع، فلو ضمناه يمتنع الناس عن قبول الودائع فتتعطل مصالحهم

 

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (5/ 76)

(كتاب الوديعة) قال - رحمه الله - (الإيداع هو تسليط الغير على حفظ ماله الوديعة ما يترك عند الأمين) هذا في الشرع وفي اللغة: الوديعة مشتقة من الودع، وهو مطلق الترك قال - عليه الصلاة والسلام - «لينتهين أقوام عن ودعهم الجماعات أو ليختمن على قلوبهم أو ليكتبن من الغافلين» أي تركهم إياها قال الله تعالى {ما ودعك ربك وما قلى} [الضحى: 3] قرئت بالتخفيف والتشديد والمودع الشيء المتروك وقال - عليه الصلاة والسلام - «الإيمان نور الله تعالى أودعه في قلوب المؤمنين» فعلى العبد أن يسأل التوفيق على حفظ وديعة الله تعالى وعلى حفظ جميع الأمانات فإنه فرض قال النبي - صلى الله عليه وسلم - «على اليد ما أخذت حتى تؤديه» رواه أبو داود والترمذي وقال - عليه الصلاة والسلام - «أد الأمانة إلى من ائتمنك ولا تخن من خانك» رواه أبو داود والترمذي وقال حديث حسن وقال الله تعالى {إن الله يأمركم أن تؤدوا الأمانات إلى أهلها} [النساء: 58] .........ثم شرط الوديعة إثبات اليد عليها عند الاستحفاظ وركنها قول المودع أودعتك هذا المال، أو ما يقوم مقامه من الأقوال والأفعال والقبول من المودع بالقول والفعل، أو بالفعل فقط وحكمها وجوب الحفظ على المستودع ووجوب الأداء عند الطلب وصيرورة المال أمانة في يده قال - رحمه الله - (وهي أمانة فلا تضمن بالهلاك)

 

الجوهرة النيرة على مختصر القدوري (1/ 346)

(الوديعة أمانة في يد المودع فإذا هلكت لم يضمنها)

؛ لأن بالناس حاجة إليها

فلو كانت مضمونة لامتنع الناس من قبولها فتتعطل مصالحهم

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]