Category: Women
Fatwa#: 41298
Asked Country: India

Answered Date: Nov 20,2018

Title: Can a woman pray Salah with a hair bun?

Question

Bahishti zewarActs that nullify salaat :If a women plaits her hair while offering salaat ,her salaat will break.
Deoabnd (Question # : 45064) and Other authentic Fatwa

Can a woman perform salah wearing a hair bun (Juda) if yes; if it is too high on head it is right?

Yes, the woman my wear the hair bun (Juda) on the nape of the neck (guddi) it is lawful, however she should not wear it over the head.

How to reconcile? Both appears contrary.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Sister in Islam,

The Fatwa mentioned in Beheshti Zewar is when a woman plaits her hair during Salah that act is considered as ‘Aml-e-Katheer (excessive actions in Salah). The issue is not about praying Salah with a ponytail.

‘Aml-e-Katheer is defined as one doing such an excessive act in Salah that will lead an onlooker to believe that the person is not performing Salah. If the onlooker is not sure and only has a doubt, then the act will not be considered as ‘Aml-e-Katheer.[1]

‘Aml-e-Katheer invalidates Salah. Therefore, if one ties a ponytail during Salah, an onlooker is likely to assume that the person is not performing Salah. Hence, that will be ‘Aml-e-Katheer and it will invalidate one’s Salah.

Furthermore, it is Makrooh (disliked) for a woman to pray Salah with a hair bun on the head. If the hair bun is on the neck, that is not Makrooh.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Abdullah Syed Sajid

Student Darul Iftaa
Houston, TX, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


 الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 624) [1]

(و) يفسدها (كل عمل كثير) ليس من أعمالها ولا لإصلاحها، وفيه أقوال خمسة أصحها (ما لا يشك) بسببه (الناظر) من بعيد (في فاعله أنه ليس فيها) وإن شك أنه فيها أم لا فقليل، لكنه يشكل بمسألة المس والتقبيل، فتأمل

 

المبسوط للسرخسي (1/ 195)

والأصح أن يقال فيه: إن كل عمل إذا نظر إليه الناظر من بعيد لا يشك أنه في غير الصلاة فهو مفسد لصلاته

 

احسن الفتاوی (جلد ٣/ ص ٤١٨)

 

مصنف ابن أبي شيبة (2/ 194) [2]

حدثنا ابن مهدي، عن سفيان، عن أبي هاشم، عن سعد، عن عمر بن الخطاب، وحذيفة، في الرجل يصلي وهو عاقص شعره، فذكرا حديثا غير أن معناه أنهما كرهاه

 

مصنف ابن أبي شيبة (2/ 194)

حدثنا أبو معاوية، عن الأعمش، عن زيد بن وهب، عن عبد الله أنه دخل المسجد، فإذا فيه رجل يصلي عاقصا شعره، فلما انصرف قال عبد الله: «إذا صليت فلا تعقص شعرك، فإن شعرك يسجد معك ولك بكل شعرة أجر»، فقال الرجل: إني أخاف أن يترب، فقال: تتريبه خير لك

 

سنن أبي داود (1/ 174)

حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، عَنِ ابْنِ جُرَيْجٍ، حَدَّثَنِي عِمْرَانُ بْنُ مُوسَى، عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَبِي سَعِيدٍ الْمَقْبُرِيِّ، يُحَدِّثُ عَنْ أَبِيهِ، أَنَّهُ رَأَى أَبَا رَافِعٍ مَوْلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّ بِحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِمَا السَّلَام وَهُوَ يُصَلِّي قَائِمًا وَقَدْ غَرَزَ ضَفْرَهُ فِي قَفَاهُ فَحَلَّهَا أَبُو رَافِعٍ، فَالْتَفَتَ حَسَنٌ إِلَيْهِ مُغْضَبًا فَقَالَ أَبُو رَافِعٍ: أَقْبِلْ عَلَى صَلَاتِكَ وَلَا تَغْضَبْ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «ذَلِكَ كِفْلُ الشَّيْطَانِ» يَعْنِي مَقْعَدَ الشَّيْطَانِ، يَعْنِي مَغْرَزَ ضَفْرِهِ

 

الأصل المعروف بالمبسوط للشيباني (1/ 11)

تكره للرجل أَن يُصَلِّي وَهُوَ معتجر أَو عاقص شعره قَالَ نعم أكره هَذَا كُله

 

المبسوط للسرخسي (1/ 31)

قال: (ويكره أن يصلي، وهو عاقص) لحديث أبي رافع - رضي الله عنه - أن النبي - صلى الله عليه وسلم -: «نهى أن يصلي الرجل ورأسه معقوص»، وإن الحسن بن علي - رضي الله عنهما - كان يصلي، وهو عاقص شعره فقام أبو هريرة - رضي الله عنه - إلى جنبه فحله فنظر إليه شبه المغضب فقال أقبل على صلاتك يا ابن بنت رسول الله - صلى الله عليه وسلم -، فإن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - كان ينهانا عن هذا

 

المحيط البرهاني (1/ 198)

ويكره أن يصلي وهو عاقص.... شعره لحديث أبي رافع أن رسول الله عليه السلام «نهى أن يصلي الرجل ورأسه معقوص

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.