Fatwa: # 42426
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country:
Date: 9th February 2020

Title

Is Microblading permissible?

Question

Assalamualaikum. A sister wishes to have microblading done. Her eyebrows have fallen out naturally. Microblading is a bit like tattooing in the eyebrows so they are filled. She wants to get done so they look natural as they used to. Is it permissible for her to have microblading done for this reason?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Microblading is a form of semi-permanent tattooing that involves using tiny, fine-point needles that make up a small disposable blade and handle that helps scratch and deposit pigment simultaneously under your skin.

There is a leeway to do microblading as a medical procedure to conceal a defect.[1] However, microblading for adornment or to enhance one’s beauty is prohibited.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Ikraam Elias Gangat

Student Darul Iftaa
Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


فتح الباري لابن حجر, ج 14 , ص 12 , دار الكتب العلمية  [1]

فذكر الحديث المرفوع دون القصة وزاد فيه النامصة والمتنمصة وقال في آخره والمستوشمة من غير داء وسنده حسن ويستفاد منه أن من صنعت الوشم عن غير قصد له بل تداوت مثلا فنشأ عنه الوشم أن لا تدخل في الزجر

 

بذل المجهود في حل سنن أبي داؤد,  ج 12, ص 199, دار البشائر الإسلامية

و الواشمة والمستوشمة من غير داء, متعلق بالوشم, أي: ان احتاجت الى الوشم للمداواة جاز و ان بقي منه أثر وقيل متعلق بكل ما تقدم , أي: لو كان بها علة فاحتاجت الى أحدها لجاز, قال النووي: فيه إشارة الى أن الحرام هو المفعول لطلب الحسن , أما لو احتاجت اليه لعلاج أو عيب في السن و نحوه فلا بأس

 

عون المعبود وحاشية ابن القيم, ج 7 , ص 257 , دار الحديث القاهرة

(لعنت) بصيغة المجهول (من غير داء) قال القارىء متعلق بالوشم

قال المظهر إن احتاجت إلى الوشم للمداواة جاز وإن بقي منه أثر وقيل متعلق بكل ما تقدم أي لو كان بها علة فاحتاجت إلى أحدها لجاز انتهى

والحديث سكت عنه المنذري

 

 سنن أبي داود (4/ 78 , المكتبة العصرية) [2]

حدثنا ابن السرح، حدثنا ابن وهب، عن أسامة، عن أبان بن صالح، عن مجاهد بن جبر، عن ابن عباس، قال: «لعنت الواصلة، والمستوصلة، والنامصة، والمتنمصة، والواشمة، والمستوشمة، من غير داء» قال أبو داود: " وتفسير الواصلة: التي تصل الشعر بشعر النساء، والمستوصلة: المعمول بها، والنامصة: التي تنقش الحاجب حتى ترقه، والمتنمصة: المعمول بها، والواشمة: التي تجعل الخيلان في وجهها بكحل أو مداد، والمستوشمة: المعمول بهa

 

 

Follow Mufti Ebrahim Desai’s official Twitter handle: @MuftiEbrahim

 

Latest Tweet:

 

‘Assess your attitude and sensitivity to people & correct yourself. Your attitude & insensitivity to people around you could affect their lives in more ways than you think. Do not cause pain to the people around you.’ 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]