Category: Business Matters
Fatwa#: 40884
Asked Country: Pakistan

Answered Date: Sep 05,2018

Title: Assisting people in exams

Question

Salaam,

I have a question regarding one domain of modern day freelance work. People
contact me through the freelancing website (where I have my profile made that
mentions the subjects that I'm expert in) and ask me to do their class
assignments and projects. Sometimes, they also require help on their tests
and exams both online and inside the class. We decide a price with mutual
consent and I get paid once the work is delivered. Now I have a couple of
questions:
1- Is this mode of earning permissible?
2- If not, then how about all the money that I have earned and spent on
myself and my family till this time and this amount will turn out to be not
so little as I've been working in this mode for last 2 years.
3- How about the profits and investments in the property and other
traditional businesses that I have done using this money that I have earned
from the above mentioned work mode?
4- How about the savings that I have in hand for the time being?
I know I have bombarded you with so many questions at once but I'm really in
trouble with this issue so much these days. I would be really grateful to you
on having quick, detailed and helpful answers from you on these issues. Thank
you.

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh

 

If you are an expert in certain subjects, then you should offer your services by giving tuition of those subjects or by assisting students in their projects. If a student is required to prepare a project for exam and it is illegal for him to have it prepared by someone else, then it is incorrect for you to provide such services. That will be regarded as deception.

Nabi (Sallalhu Alayhi Wasallam ) said:

مَنْ غَشَّنَا فَلَيْسَ مِنَّا

Translation:

“Whoever deceives us is not from us” [Ibn Maajah/Hadeeth No. 2225]

The fees earned by such services will be Makrooh (disliked) [1].

 

And Allaah Ta’aala Knows Best

Muhammed Al-Ameen Bin Moulana Ismail Akoo

 

Student, Darul Iftaa

Newcastle; KZN, South Africa

 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



[1] شرح مختصر الطحاوي\ كتاب الاشربة و أحكامها

ج 6\ص 391 (دار البشائر الإسلامية - ودار السراج)

مسألة: [بيع عصير العنب ممن يجعله خمرًا]

قال: (ولا بأس ببيع العصير من كل أحد: خاف البائع أن يتخذه المشتري خمرًا، أو أمن ذلك).

وذلك لأن العصير مباح جائز التصرف فيه، وإنما المأثم على من يتخذه خمرًا لشربها، فأما البائع فلا شيء عليه في ذلك، كبيع الحرير والحلي من الرجال: فهو جائز مباح وإن لم يأمن أن يلبسه الرجل، أو يستعمله فيما لا يجوز.

فإن قيل: فقد كرهتم بيع السلاح في الفتنة، وفي عساكر الفتنة، فهلا كان كذلك بيع العصير ممن يتخذه خمرًا؟

قيل له: الفصل بينهما: أن السلاح على هيئته هذه يستعان به على القتال، فإذا كان زمان الفتنة: كره بيعه ممن يستعين به عليها، كما يكره إعطاء صاحب الفتنة من الخوارج وأهل الحرب، وأما العصير فلا بأس بالانتفاع به على هيئته كيف شاء صاحبه، وإنما المحظور منه بعد استحالته خمرًا، وليست هي المعقود عليها في الحال.

فإن قيل: فينبغي أن يكره بيع الحرير والحلي من الرجال؛ لأنهما على هيئتهما ينتفع بهما في الجهة المحظورة.

قيل له: لم نقل إن بيع السلاح مكروه، لأجل إمكان الانتفاع به على هذه الهيئة في الوجه المحظور، دون أن تكون الحال دالة عليه، وهو إن يكون في عسكر الفتنة، أو زمان الفتنة مع ما وصفنا من حاله.

وأما الحرير والحلي، فليس لهما حال ظاهرة يمنع ببيعهما وإن كان الانتفاع بهما ممكنًا على الوجه المحظور، وبيع العصير يشبه من هذه الجهة بيع الحرير والحلي من الرجال، إذ ليست ها هنا حال ظاهرة يقتضي أن يكون شراء العصير لأن يتخذ خمرًا، فوجب أن لا يمنع بيعه.

 

الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار\ باب البغاة

ج 1\ص 351

(ويكره) تحريما (بيع السلاح من أهل الفتنة إن علم) لانه إعانة على المعصية (وبيع ما يتخذ منه كالحديد) ونحوه يكره لاهل الحرب (لا) لاهل البغي لعدم تفرغهم لعمله سلاحا لقرب زوالهم، بخلاف أهل الحرب زيلعي. قلت: وأفاد كلامهم أن ما قامت المعصية بعينه يكره بيعه تحريما، وإلا فتنزيها.نهر.

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع

ويكره بيع السلاح من أهل البغي وفي عساكرهم؛ لأنه إعانة لهم على المعصية، ولا يكره بيع ما يتخذ منه السلاح كالحديد ونحوه؛ لأنه لا يصير سلاحا إلا بالعمل ونظيره أنه يكره بيع المزامير، ولا يكره بيع ما يتخذ منه المزمار، وهو الخشب والقصب، وكذا بيع الخمر باطل، ولا يبطل بيع ما يتخذ منه، وهو العنب كذا هذا والله - سبحانه وتعالى - أعلم.

 

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.