Fatwa: # 42645
Category: Fasting (Sawm)
Country:
Date: 14th January 2020

Title

I slightly tasted Vaseline residue while I was fasting - Is my fast valid?

Question

Assalamu alaykum I put Vaseline at night thinking it wouldn't last when I wake up. I then woke up, (was still foggy minded) felt my throat dry and swallowed my saliva and I'd completely forgotten I'd put the Vaseline in the first place the night before. Later, when I am more clear in thinking, I notice my mouth still had Vaseline on it. A bit later, I could taste slight Vaseline residue in which I began to spit it out and wiped my mouth from it. I fear that I swallowed this after fajr already broke whilst I was sleeping or I swallowed its residue when I first woke up (when my mouth was dry) since I was sleepy and forgot about the Vaseline in the first place. Was my fast broken even though none of it was intentional or under my knowledge until I realized it too late? Jazakum Allahu khairan

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful 
As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh

You state you could taste slight residue of vaseline in your mouth. If you could not taste the vaseline in the entire mouth, that will be regarded to be minute amount(Qaleel), the fast will be valid.[1][2] If the vaseline could be tasted in the entire mouth, then the fast will be broken as the vaseline will be regarded as a lot(kaseer).[3]

And Allah Ta’ala Knows Best.

Akhyar Uddin 

Student, Darul Iftaa 

Buffalo, New York, USA 

Checked and Approved by

Mufti Ebrahim Desai.

 

 


اللباب في شرح الكتاب (1/ 169) [1]

(ومن ذاق شيئا بفمه لم يفطر) ، لعدم وصول المفطر إلى جوفه (ويكره له ذلك) ، لما فيه من تعريض الصوم على الفساد

(الدر المختار: 2/ 396

 (….أَوْ خَرَجَ الدَّمُ مِنْ بَيْنِ أَسْنَانِهِ وَدَخَلَ حَلْقَهُ) يَعْنِي وَلَمْ يَصِلْ إلَى جَوْفِهِ أَمَّا إذَا وَصَلَ فَإِنْ غَلَبَ الدَّمُ أَوْ تَسَاوَيَا فَسَدَ وَإِلَّا لَا، إلَّا إذَا وَجَدَ طَعْمَهُ


الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 416)

(وَكُرِهَ) لَهُ (ذَوْقُ شَيْءٍ وَ) كَذَا (مَضْغُهُ بِلَا عُذْرٍ)

الظَّاهِرُ أَنَّ الْكَرَاهَةَ فِي هَذِهِ الْأَشْيَاءِ تَنْزِيهِيَّةٌ

كتاب المسائل 174/2 

كتاب الفتاوى 3/396

 

 

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 657) 1

"ناسيا" النسيان عدم استحضار الشيء عند الحاجة كذا في الشرح وقيد بالناسي للاحتراز عن المخطىء وهو الذاكر للصوم غير القاصد للفطر بأن لم يقصد الأكل ولا الشرب بل قصد المضمضة أو اختبار طعم المأكول فسبق شيء منه إلى جوفه أو باشر مباشرة فاحشة فتورات حشفته فإنه يفسد والمكروه والنائم كالمخطىء كذا في شرح السيد

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 291)

 «من نسي، وهو صائم فأكل أو شرب فليتم صومه فإنما أطعمه الله وسقاه» والمراد بالصوم الشرعي لا اللغوي الذي هو مطلق الإمساك للاتفاق على أن الحمل على المفهوم الشرعي حيث أمكن في لفظ الشارع واجب خصوصا قد ورد في صحيح ابن حبان «، ولا قضاء عليك» وعند البزار «فلا يفطر» وألحق الجماع به دلالة للاستواء في الركنية لا قياسا فاندفع به القياس المقتضي للفطر لفوات الركن، وحقيقة النسيان عدم استحضار الشيء وقت حاجته قالوا: وليس عذرا في حقوق العباد

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (2/ 385[3]

وفي «الواقعات» : للصدر الشهيد رحمه الله: الدمع إذا دخل فم الصائم إن كان قليلاً، كالقطرة والقطرتين لا يفسد صومه، وإن كان كثيراً حتى وجد ملوحته في جميع فمه، وابتلعه يفسد صومه، وكذلك الجواب في عرق الوجه.

الفتاوى الهندية (1/ 203)

 وإن كان كثيرا حتى وجد ملوحته في جميع فمه واجتمع شيء كثير فابتلعه يفسد صومه وكذا عرق الوجه إذا دخل فم الصائم كذا في الخلاصة

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (2/ 384)

وعلى هذا إذا ابتلع حنطة، وأخذ طرفها في يديه، ثم أخرها لم يفطره، وإن ابتلع كلها فطر

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (2/ 384)

إذا وقع ثلجة أو مطرة في فم الصائم، وابتلعها يفسد صومه هو المختار

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]