Category: Fasting (Sawm)
Fatwa#: 40902
Asked Country: Bangladesh

Answered Date: Aug 21,2018

Title: Intention for fasting

Question

Fard fard/wajib fasts, one has to make niyat before sunrise, shuruq---is that right? Pls explain. Because an alim, and an masjid imam,  in UK is now claiming that even foe fard fasts, its fine that one makes the niyat before midday. He also cited these books: 1. fatawa Shami, Bahare Shariat, Raddul Muhtar. When I asked for a reference, he avoided the original texts, and quote some book, "NIYYAT (INTENTION) FOR FASTINGIntention can be made from sunset on the previous day until midday on the actual day of fasting for:(1) fasts of Ramadan,(2) specified vows and(3) Nafl.Intention must be made before Fajr for any other fasts such as:(1) fasts for unspecified vows,(2) Kaffara or(3) Qada for Ramadan fasts or(4) Qada for Nafl fasts.Fatawa Shami 3:344". I feel that that derivative book is wrong, the actual fatawa shami 3.344 doesnt say that. Can you pls explain?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, there are three types of fasts for which it not a condition to specify the intention or to make the intention from the night before, they are as follows:

In the following three fasts, one does not have to make intention of fasting from the night before:[1]

  • Fasts of Ramadhan
  • Nadhr (vow) of a specific day
  • Nafl fasts    

In the above three fasts, one may make intention and fast before ‘Dahwatul Kubra’ (Islamic Midday).[2]

The Islamic midday is from the break of dawn until the time the sun reaches its peak. The method of calculating midday is by looking at the beginning time of Fajr Salah (dawn) and the beginning time of Maghrib Salah (sunset), half of that time will be Dahwatul Kubra (midday).[3]

In the following four fasts, one must make intention to fast from the night before: [4]

  • Qadha of Ramadhan
  • Qadha of Nafl fast after it was nullified
  • Kaffarah fast
  • Nadhr (vow) in a general way (Nadhr Mutlaq)

Any intention in any language will be sufficient. An intention from the heart will also suffice.

The difference between making intention to fast at night or not depends on the principle of specifying the intention for fasting. If one is required to specify his intention to fast, he has to make intention from the night.

And Allah Ta’āla Knows Best

Abdullah Syed Sajid

Student Darul Iftaa
Houston, TX, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


  نور الإيضاح (ص: 102) [1]

أما القسم الذي لا يشترط فيه تعيين النية ولا تبييتها فهو أداء رمضان والنذر المعين زمانه والنفل فيصح بنية من الليل الى ما قبل نصف النهار على الأصح ونصف النهار من طلوع الفجر الى وقت الضحوة الكبرى

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 377)

إذا تقرر هذا (فيصح) أداء (صوم رمضان والنذر المعين والنفل بنية من الليل) فلا تصح قبل الغروب ولا عنده (إلى الضحوة الكبرى لا) بعدها ولا (عندها) اعتبارا لأكثر اليوم (وبمطلق النية) أي نية الصوم فأل بدل عن المضاف إليه (وبنية نفل) لعدم المزاحم (وبخطأ في وصف) كنية واجب آخر (في أداء رمضان) فقط لتعينه بتعيين الشارع (إلا) إذا وقعت النية (من مريض أو مسافر) حيث يحتاج إلى التعيين لعدم تعينه في حقهما فلا يقع عن رمضان (بل يقع عما نوى) من نفل أو واجب (على ما عليه الأكثر) بحر وهو الأصح

 

 الجامع الصغير (ص: 87) [2]

 رجل نوى الإفطار في يوم الشك فتبين له أنه في رمضان فنوى الصوم قبل نصف النهار أجزاه وإن لم ينو حتى زالت الشمس لم يجزه ولا يأكل بقية يومه

 

شرح مختصر الطحاوي للجصاص (2/ 401)

قال أبو جعفر: (ويحتاج من عليه الصيام أن ينويه من ليلة كل يوم، أو فيما بعدها من ذلك اليوم قبل الزوال)

 

ملتقى الأبحر (ص: 343)

 ويجوز أداء رمضان والنذر المعين بينة من الليل وإلى ما قبل نصف النهار لا عنده في الأصح وبمطلق النية وبنية النفل وصوم رمضان بنية واجب آخر للصحيح المقيم لا النذر المعين بل عما نواه

ولو نوى المريض أو المسافر فيه واجباً آخر وقع عما نوى وعندهما عن رمضان والنفل كله يجوز بينة قبل نصف النهار والقضاء والنذر المطلق والكفارات لا تصح إلا بنية معينة

 

الفتاوى الهندية (1/ 195)

 جَازَ صَوْمُ رَمَضَانَ، وَالنَّذْرُ الْمُعَيَّنُ، وَالنَّفَلُ بِنِيَّةِ ذَلِكَ الْيَوْمِ أَوْ بِنِيَّةِ مُطْلَقِ الصَّوْمِ أَوْ بِنِيَّةِ النَّفْلِ مِنْ اللَّيْلِ إلَى مَا قَبْلَ نِصْفِ النَّهَارِ، وَهُوَ الْمَذْكُورُ فِي الْجَامِعِ الصَّغِيرِ وَذَكَرَ الْقُدُورِيُّ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الزَّوَالِ وَالصَّحِيحُ الْأَوَّلُ

 

 http://askimam.org/public/question_detail/36063  [3]

 

 نور الإيضاح (ص: 102) [4]

وأما القسم الثاني وهو ما يشترط له تعيين النية وتبييتها فهو قضاء رمضان وقضاء ما أفسده من نقل وصوم الكفارات بأنواعها والنذر المطلق كقوله إن شفى الله مريضي فعلي صوم يوم فحصل الشفاء

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.