Fatwa: # 44304
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country:
Date: 12th March 2020

Title

Questions pertaining to Salaah

Question

Aassalamu alaykum,

Quick few qs pls sheikh:

1- if you read a word or a sentence on a label I am praying on, is my Salah invalid?

2- what if I stand up in fard Salah after 4 rakats for another rakat, what should I do? 

3- as imam, other than making intention for leading the females and children in my congregation, are there any other miscanelleous rules for kids and females for me to follow as imam?

4- is delaying a position for more than 3 subhanallahs require sajda shaw? And does releasing both hands invalid Salah?

5- and lastly, is the minimum requirements for recitation after fatiha met by reading the first 3 verses of surah rahman? If not what are the shortest verses to recite to meet minimum validity.

Appreciate your help ustaad, barakallahu feekum wa ahleek

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Hereunder are the answers to your queries.

1)     In principle it is permissible for one to perform Salah on a cloth or prayer mat that has writing on it which is not clearly visible. If the writing on the label or prayer mat is visible and one is able to read it in his mind without the movement of the tongue and lips then this will be Makruh. If one reads the writing while moving his tongue, then his Salah will break.[1]

 

If the writing on the label or prayer mat distracts you, then it is advisable to cover the writing.

 

2)     If one completes four Rakats of Salah and then stands up for the fifth Rakat, then he should return to the sitting position and make Sajdah Sahw and then read Tashahhud again and complete his Salah.[2]

 

3)     As an Imam, you should advise women to perform Salah at home. Rasullulah (Sallallahu Alaihi Wasallam) advised the following Hadith to the women. [3]

 

وَبُيُوتُهُنَّ خَيْرٌ لَهُنَّ…عَنِ ابْنِ عُمَرَ، قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم

 

Translation: Ibn Umar (Radhiyallahu Anhu) reports that Rasulullah (Sallallahu Alaihi Wasallam) said: “…Their houses are better for them(to perform Salah).” (Sunan Abi Dawood 567)

 

If women attend the Masjid, then as an Imam you should ensure,

 

  • There should be no intermingling of the sexes.
  • No woman should be dressed immodestly.
  • Men and women should have separate exits and entrances.
  • Salah areas should be separate.

 

4)     One will be required to make Sajdah Sahw if he delays a Rukn for longer than 3 Tasbeeh (saying Subhanallah three times).[4]

It is Sunnah to fold the hands after commencing Salah. If one releases both hands during Qiyaam, then this will not invalidate his Salah. [5]

 

5)     In principle one should read a minimum of three verses after the recitation of Surah Fatihah. The minimum requirement will be met by reading the first three verses of Surah Ar-Rahman. One is required to read a minimum of one long Ayah eg. Ayatul Kursi or any three verses similar to it such as verses 21-23 of Surah Muddatthir. [6]

ثُمَّ نَظَرَ (21) ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ (22) ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَكْبَرَ (23)

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Mohamed Ebrahim bin Ismail Abdullah

Student - Darul Iftaa

Pietermaritzburg, KZN, South Africa 

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

19-06-1441|14-02-2020

 

 

 


[1]

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 648)

(أو على خاتمه) بنقش غير مستبين. قال في البحر ومفاده كراهة المستبين لا المستتر بكيس أو صرة أو ثوب آخر

 

الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 84)

باب ما يفسد الصلاة، وما يكره فيها عقب العارض الاضطراري بالاختياري (يفسدها التكلم)

 

فتاوى محدودية مكتبة محدودية  ج ١١ ص ٩٤

اس مصلے پر نماز پڑھنے سے نماز ادا ہو جائے گی، اس کے نقش و نگار کی وجہ سے اگر خشوع میں فرق آئے تو تحفظ کے لئے اس پر ایک سادہ کپڑا بچھا لیا جائے-

 

[2]

مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 181)

 وإن قعد الأخير ثم قام عاد وسلم من غير إعادة التشهد

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 87)

(وإن قعد في الرابعة) مثلا قدر التشهد (ثم قام عاد وسلم) ولو سلم قائما صح

 

[3]

(البناية شرح الهداية (2/ 354)

(قال: ويكره لهن حضور الجماعات) ش: أي يكره للنساء م: (يعني الشواب منهن) ش: وهي جمع شابة، وهذه اللفظة بإطلاقها تتناول الجُمَع والأعياد والكسوف والاستسقاء. وعن الشافعي: يباح لهن الخروج م: (لما فيه) ش: أي في حضورهن الجماعة م: (من خوف الفتنة) ش: عليهن من الفساق، وخروجهن سبب للحرام وما يفضي إلى الحرام فحرام. وذكر في كتاب الصلوات مكان الكراهة الإساءة والكراهة فحش.قلت: المراد من الكراهة التحريم ولا سيما في هذا الزمان لفساد أهله.

