Fatwa: # 44505
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: African Country
Date: 12th March 2020

Title

If my phone rings in Salaah, can I turn it off?

Question

If my phone rings in Salah, can I turn off my phone?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible for one to turn off his phone in Salah in such a way that it does not lead to Amal-ul-Katheer. Amal-ul-Katheer is to do an action in Salah that an onlooker will deem that one is not in Salah. As a result, one’s Salah will become invalid.[1]

If one turns off his phone using one hand, that will not be Amal-ul-Katheer and the Salah will not be invalid.

And Allah Ta’āla Knows Best

Shakib Alam

Student - Darul Iftaa

Pennsylvania, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

07-15-1441|03-10-2020

 

 

 


[1] فتاوي قاضيخان (ج1 ص119-120 قديم كتب خانه)

وقال بعضهم إن كان بحال لو رآه إنسان ليستيقن إنه ليس في صلاة فهو كثير وإن كان يشك إنه في الصلاة أو ليس في الصلاة فهو يسير وهذا اختيار العامة وقال بعضهم يفوض ذلك إلى رأي المصلي إن استفحشه واستكثره فهو كثير وإلا فلا قال الشيخ الإمام شمس الأئمة الحلواني رحمه الله تعالى هذا القول أقرب إلى مذهب أبي حنيفة رحمه الله تعالى لأنه في جنس هذا المسائل لا يقدر تقديرا بل يفوض ذلك إلى رأي المبتلى به

 

المحيط البرهاني (ج2 ص163 مكتبة الرشد)

وقال بعضهم: كل عمل يشك الناظر في عامله أنه في الصلاة أو ليس في الصلاة فهو عمل يسير وكل عمل لا يشك الناظر أنه ليس في الصلاة فهو كثير قال الصدر الشهيد: وهكذا روى البلخي عن أصحابنا وهو اختيار الفضلي، وقال بعضهم؛ نفوض ذلك إلى رأي المبتلى به وهو المصلي إن استقبحه واستكثره فهو كثير وما لا فلا. قال الشيخ الإمام شمس الأئمة الحلواني رحمه الله: هذا القول أقرب إلى مذهب أبي حنيفة؛ لأنه في جنس هذه المسائل لا تقدر تقديراً بل يفوض ذلك إلى رأي المبتلى به.

 

رد المحتار علي در المختار (ج1 ص624 دار الفكر)

(و) يفسدها (كل عمل كثير) ليس من أعمالها ولا لإصلاحها، وفيه أقوال خمسة أصحها (ما لا يشك) بسببه (الناظر) من بعيد (في فاعله أنه ليس فيها) وإن شك أنه فيها أم لا فقليل

(قوله وفيه أقوال خمسة أصحها ما لا يشك إلخ) صححه في البدائع، وتابعه الزيلعي والولوالجي. وفي المحيط أنه الأحسن. وقال الصدر الشهيد: إنه الصواب. وفي الخانية والخلاصة: إنه اختيار العامة. وقال في المحيط وغيره: رواه الثلجي عن أصحابنا حلية.

 

 

فتاویٰ دار العلوم زکریا (ج2ص429)

نماز کے دورانو گہنٹی بجنے پر عمل قلیل سے بند کرنا جائز ہے یعنی ایک ہات جیب میں ڈال کر بند کر دے نماز فاسد نہیں ہو گی البتہ نماز مکروہ ہو گا۔ مصلی کے لئے ضروری ہے کہ نماز شروع کر نے سے پہلے سائلنٹ پر کر دے یا بند کر دینا چاہئے کیونکہ گہنٹی کا مسلسل بجنا دیگر مصلیوں کی سخت نا گواری کا سبب ہے اور خود اپنی نماز کے لئے بہی باعث خلل ہے ۔

 

فتاویٰ عثمانیہ (ج2 ص121)

عمل کثیر یعنی ایسا عمل کرنا جیسے دیکہ کر کوئی شخص سمجھے کہ یہ شخص نماز نہیں پڑھ رہاتا جس کو نمازی خود ہی عمل کثیر سمجہ لے۔

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]