Category: Beliefs and Practices (Aqeedah)
Fatwa#: 41383
Asked Country: United Kingdom

Answered Date: Nov 12,2018

Title: Where should the Muazzin stand when giving the second Azaan of Jummah

Question

Asalaamualaykum Wa-Rahmatullahi Wa-Barakatuhu Mufti Saheb Please clarify the correct and established practice according to our hanafi madhab about where the muazzin (azaan caller) should stand when calling the second azaan of jumuah? I have heard that the muazzin should stand directly in front of the khateeb / Imam who is normally sitting on the pulpit waiting to start the khutbah and that this way is closest to the sunnah method? I have seen other muazzins stand in different places when calling the second azaan of Jummah I.e. On the sides of the pulpit. Kindly clarify the correct method. JazakhAllahu Khairan

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The Muazzin should call out the second Adhaan of Jumma directly in front of the Imam while he is sitting on the Mimbar.

And Alla h Ta’āla Knows Best

Mahomed Yasser Yunus Hussen

Student Darul Iftaa
Mozambique

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


 قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْطُبُ خُطْبَتَيْنِ، كَانَ يَجْلِسُ إذَا صَعِدَ الْمِنْبَرَ حَتَّى يَفْرُغَ أَذَانُ الْمُؤَذِّنِ، ثُمَّ يَقُومُ فَيَخْطُبُ، ثُمَّ يَجْلِسُ، فَلَا يَتَكَلَّمُ، وَيَقُومُ، فَيَخْطُبُ، انْتَهَى. وَالْعُمَرِيُّ فِيهِ مَقَالٌ. نصب الراية لأحاديث الهداية مع حاشيته بغية الألمعي في تخريج الزيلعي (2/ 197)

 وأمّا الجمعة فمثل باقي الصّلوات لا يجوز الأذان لها قبل دخول الوقت ، وللجمعة أذانان ، أوّلهما عند دخول الوقت ، وهو الّذي يؤتى به من خارج المسجد - على المئذنة ونحوها - وقد أمر به سيّدنا عثمان رضي الله عنه حين كثر النّاس. والثّاني وهو الّذي يؤتى به إذا صعد الإمام على المنبر ، ويكون داخل المسجد بين يدي الخطيب ، وهذا هو الّذي كان في عهد النّبيّ صلى الله عليه وسلم وعهد أبي بكر وعمر حتّى أحدث عثمان الأذان الثّاني . الموسوعة الفقهية الكويتية (2/ 479، بترقيم الشاملة آليا)

 

و" كذا "الجلوس على المنبر قبل الشروع في الخطبة والأذان بين يديه" جرى به التوارث "كالإقامة" بعد الخطبة "ثم قيامه" بعد الأذان في الخطبتين ولو قعد فيهما أو في إحداهما أجزأ وكره من غير عذر وإن خطب مضطجعا أجزأ. حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 515)

 

 (وَيُؤَذِّنُ) ثَانِيًا (بَيْنَ يَدَيْهِ) أَيْ الْخَطِيبِ. الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 161)

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.