 (الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 77)

(ويكره حضورهن الجماعة) ولو لجمعة وعيد ووعظ (مطلقا) ولو عجوزا ليلا (على المذهب) المفتى به لفساد الزمان

 

[4]

مختصر القدوري (ص: 34)

باب السجود السهو

سجود السهو واجب في الزيادة والنقصان بعد السلام ثم يسجد سجدتين ثم يشهد ويسلم

والسهو يلزم إذا راد في صلاته فعلا من جنسها ليس منها أو ترك فعلا مسنونا أو ترك قراءة فاتحة الكتاب أو القنوت أو التشهد أو تكبيرات العيدين أو جهز الإمام فيما يخافت أو خافت فيما يجهر

الناشر: دار الكتب العلمية

 

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 474)

ولم يبينوا قدر الركن وعلى قياس ما تقدم أن يعتبر الركن مع سنته وهو مقدر بثلاث تسبيحات

 

كتاب النوازل ج ٣ ص ٦١٠

حالت نماز میں سورہ فاتحہ کے بعد دوسری سورہ ملانے میں بلا کسی شرعی عذر کے ایک رکن یعنی تین تسبیح ادا کرنے کے بقدر تاخیر کردینے سے سجدہ سہو واجب ہوتا ہے-

 

[5]

النهر الفائق شرح كنز الدقائق (1/ 207)

وظاهر الرواية أنه يضع كما فرغ من التكبير لما أنه سنة لكل قيام فيه ذكر مسنون

 

غنية المتملّي على شرح منية المصلّي ص 191

ثمّ يضع يمينه على يساره بعد التكبير) ولا يُرسلتها عندنا خلافا لمالك

 

.ثمّ الوضع سنّة لكلّ قيام فيه ذكر مسنون عند أبي حنيفة و أبي يوسف رحمهما الله تعالى، وعند محمّد رحمه الله تعالى سنّة لكلّ قيام فيه قراءة، فيضع في حال الثناء، والقنوت، و صلاة الجنازة عندهما، لا عنده، ويرسل فى القومى بين الركوع والسجود وبين تكبيرات العيدين اتّفاقاً

 

[6]

الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 55)

" وأدنى ما يجزئ من القراءة في الصلاة آية عند أبي حنيفة رحمه الله وقالا ثلاث آيات قصار أو آية طويلة " لأنه لا يسمى قارئا بدونه فأشبه قراءة ما دون الآية وله قوله تعالى: {فَاقْرَأُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ} [المزمل: 20] من غير فصل إلا أن ما دون الآية خارج

 

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (1/ 128)

قَالَ - رَحِمَهُ اللَّهُ - (وَفَرْضُ الْقِرَاءَةِ آيَةٌ) وَهَذَا عِنْدَ أَبِي حَنِيفَةَ وَقَالَا ثَلَاثُ آيَاتٍ قِصَارٍ أَوْ آيَةٌ طَوِيلَةٌ؛ لِأَنَّهُ لَا يُسَمَّى قَارِئًا عُرْفًا بِدُونِهِ فَأَشْبَهَ مَا دُونَ الْآيَةِ وَلَهُ قَوْله تَعَالَى {فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ} [المزمل: 20] مِنْ غَيْرِ فَصْلٍ

 

غنية المتملّي على شرح منية المصلّي ص 177

واما التقدير اي بيان ما هو فرض من مقدار القراءة، وان اي ولو كانت تلك الاية قصيرة نحو قوله تعالى ثم نظر و هذا عند أبي حنيفة في أظهر الروايات عنه، وفي رواية ما يطلق عليه اسم القران ولم يشبه خطاب أحد، فعلى هذه الرواية لا يجزئ نحو قوله تعالى ثم نظر، وعندهما وهي رواية عنه أيضا ثلاث ايت قصار نحو ثم نظر ثم عبس و بسر ثم ادبر واستكبر أو أية طويلة مقدار ثلاث ايات قصار، وذكر فى الاسرار أن ما قالاه احتياط

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]