Fatwa: # 45027
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: African Country
Date: 4th May 2020

Title

Unable to use water on the face during Wudhu - Am i excused?

Question

Mufti sab I have a masala, regarding  my face,it has a infection it is entirely red and yellow puss keeps coming out and after a while the puss becomes solid and by placing water my face feels relieved but gets worse meaning puss starts coming out and so I am trying to avoid water so when i do wudu can i skip washing or wiping the face and am I a mazur?

 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

We make Duaa that Allah Ta’ala grant you a quick and complete recovery.

If putting water on the face is causing harm to you, then you can make Masah i.e. wet your hands and wipe it over your face. If this will affect you, then you may place a thick cloth over your face during Wudhu and wipe/make Masah over the cloth. If this too will affect you, then you may make Tayammum. [i]

For a person to qualify as a Mazoor, the Uzr (in your case the puss) must continue to flow out in such a way that you cannot make Wudhu and read Salaah for a complete Salaah time. If the puss does not flow to such an extent, then you will not qualify as a Mazoor. You may refer to detailed laws regarding a Mazoor here: http://www.askimam.org/public/question_detail/43001

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai

 


[i] حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 114)

"الثاني" من شروط صحة التيمم "العذر المبيح للتيمم" وهو على أنواع… "و" من العذر "حصول مرض" يخاف منه اشتداد المرض أو بطء البرء أو تحركه كالمحموم والمبطون

قوله: "يخاف منه إشتداد المرض" يقينا أو بغلبة الظن بتجربة أو إخبار طبيب حاذق مسلم عدل وقيل يكفي المستور

 

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 125)

"ولو كان أكثر البدن" جريحا تيمم والكثرة تعتبر من حيث عدد الأعضاء في المختار فإذا كان بالرأس والوجه واليدين جراحة ولو قلت وليس بالرجلين جراحة تيمم ومنهم من اعتبرها في نفس كل عضو فإن كان أكثر كل عضو منها جريحا" تيمم وإلا فلا "أو" كان "نصفه" أي البدن "جريحا" تيمم في الأصح ولو جنبا لأن أحدا لم يقل بغسل ما بين كل جدريتين "وإن كان أكثره صحيحا غسله" أي الصحيح "ومسح" الجريح" بمروره على الجسد وإن لم يستطع فعلى خرقة وإن ضره تركه وإذا كان الجراحة قليلة ببطنه أو ظهره ويضره الماء صار كغال الجراحة حكما للضرورة  (أي فيتيمم) "ولا" يصح أن "يجمع بين الغسل والتيمم" إذ لا نظير له في الشرع للجمع بين البدل والمبدل

 

مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 59)

"إذا افتصد أو جرح أو كسر عضوه فشده بخرقة أو جبيرة وكان لا يستطيع غسل العضو ولا يستطيع مسحه وجب المسح على أكثر ما شد به العضو" إن ضره:حلها تبعا للضرورة لئلا يسري الماء فيضر الجراحة .وإن لم يضر الحل:حلها وغسل الصحيح ومسح الجريح. وإن ضره المسح: تركه "والمسح" على الجبيرة ونحوها "كالغسل" لما تحتها ولبس بدلا بخلاف الخف لأنه بدل محض"فلا يتوقت" مسح الجبيرة "بمدة" لكونه أصلا "ولا يشترط" لصحة المسح "شد الجبيرة" ونحوها "على طهر" دفعا للحرج "ويجوز مسح جبيرة إحدى الرجلين مع غسل الأخرى" لكونه أصلا "ولا يبطل المسح بسقوطها قبل البرء" لقيام العذر

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 232)

(مَنْ عَجَزَ) مُبْتَدَأٌ خَبَرُهُ تَيَمَّمَ (عَنْ اسْتِعْمَالِ الْمَاءِ) الْمُطْلَقِ الْكَافِي لِطَهَارَتِهِ لِصَلَاةٍ تَفُوتُ إلَى خَلَفٍ)…لِمَرَضٍ) يَشْتَدُّ أَوْ يَمْتَدُّ بِغَلَبَةِ ظَنٍّ أَوْ قَوْلِ حَاذِقٍ مُسْلِمٍ وَلَوْ بِتَحَرُّكٍ

