Fatwa: # 43088
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country:
Date: 16th January 2020

Title

Qurbani Query

Question

I m earning person in my family,my father earning is too low that he can't afford qurbani,and I haven't saved money so I can afford to pay sufficient fr one qurbani,can I do it on my father's name and not on my name? Kindly suggest...

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Qurbani is Wajib (compulsory) only if one has surplus of the minimum Zakatable amount which is 612.35 grams of silver or its equivalent amount in local currency. If on the days of Eid (10th, 11th or 12th of Zil Hijah) one does not have a surplus of the minimum Zakatable amount, then Qurbani is not Wajib upon such a person.

Accordingly, Qurbani is not Wajib upon you or your father. However, if you do purchase an animal for Qurbani, despite not being initially compulsory on you, now it will be Wajib on you to sacrifice the purchased animal for Qurbani.

The Qurbani will be on your behalf and not on behalf of your father. However, you may make intention to give the Thawaab (reward) of the Qurbani to your father.[1]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mudassir Benish

Student Darul Iftaa
Houston, TX, U.S.A

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


المحيط البرهاني في الفقه النعماني (6/ 85) [1]

والموسر في ظاهر الرواية من له مائتا درهم، أو عشرون ديناراً، أو شيء يبلغ ذلك سوى مسكنه ومتاع مسكنه ومتاعه ومركوبه وخادمه في حاجته التي لا يستغني عنها، فأما ما عدا ذلك من متاعه أو رقيقه أو ... أو متاع..... أو لغيرها فإنها.... في داره

وفي «الأجناس» إن جاء يوم الأضحى وله مائتا درهم أو أكثر ولا مال غيره فهلك ذلك لم تجب عليه الأضحية، وكذلك لو نقص عن المائتين، ولو جاء يوم الأضحى ولا مال له ثم استفاد مائتي درهم فعليه الأضحية،

 

الفتاوى الهندية (42/ 227)

والموسر في ظاهر الرواية من له مائتا درهم أو عشرون دينارا أو شيء يبلغ ذلك سوى مسكنه ومتاع مسكنه ومركوبه وخادمه في حاجته التي لا يستغني عنها ، فأما ما عدا ذلك من سائمة أو رقيق أو خيل أو متاع لتجارة أو غيرها فإنه يعتد به من يساره ، وإن كان له عقار ومستغلات ملك اختلف المشايخ المتأخرون - رحمهم الله تعالى - فالزعفراني والفقيه علي الرازي اعتبرا قيمتها ، وأبو علي الدقاق وغيره اعتبروا الدخل ، واختلفوا فيما بينهم قال أبو علي الدقاق إن كان يدخل له من ذلك قوت سنة فعليه الأضحية ، ومنهم من قال : قوت شهر ، ومتى فضل من ذلك قدر مائتي درهم فصاعدا فعليه الأضحية

 

الدر المختار  (6/ 321)

(وفقير) عطف عليه (شراها لها) لوجوبها عليه بذلك حتى يمتنع عليه بيعها

حاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 321)

(قوله شراها لها) فلو كانت في ملكه فنوى أن يضحي بها أو اشتراها ولم ينو الأضحية وقت الشراء ثم نوى بعد ذلك لا يجب، لأن النية لم تقارن الشراء فلا تعتبر بدائع (قوله لوجوبها عليه بذلك) أي بالشراء وهذا ظاهر الرواية لأن شراءه لها يجري مجرى الإيجاب وهو النذر بالتضحية عرفا كما في البدائع. ووقع في التتارخانية التعبير بقوله شراها لها أيام النحر، وظاهره أنه لو شراها لها قبلها لا تجب ولم أره صريحا فليراجع

 

فتاوى محمودية (ج-26 ص-226)

 

فتاوى محمودية (ج-26 ص-232)

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]