Fatwa: # 44531
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: African Country
Date: 16th March 2020

Title

Is it permissible for women to wear high heels?

Question

Is it permissible for women to wear high heels?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

High heels are manufactured in such a way that it clatters and makes a noise that causes attention and attracts men when women walk. Allah Ta’āla says:

وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (سورة النور 31)

Translation: “And they should not stomp their feet so that it is known what they are hiding from their beauty. And turn to Allah in repentance O believers so you can be successful.”

From the above verse, it is understood that anything that causes attraction, such as noise, etc. is prohibited. Thus, any footwear that draws attention is not permitted.

Furthermore, the dress code of Muslim women should be modest, simple, and not drawing attention. High heels are designed in such a way that makes the heeled-females more attractive.[1] This concept of creating attention and attraction is contrary to the morals of Islam and modesty.[2] Hence, it is not suitable for Muslim women to wear such footwear.

And Allah Ta’āla Knows Best

Shakib Alam

Student - Darul Iftaa

Pennsylvania, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

07-19-1441|07-14-2020

 

 

 


[1] https://www.thelist.com/33317/real-reasons-women-wear-heels/

 

https://www.huffpost.com/entry/why-do-high-heels_b_3691829

 

 

[2] احكام القرآن لجصاص (ج3 ص465)

وقوله تعالى: {ولا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن} روى أبو الأحوص عن عبد الله قال: "هو الخلخال"، وكذلك قال مجاهد: "إنما نهيت أن تضرب برجليها ليسمع صوت الخلخال" وذلك قوله: {ليعلم ما يخفين من زينتهن} . قال أبو بكر: قد عقل من معنى اللفظ النهي عن إبداء الزينة وإظهارها لورود النص في النهي عن إسماع صوتها; إذ كان إظهار الزينة أولى بالنهي مما يعلم به الزينة، فإذا لم يجز بأخفي الوجهين لم يجز بأظهرهما; وهذا يدل على صحة القول بالقياس على المعاني التي قد علق الأحكام بها، وقد تكون تلك المعاني تارة جلية بدلالة فحوى الخطاب عليها وتارة خفية يحتاج إلى الاستدلال عليها بأصول أخر سواها. وفيه دلالة على أن المرأة منهية عن رفع صوتها بالكلام بحيث يسمع ذلك الأجانب; إذ كان صوتها أقرب إلى الفتنة من صوت خلخالها; ولذلك كره أصحابنا أذان النساء; لأنه يحتاج فيه إلى رفع الصوت والمرأة منهية عن ذلك، وهو يدل أيضا على حظر النظر إلى وجهها للشهوة; إذ كان ذلك أقرب إلى الريبة وأولى بالفتنة

 

الموسوعة الفقهية الكويتية (ج7 ص88)

ولا يجوز لها أن تأتي من الأعمال ما يلفت النظر إليها ويترتب عليه الافتتان بها، قال تعالى: {ولا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن}. قال ابن كثير: كانت المرأة في الجاهلية إذا كانت تمشي في الطريق، وفي رجلها خلخال صامت لا يعلم صوته، ضربت برجلها الأرض فيسمع الرجال طنينه، فنهى الله سبحانه وتعالى المؤمنات عن مثل ذلك، وكذلك إذا كان شيء من زينتها مستورا، فتحركت بحركة لتظهر ما هو خفي دخل في هذا النهي لقوله تعالى: {ولا يضربن بأرجلهن}.

 

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشِّلْبِيِّ (ج1 ص96 مكتبة إمداديه)

(قوله: في الآية ما ظهر) أي فالقدم ليس موضع الزينة الظاهرة عادة ولذا قال تعالى {ولا يضربن بأرجلهن ليعلم ما يخفين من زينتهن} [النور: 31] يعني قرع الخلخال قال فأفاد أنه من الزينة الباطنة.

 

 فتاویٰ محمودیہ (ج19 ص314)

اس کے لئے اصل کلی یہ ہے کہ ... جو لباس کفار یا فساق کا شعار ہے وہ سب چیزیں منع ہے بعض کی ممانعت زیادہ درجہ کی ہے اور بعض کی کم درجہ کی ہے ان سب کو ترک کر کے صلحاء کا لباس اختیار کر نا چاہیے ۔ٹ

 

فتاویٰ دار العلوم زکریا (ح8 ص101)

بصورت مسئولہ مسلمان عورت کے لئے ایسا چست لباس زیب تن کر نا جس میں اعضاء کی ساخت ظاہر ہے ہو جائز اور درست نہیں ہے ۔

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]