و في الشرح: (قَوْلُهُ يَشْتَدُّ) أَيْ يَزِيدُ فِي ذَاتِهِ، وَقَوْلُهُ أَوْ يَمْتَدُّ: أَيْ يَطُولُ زَمَنُهُ، وَكَذَا لَوْ كَانَ صَحِيحًا خَافَ حُدُوثَ مَرَضٍ كَمَا فِي الْقُهُسْتَانِيِّ، وَهُوَ مَعْلُومٌ مِنْ قَوْلِ الْمُصَنِّفِ أَوْ بَرْدٍ (قَوْلُهُ بِغَلَبَةِ ظَنٍّ) أَيْ عَنْ أَمَارَةٍ أَوْ تَجْرِبَةٍ شَرْحُ الْمُنْيَةِ (قَوْلُهُ أَوْ قَوْلِ حَاذِقٍ مُسْلِمٍ) أَيْ إخْبَارِ طَبِيبٍ حَاذِقٍ مُسْلِمٍ غَيْرِ ظَاهِرِ الْفِسْقِ، وَقِيلَ عَدَالَتُهُ شَرْطٌ شَرْحُ الْمُنْيَةِ

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 257)

(تَيَمَّمَ لَوْ) كَانَ (أَكْثَرُهُ) أَيْ أَكْثَرُ أَعْضَاءِ الْوُضُوءِ عَدَدًا وَفِي الْغُسْلِ مِسَاحَةً (مَجْرُوحًا) أَوْ بِهِ جُدَرِيٌّ اعْتِبَارًا لِلْأَكْثَرِ (وَبِعَكْسِهِ يَغْسِلُ) الصَّحِيحَ وَيَمْسَحُ الْجَرِيحَ

و في الشرح: (قَوْلُهُ وَيَمْسَحُ الْجَرِيحَ) أَيْ إنْ لَمْ يَضُرَّهُ وَإِلَّا عَصَبَهَا بِخِرْقَةٍ وَمَسَحَ فَوْقَهَا خَانِيَّةٌ وَغَيْرُهَا وَمُفَادٌ كَمَا قَالَ أَنَّهُ يَلْزَمُهُ شَدُّ الْخِرْقَةِ إنْ لَمْ تَكُنْ مَوْضُوعَةً

 

فتاویٰ دار العلوم زكريا 1/659

سوال : ایک شخص کینسر کا مریض ہے ڈاکٹر نے اس کو چہرے پر پانی لگانے سے منع کیا ہے. اس حالت میں وہ نماز کیسے پڑھےگا؟

الجواب: یہ شخص چہرے پر موٹا کپڑا لگا کر مسح کرلے اور نماز پڑھ لے. پانی لگانے کی ضرورت نہیں، ہا اگر دوسرے اعضاء کے لئے بھی پانی مضر ہو تو تیمم کریگا

 

فتاوى قاسميه 5/157

سوال : کیا فرماتے ہیں علمائے دین ومفتیانِ شرع متین مسئلہ ذیل کے بارے میں: ڈاکٹر نے چہرہ پر پانی لگانے سے منع کردیا ہے، تو کیا ہاتھ پاؤں وضو کرتے وقت دھولیں اور سر پر مسح کرنا ہی ہے، کیا چہرہ پر بھی مسح کر لیں یا ایسی شکل میں تیمم کی اجازت ہوسکتی ہے؟
باسمہ سبحانہ تعالیٰ
الجواب وباللّٰہ التوفیق: مذکورہ صورت میں چہرہ دھونے سے مرض کے بڑھنے یا دیر سے اچھا ہونے کا اندیشہ ہے، تو ایسی صورت میں ان لوگوں کے لئے تیمم کرکے نماز پڑھنے کی گنجائش ہے۔

 

فتاوي دار العلوم ديوبند  1/190

(سوال ۲۹۱) اگر زخم یا پٹی پر مسح کرنا دشوار ہو تو کیا کرنا چاہئے ؟
(جواب)اگر زخم یا پٹی پر مسح نہیں ہوسکتا تو پھر تیمم درست ہے ۔  )ویترک المسح کا لغسل ان ضروالالا یترک(الدر المختار(

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]