Fatwa: # 44420
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country:
Date: 27th June 2020

Title

Toilet position 10-12 degrees from the Qiblah direction

Question

Assalamu Alykum Brother(s)

 

May Allah accept your prestine efforts in making people to understand islam and fiqh.

 

I have a question regarding toilet possition, I have just read a question and its answer at your website but my question is slightly different and I need further clarification regarding it. In my house the direction of Qibla is 10 -12 degrees from West while the Toilet direction is exactly towards West means 10-12 degrees deviation from Qibla. Is it permisible for us to use the toilet when our back is towards west and is about 10-12 degrees away from Qibla or we have to tilted our back as far as possible for us? and what about kids should we also make them understand to tilt their backs as far as its possible for them?

 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Hereunder are a few Ahadith pertaining to the prohibition of facing the Qiblah while relieving oneself.

 

عَن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «إنمّا أنا لكم بمنزلة الوالد أُعلِّمُكم فإذا أتى أحدكم الغائط فلا يستقبل القبلة ولا يستدبرها ولا يَسْتَطِبْ بيمينه (سنن أبو داود: 14)

 

It was narrated from Abu Hurairah (Radyallāhu Anhu) that Rasulullah (Sallallahu Alaihi Wasallam) said, I am like a father to you. When any of you goes to relieve himself, he should not face or turn his back towards the Qiblah. He should not cleanse with his right hand. (Sunan Abu-Dāwood: 8)

 

 

عن أبي هريرة رضي الله عنه عن رسول الله صلى الله عليه وسلم؛ قال "إذا جلس أحدكم على حاجته، فلا يستقبل القبلة ولا يستدبرها (صحيح مسلم: 265)

It was narrated from Abu Hurairah (Riadyallāhu Anhu) that Rasulullah (Sallallahu Alaihi Wasallam) said, when any one amongst you squats for answering the call of nature, he should neither turn his face towards the Qibla nor turn his back towards it. (Sahīh Muslim: 265)

 

 

In principle, it is prohibited to face the Qiblah whilst relieving oneself. However, this prohibition is concerning the actual Qiblah and not the direction of the Qiblah. The abovementioned Ahadīth refer to the prohibition of facing the actual Qiblah, and not the direction of the Qiblah.

 

 

In the enquired situation your toilet is directly towards the West while the Qiblah direction is 10-12 degrees from the West. The direction of the toilet in the house is not facing the actual Qiblah. Your toilet does not face the Qiblah directly. Therefore, you will not be required to tilt your back away from the Qiblah whilst relieving yourself.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Mohamed Ebrahim bin Ismail Abdullah

Student - Darul Iftaa

Pietermaritzburg, KZN, South Africa 

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

01-11-1441|24-06-2020

 

الهداية في شرح بداية المبتدي ج 1 ص 65

ويكره استقبال القبلة بالفرج في الخلاء " لأنه عليه الصلاة والسلام نهى عن ذلك والاستدبار يكره في رواية لما فيه من ترك التعظيم ولا يكره في رواية

لأن المستدبر فرجه غير مواز للقبلة وما ينحط منه ينحط إلى الأرض بخلاف المستقبل لأن فرجه موازلها وما ينحط منه ينحط إليها

 

المسالك في شرح موطأ مالك ج 3 ص 334

لثّاني: حديث ابن عمر (3)؛ كان يقول إنَّ ناسًا يقولون: إذا قَعَدْتَ على حاجَتِكَ فلا تستقبل القِبْلَة ولا تستدبرها (4) ولا بَيْتَ المَقْدِسِ

الحديث الثّالث: حديث سلمان؛ قال: إنّما أنَا لَكُمْ بمَنْزِلَةِ الوَالِدِ أُعَلِّمُكُم، لا تَسْتَقْبِلُوا القِبْلَةَ لغَائِطٍ ولا بَوْلٍ ولا تَسْتَدْبِرُوهَا (5)

