Fatwa: # 45518
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: African Country
Date: 22nd June 2020

Title

Is there any lipstick colour that a woman is not allowed to wear?

Question

Is there any shade or colour of lipstick that is not permissible to wear for a woman?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 

In principle, it is permissible for a woman to use lipstick to beautify herself on condition the lipstick does not have impure ingredients in it. However, a woman should abstain from drawing attention towards herself from Ghair Mahrams.[1] A woman should conceal her general beauty including her lipstick.

 

Furthermore, a woman should not apply lipstick that may resemble immoral people or a cult group for example black lipstick. [2]

 

If the lipstick forms a layer on the lip and water is unable to permeate the layer and reach the lip when making Wudhu, then the lipstick should be removed and Wudhu should be made at the time of Salah. If the Wudhu is performed with lipstick that is not water permeable, the Wudhu will be invalid.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Mohamed Ebrahim bin Ismail Abdullah

Student - Darul Iftaa

Pietermaritzburg, KZN, South Africa 

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

24-10-1441|15-06-2020

 


وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى  – (الاحزاب: 33) [1] 

 

[2] https://en.wikipedia.org/wiki/Gothic_fashion#CITEREFGrunenberg1997

Gothic fashion is a clothing style marked by dark, mysterious, antiquated and homogeneous features. It is worn by members of the Goth subculture. dress,[1] typical gothic fashion includes dyed black hair, dark lipstick and dark clothing.

 

 

فتاوی محمودیہ ج 28 ص 54

اگر اس میں کوئی ناپاک چیز ہو جیسے عامّة اسپرٹ ہوتی ہے، تو ہونٹوں اور چہرے کی ناپاک کا بھی حکم ہوگا –

فتاوی عثمانیہ ج 10 ص 307

عورتوں کے لئے  گھر میں رہتے ہوئے  اپنے شوہر کے سامنے اس کی خوشی کی خاطر بناو سنگار،میک اپ اور ہونٹوں پر سرخی لگانا جائز ہے، البتہ اگر ہونٹوں پر اس کی ایسی تہ جمتی ہو کہ اس سے نیچے  پانی جسم تک نہ پہنچتا ہو تو پھر اس کے زائل کیئے بغیر وضو اور غسل نہیں ہوگا،نیز گھر سے باہر نکلتے وقت اس قسم کی آرائش و زیبائش اختیار کرنا جائز نہیں جو فتنے میں مبتلا ہونے کا سبب بنے-

کتاب الفتاوی-جلد 6-ص 83–زم زم  

اگر لپ اسٹک میں کوئی حرام جزو نہ ہو اور وضوء کا پانی جسم تک پہونچنے میں رکاوٹ نہ بنتا ہو، تو اس کا استعمال جائز نہیں، اگر کوئی حرام جزو اس کی بناوٹ میں شامل ہو اس کا استعمال جائز نہیں، اگر حرام جزو تو شامل نہ ہو، لیکن ہونٹ پر اسی تہ جم جاتی ہو کہ وضوء کا پانی نہ پہونچ سکے تو جن عورتوں پر نماز واجب ہے، ان کے لے لپ اسٹک لگانا جائز نہیں،جن عورتیں ایسی حالت میں ہوں کہ فی الحال ان پر نماز واجب نہیں اور نماز واجب ہونے سے پہلے لپ اسٹک صاف ہو جانے کی امید ہو ان کے لے لگا نے کی گنجائش ہے-

 

عصر حاضر کے پیچیدہ مسائل اور ان کا حل- جلد 2-ص391- الطاف ایند سنز 

اگر یہ لپ اسٹک ایسی ہو کہ اس کے ہوتے ہوۓ بہی وضوء اور فرض غسل میں جلد تک پانی اچہی طرح پہنچ جا تا ہو تو اس کا استعمال جائز ہے-

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]