Fatwa: # 40700
Category: Jurisprudence and Rulings...
Country: United Arab Emirates
Date: 17th April 2020

Title

I see white spots in my trousers after performing Jumu'ah Salah

Question

salam o alikum Sheikh.

my question is related to intercourse related matter. After ejaculation I went to take ghusl and thereafter left for my prayers which happened to be Jumma prayers. After I finished my prayer and went to the washroom I noticed that there were my some white spots in the my touser. I wanted to know that do I need to repeeat my prayers, if yes then how would i do qaza for Jumma prayers. Separately let me know if I need to do ghusal again, please note that I urinated after the ejaculation. Please guide.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful 
As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh

There are three types of fluids that come out from the private part besides urine.

a)      mani-Sperm: A white thick fluid which comes out with force. After the coming out of mani, the erection subsides.

b)     mazi-Pre-coital fluid: A clear thin fluid which comes out gradually due to sexual arousal.

c)   wadi-Liquid that comes out before urinating.[1]

You mention you urinated after ejaculating.

 

The white spots you have seen are either mazi or wadi. The coming out of mazi  and wadi does not necessitate ghusl; they merely break one’s wudu.

 

If you noticed impurity (mazi/wadi) on the trouser and the impurity is more than a size of a dirham (2.75 cm in diameter), then you will repeat the Salāh after washing off the soiled portion. In this case, Zuhr Salāh will be performed in place of Jumu’ah Salāh.

However, if the impurity you saw is equal to or less than the size of a dirham, the Jumu’ah Salāh will not be repeated.[2] As a precaution, it will be better to wash the trouser before the next Salah.

 

And Allah Ta’ala Knows Best.

Akhyar Uddin 

Student, Darul Iftaa 

Buffalo, New York, USA 

Checked and Approved by

Mufti Ebrahim Desai.

 


الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 23) [1]

(وينقضه خروج) كل خارج (نجس) بالفتح ويكسر (منه) أي من المتوضئ الحي معتادا أو لا، من السبيلين

أو لا (إلى ما يطهر) بالبناء للمفعول: أي يلحقه حكم التطهير

ثم المراد بالخروج من السبيلين مجرد الظهور، وفي غيرهما عين السيلان ولو بالقوة لما قالوا، لو مسح الدم كلما خرج ولو تركه لسال نقض، وإلا لا،

كما لو سال في باطن عين أو جرح أو ذكر ولم يخرج، وكدمع وعرق إلا عرق مدمن الخمر فناقض على ما سيذكره المصنف، ولنا فيه كلام (و) خروج غير نجس مثل (ريح أو دودة أو حصاة من دبر لا) خروج ذلك من جرح، ولا خروج (ريح من قبل) غير مفضاة،

أما هي فيندب

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 165)

(قوله: لا عند مذي) أي لا يفرض الغسل عند خروج مذي كظبي بمعجمة ساكنة وياء مخففة على الأفصح، وفيه الكسر مع التخفيف والتشديد، وقيل هما لحن ماء رقيق أبيض يخرج عند الشهوة لا بها، وهو في النساء أغلب، قيل هو منهن يسمى القذى بمفتوحتين نهر.

(قوله: أو ودي) بمهملة ساكنة وياء مخففة عند الجمهور، وحكى الجوهري كسر الدال مع تشديد الياء. قال ابن مكي: ليس بصواب. وقال أبو عبيد إنه الصواب وإعجام الدال شاذ: ماء ثخين أبيض كدر يخرج عقب البول نهر

(قوله: بل الوضوء منه إلخ) أي بل يجب الوضوء منه أي من الودي ومن البول جميعا،

 

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 65)

وأودى وودى بالتشديد والأول أفصح، وهو ماء أبيض كدر ثخين يشبه المني في الثخانة ويخالفه في الكدورة ولا رائحة له ويخرج عقيب البول إذا كانت الطبيعة مستمسكة وعند حمل شيء ثقيل ويخرج قطرة أو قطرتين ونحوهما وأجمع العلماء أنه لا يجب الغسل بخروج المذي والودي كذا في شرح المهذب

