Fatwa: # 45000
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: African Country
Date: 3rd May 2020

Title

Will i be sinning if I continue taking tution despite the law?

Question

I have a question that i desperately need an answer to. I give private tutions and I recently discovered that it is Illegal in the country where I live. And since i know In Islam we are required to abide by the law that would mean that i would have to give up the tution services. However, this will not only negatively affect me but my students  who come to me coz their school doesnot provide them with good tutors and so they struggle with their subjects. Also 2 of my students dont even go to school coz the school dont have teachers. Please note that i live as an expatriate and I only give tutions to expatriate students. And here the schools that are responsible to provide education to expatriates have very poor services. So will i be sinning if I continue taking tution despite the law? Please give me an opinion on this

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If a Muslim is granted entry in a country with conditions and restrictions, he should adhere to the conditions.[i] It is incorrect for him to violate the conditions of the entry. If he is convicted of violating the terms and conditions of entry, he will be put in an embarrassing situation. Rasulullah (Sallallahu Alaihi Wasallam) advised:

 

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: "لا ينبغي للمؤمن أن يذل نفسه" قالوا: وكيف يذل نفسه؟ قال: "يتعرض من البلاء لما لا يطيق." (ترمذي 2254 )

 

Translation: Rasūlullāh (Sallallahu Alaihi Wasallam) said: “It is correct for the believer to humiliate himself.” They said: How does he humiliate himself? He (Sallallahu Alaihi Wasallam) said: “By taking on a trial which he cannot bear.”

 

However, if such a person illegally provides a service and earns an income, his income will be halāl.[ii] Therefore, the income earned from holding tuition classes will be halāl.

And Allah Ta’āla Knows Best

Ikraam Elias Gangat

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


[i]

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (4/ 264)

 (افترض عليه إجابته) لأن طاعة الإمام فيما ليس بمعصية فرض فكيف فيما هو طاعة بدائع

(قوله: افترض عليه إجابته) والأصل فيه قوله تعالى "وأولي الأمر منكم" (النساء: 59) وقال - صلى الله عليه وسلم – "اسمعوا وأطيعوا ولو أمر عليكم عبد حبشي أجدع" وروي "مجدع" وعن ابن عمر أنه - عليه الصلاة والسلام – قال «عليكم بالسمع والطاعة لكل من يؤمر عليكم ما لم يأمركم بمنكر» ففي المنكر لا سمع ولا طاعة ثم إذا أمر العسكر بأمر فهو على أوجه: إن علموا أنه نفع بيقين أطاعوه وإن علموا خلافه كأن كان لهم قوة وللعدو مدد يلحقهم لا يطيعونه، وإن شكوا لزمهم إطاعته، وتمامه في الذخيرة

 مختصر القدوري (ص371)[ii]

الإجارة: عقد على المنافع بعوض ولا تصح حتى تكون المنافع معلومة والأجرة معلومة وما جاز أن يكون ثمنا في البيع جاز أن يكون أجرة في الإجارة والمنافع تارة تصير معلومة بالمدة كاستئجار الدور للسكنى والأرضين للزراعة فيصح العقد على مدة معلومة أي مدة كانت وتارة تصير معلومة بالعمل والتسمية كمن استأجر رجلا على صبغ ثوب أو خياطته أو استأجر دابة ليحمل عليها مقدارا معلوما أو يركبها مسافة سماها وتارة تصير معلومة بالتعيين والإشارة كمن استأجر رجلا لينقل له هذا الطعام إلى موضع معلوم.

تحفة الفقهاء (ج3 ص382)

وأما الإجارة على الأعمال فكاستئجار القصار والإسكاف والصباغ وسائر من يشترط عليه العمل في سائر الأعمال من حمل الأشياء من موضع إلى موضع ونحوها وهو نوعان استئجار الأجير المشترك والأجير الخاص الذي يسمى أجير الوحد فالأجير المشترك كاسمه الذي يتقبل الأعمال من الناس كالصباغ والقصار ونحوهما وأجير الوحد كاسمه الذي يعمل للواحد مدة معلومة وللأول أن يعمل لهم جميعا وليس لمن استأجره أن يمنعه عن العمل لغيره وفي أجير الوحد ليس له ذلك وللمستأجر أن يمنعه..

 فتاوی فریدیہ جلد 4 – ص 171 - غیر موافق للمطبوع

عمرہ کے ویزہ پر سعودی عرب جاکر مزدوری کرنا شرعا ًممنوع نہیں
سوال: کیا فرماتے ہیں علماء دین اس مسئلہ کے بارے میں کہ ایک شخص عمرہ کیلئے جائے پھر اس ویزہ سے وہاں مزدوری کرتا ہے اس کیلئے یہ مزدوری کرنا کیسا ہے؟ بینواتوجروا
المستفتی: محمود خان ترناب فارم پشاور …۱۸/ ذی القعدہ ۱۳۹۷ھ
الجواب: مسلمان پر کسی اسلامی مملکت کو آمد ورفت ممنوع قرار دینا ایک کافرانہ نظام ہے جو کہ بعض مصالح کی وجہ سے مسلمان بادشاہوں نے اپنایا ہے پس اس قانون کی مخالفت کرنا قانونی جرم ہے اسلامی جرم نہیں ہے، اور جائز ملازمت کی کمائی بہرحال حلال ہے{۱} اور اگر یہ رہنا بالفرض شرعا ممنوع ہو تب بھی کمائی میں حرمت کی کوئی وجہ نہیں ہے۔ وھوالموفق

عن رافع بن خدیج قال قیل یا رسول اللہ ای الکسب اطیب قال عمل الرجل بیدہ وکل بیع مبرور رواہ احمد۔{۱}
(مشکواۃ المصابیح ۱:۲۴۲ باب الکسب وطلب الحلال الفصل الثالث)

-

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]