Fatwa: # 44121
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: African Country
Date: 17th January 2020

Title

What is the difference between rent and interest?

Question

Assalamualaikum

 

I want to know the difference between rent and interest?

Why one is halal and the other haram?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

You enquire the difference between rent and interest. Your question is logical as in the case of rent, the property is used and in the case of interest, somebody’s money is used. However, renting is permissible due to need (dharūrah). If there was no need, then it would have been prohibited, just as interest is prohibited. [i]

There is another difference between renting and interest. In interest, only the usufruct is leased out and not the actual building. In the case of loans, the actual money is given and is returned with different and more money. However, this technical difference does not impact on the ruling.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Ikraam Elias Gangat

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 

 

 


بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (4/ 173) [i]

وقال أبو بكر الأصم: إنها لا تجوز، والقياس ما قاله؛ لأن الإجارة بيع المنفعة والمنافع للحال معدومة، والمعدوم لا يحتمل البيع فلا يجوز إضافة البيع إلى ما يؤخذ في المستقبل كإضافة البيع إلى أعيان تؤخذ في المستقبل فإذا لا سبيل إلى تجويزها لا باعتبار الحال، ولا باعتبار المآل فلا جواز لها رأسا لكنا استحسنا الجواز بالكتاب العزيز، والسنة، والإجماع.

 

المختار (2/ 50)

كتاب الإجارة وهي بيع المنافع، جوزت على خلاف القياس لحاجة الناس

 

الاختيار لتعليل المختار (2/ 50)

وتمليك المنافع نوعان: بغير عوض، وهو العارية والوصية بالمنافع على ما يأتيك؛ وبعوض وهو الإجارة، وسميت بيع المنافع لوجود معنى البيع، وهو بذل الأعواض في مقابلة المنفعة وهي على خلاف القياس، لأن المنافع معدومة، وبيع المعدوم لا يجوز، إلا أنا جوزناها لحاجة الناس

 

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (5/ 105)

والقياس أن لا تجوز لما فيها من إضافة العقد إلى ما سيوجد إلا أنها أجيزت للضرورة لشدة الحاجة إليها

 

درر الحكام في شرح مجلة الأحكام (1/ 439)

والإجارة ثابتة بالكتاب والسنة وإجماع الأمة ولكنها مخالفة للقياس؛ لأن المعقود عليه في الإجارة هو المنفعة وهي معدومة فمقتضى القياس عدم جواز الإجارة ولكن أجيزت للحاجة وذلك أن الإنسان محتاج إلى منافع أعيان

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]