وإذا لم يجب بهما الغسل وجب بهما الوضوء وفي المذي حديث علي المشهور الصحيح الثابت في البخاري ومسلم وغيرهما

 

مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 44)

وقد يسبقه أجمع العلماء على أنه لا يجب الغسل بخروج المذي والودي

 

 كتاب النوازل (ج3ص119)

مذی کا نکل جانا ناقضِ وضو ہے
سوال:- کیا فرماتے ہیں علماء دین ومفتیانِ شرع متین مسئلہ ذیل کے بارے میں کہ: بسا اوقات بیوی سے ہنسی مذاق کئے بغیر بلا ارادہ مذی نکل آتی ہے، یہ صورتِ حال مرض کی شکل میں ہے یا شیطانی معاملہ ہے؛ کیوںکہ ہفتہ بھر ٹھیک رہنے کے بعد جمعہ کی نماز سے پندرہ یا بیس منٹ قبل یہ سلسلہ شروع ہوجاتا ہے، صرف نماز پڑھنے تک ہی یہ سلسلہ رہتا ہے اس کے بعد صحیح ہوجاتا ہے؟
باسمہٖ سبحانہ تعالیٰ
الجواب وباللّٰہ التوفیق: مذی اگر واقعی نکل جائے تو وضو ٹوٹ جائے گا، محض شک سے وضو نہ ٹوٹے گا، اور بظاہر یہ شکل نفسیاتی کمزوری اور فطری گھبراہٹ کی وجہ سے پیش آتی ہے، اگر آپ اپنا دل مضبوط رکھیں تو شاید یہ کیفیت نہ پیدا ہو۔

 

فتاوي قاسمية (ج5ص80)

مذی ناقض وضو ہے موجب غسل نہیں؟
غسل اس کے اوپر لازم نہیں۔ اور اگر کپڑے میں لگ جائے تو جہاں لگ جائے وہاں سے دھو دینا کافی ہے، جس طرح پیشاب کے بعد بغیر وضو کے زبانی قرآن پاک پڑھنا اور اذان کا جواب دینا اور ہر نیک کام کرنا جائز ہے، ویسے ہی اس کے لئے بھی جائز ہے۔

 

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 156) [2]

وعفي قدر الدرهم" أي عفا الشارع عن ذلك والمراد عفا عن الفساد به وإلا فكراهة التحريم باقية إجماعا إن بلغت الدرهم وتنزيها إن لم تبلغ

 

النهر الفائق شرح كنز الدقائق (1/ 146)

الدرهم أي عفا الشارع عن هذا المقدار فلم يجعله مانعا من صحة الصلاة لكنه يكره إجماعا ولو أقل وقد دخل في الصلاة ولم يخف فوت الوقت ولا الجماعة بأن كان يجدها في أخرى فالأفضل إزالتها والاستقبال وإلا مضى عليها كذا في السراج

 

حاشية الطهطاوي على مراقي الفلاح - ط. بولاق (ص: 104)

 قوله ( وهو قدر مقعر الكف ) أصله أن أمير المؤمنين عمر بن الخطاب سئل عن قليل النجاسة في الثوب فقال إذا كان مثل ظفري هذا لا يمنع جواز الصلاة حتى تكون أكثر منه وظفره كان مثل المثقال

 

مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 65)

"وعفي قدر الدرهم" وزنا في المتجسدة وهو عشرون قيراطا ومساحة في المائعة وهو قدر مقعر الكف داخل مفاصل الأصابع كما وفقه الهندواني وهو الصحيح فذلك عفو من" النجاسة "المغلظة

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.
The Messenger of Allah said, "When Allah wishes good for someone, He bestows upon him the understanding of Deen."
[Al-Bukhari and Muslim]