Fatwa: # 41059
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: United States
Date: 17th April 2020

Title

Will I be a Musafir in Moreno Valley?

Question

Assalamu Alaikum, my question is,

                                                we have two homes in the same state, both are one hour away from each other. The cities names are Cypress and Moreno Valley. I live in Cypress and sometimes go to my other home in Moreno Valley. I go  once a month or twice but dont stay there because I bought the house with my cousin 50/50. He lives there but I dont. The distance is 56 miles from Cypress to Moreno Valley so which comes up to my question. If I go to Moreno Valley and stay there for a few hours even though its technically my home, am I considered a musafir? Please note that i dont live there and go there occasionally

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful 
As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh

The area in which a person is born and lives with his family or the area a person decides to move  permanently with his family will be regarded as his watan al-asli. Whenever a person enters his watan-al-asli, he will be considered to be a muqeem and will no longer be deemed a musāfir.

watan al-iqāmah refers to a place where a person intends to stay for 15 days or more.[1] 

In principle, if a person departs his hometown with the intention of travelling for 48 miles/78 Kilometres or more, then one will be in the ruling of a musāfir. One will start performing qasr the momentt he exits his city.[2] If he has the intention to stay at his destination for less than 15 days, he will perform qasr Salāh. If he makes intention to stay for 15 days or more, he will complete his prayer at his destination.

In the enquired situation, if you live with your family in Cypress, then Cypress is your watan al-aslī (permanent residence).

You state you own a house in Moreno valley.

In order for Moreno valley to be your watan al-iqāmah, you need to own that house, and have your belongings there. If you don’t own the house and your belongings are not there, then you will be a musāfir. [3]

You state that you visit Moreno valley occasionally. Your belongings are also not in that house. Therefore, you will be a musāfir in Moreno valley, you will perform qasr Salāh.

 

And Allah Ta’ala Knows Best.

Akhyar Uddin 

Student, Darul Iftaa 

Buffalo, New York, USA 

Checked and Approved by

Mufti Ebrahim Desai.

 


 

مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 165) [1]

 والوطن الأصلي هو الذي ولد فيه أو تزوج أو لم يتزوج وقصد التعيش لا الارتحال عنه ووطن الإقامة موضع نوى الإقامة فيه نصف شهر فما فوقه ولم يعتبر المحققون وطن السكنى وهو ما ينوي الإقامة فيه دون نصف شهر

 

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 429)

والوطن الأصلي هو الذي ولد فيه" الإنسان "أو تزوج" فيه "أو لم يتزوج" ولم يولد فيه "و" لكن "قصد التعيش لا الارتحال عنه ووطن الإقامة موضع" صالح لها على ما قدمناه وقد "نوى الإقامة فيه نصف شهر فما فوقه" وفائدة هذا أن يتم الصلاة إذا دخله وهو مسافر قبل بطلانه

 

نور الإيضاح (ص: 71)

والوطن الأصلي هو الذي ولد فيه أو تزوج أو لم يتزوج وقصد التعيش لا الارتحال عنه

[2]

الاختيار لتعليل المختار (1/ 79)

 (ويصير مسافرا إذا فارق بيوت المصر قاصدا مسيرة ثلاثة أيام ولياليها) لأنه لا يصير مسافرا إلا إذا خرج من المصر، وقد قالت الصحابة لو فارقنا هذا الخص لقصرنا. وأما التقدير فلقوله - عليه الصلاة والسلام -: «يمسح المسافر ثلاثة أيام ولياليها

 

البحر الرائق 2/140

وفي فتاوى قاضي خان أن الرجل إذا قصد بلده وإلى مقصده طريقان: أحدهما مسيرة ثلاثة أيام ولياليها، والآخر دونها فسلك الطريق الأبعد كان مسافرا عندنا اهـ. وإن سلك الأقصر يتم

 

الجوهرة (1/85)

وقال أبو حنيفة: إذا خرج إلى مصر في ثلاثة أيام وأمكنه أن يصل إليه من طريق آخر في يوم واحد قصر

 

الدر المختار (2/123)

ولو لموضع طريقان أحدهما مدة السفر والآخر أقل قصر في الأول لا الثاني، انتهى

 

دار العلوم زكرياء (ج2ص509) [3]

اگر سامان وہاں پرا ہے اور وطن اقامت سے اعراض کا ارادہ بھي نہين ہے تو محض سفر سے وطن اقامت باطل نہيں ہوگا

 

احسن الفتاوي(ج4ص110)

اس کےعلاوہ صاحب بحر وغيرہ نے اس امر کي تصريح نقل کي ہے کہ بقاء ثقل سے وطن اقامت باقي رہتا ہے

 

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (1/ 164)

: لو كان له أهل بالكوفة وأهل بالبصرة فمات أهله بالبصرة وبقي له دور وعقار بالبصرة قيل: البصرة لا تبقى وطنا له لأنه إنما كانت وطنا له بالأهل لا بالعقار ألا ترى أنه لو تأهل ببلدة ولم يكن عقار صارت وطنا له وقيل تبقى وطنا له لأنه كانت وطنا له بالأهل والدار جميعا فبزوال أحدهما لا يرتفع الوطن كموطن الإقامة يبقى ببقاء الثقل

 

رد المحتار - ط. بابي الحلبي (2/ 132)

قوله ( إذا لم يبق له بالأول أهل ) أي وإن بقي له فيه عقار

 قال في النهر ولو نقل أهله ومتاعه وله دور في البلد لا تبقى وطنا له وقيل تبقى كذا في المحيط وغيره

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]