وهذه أحاديثٌ صِحَاحٌ لا إشكالَ في صحَّتِها

 

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر ج 1 ص 66

وَكُرِهَ اسْتِقْبَالُ الْقِبْلَةِ وَاسْتِدْبَارُهَا لِبَوْلٍ وَنَحْوِهِ) وَلَكِنْ لِقَوْلِهِ - عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ -: «إذَا أَتَيْتُمْ الْغَائِطَ فَلَا تَسْتَقْبِلُوا الْقِبْلَةَ، وَلَا تَسْتَدْبِرُوهَا وَلَكِنْ شَرِّقُوا أَوْ غَرِّبُوا» وَلِهَذَا كَانَ الْأَصَحُّ مِنْ الرِّوَايَتَيْنِ كَرَاهَةَ الِاسْتِدْبَارِ كَالِاسْتِقْبَالِ، وَالْكَرَاهَةُ تَحْرِيمِيَّةٌ

وَفِي فَتْحِ الْقَدِيرِ: وَلَوْ نَسِيَ فَجَلَسَ مُسْتَقْبِلًا فَذَكَرَ يُسْتَحَبُّ لَهُ الِانْحِرَافُ بِقَدْرِ مَا يُمْكِنُهُ،

 

 

العناية شرح الهداية ج 1 ص 419

(ويكره استقبال القبلة بالفرج في الخلاء؛ لأن النبي - صلى الله عليه وسلم - نهى عن ذلك) رواه سلمان

 

مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح ص27

ويكره تحريما استقبال القبلة" بالفرج حال قضاء الحاجة واختلفوا في استقبالها للتطهير واختار التمرتاشي عدم الكراهة "و" يكره "استدبارها" لقوله عليه السلام: "إذا أتيتم الغائط فلا تستقبلوا القبلة ولا تستدبروها ولكن شرقوا أو غربوا" وهو بإطلاقه منهي عنه "ولو في البنيان" وإذا جلس مستقبلا ناسيا فتذكر وانحرف إجلالا لها لم يقم من مجلسه حتى يغفر له كما أخرجه الطبراني مرفوعا

 

الفتاوى الهندية - ط. دار الفكر ج 1 ص 50

وَكُرِهَ اسْتِقْبَالُ الْقِبْلَةِ بِالْفَرْجِ في الْخَلَاءِ وَاسْتِدْبَارُهَا وَإِنْ غَفَلَ وَقَعَدَ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ يُسْتَحَبُّ له أَنْ يَنْحَرِفَ بِقَدْرِ الْإِمْكَانِ كَذَا في التَّبْيِينِ وَلَا يَخْتَلِفُ هذا عِنْدَنَا في الْبُنْيَانِ وَالصَّحْرَاءِ كَذَا في شَرْحِ الْوِقَايَةِ

 

حلبي صغير ص7

( وأما ) بيان ( المناهي ) مما يحرم أو يكره وقوله ( فهو ) راجع إلى بيان إذا لا بد من تقديره ليصح قوله ( أن لا يستقبل القبلة ) وما عطف عليه وقوله ( وقت الاستنجاء ) وقع سهوا والصواب وقت قضاء الحاجة لأنه قد تقدم أن ترك استقبال القبلة وقت الاستنجاء أدب وإنما المنهي استقبالها وقت البول والتخلي فإنه مكروه كراهة تحريم سواء كان في الصحراء أو في البناء لإطلاق النهي في قوله عليه السلام إذا أتيتم الغائط فلا تستقبلوا القبلة ولا تستدبروها

 

فتاوي محمودية ج 5 ص 301

اگر بہيٹے کي ھيءت ايسي ہو جاے کہ شمال يا جنوب کا روخ ہو جاے اور استقبال نہ رہے تو درست ہے

 

کتاب الفتاوی ج 2 ص 69

بہر صورت قبلہ کي طرف روخ يا پشت کر کے بہيٹے منع ہے

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]