Category: Purity
Fatwa#: 40625
Asked Country: United Kingdom

Answered Date: Sep 01,2018

Title: Question regarding menses & Waswasa during Ramadan.

Question

Assalamualaikum 

Ramadhan  mubarak 

I had a question regarding my menses.  I normally have my monthly every 17 to 1i days  without any discharge in between.  It's only happened once where I've had  yellow discharge after 15 days of purity  but then my monthly didn't commence till  a week later which last3d 9 days. I didn't look at the yellow discharge as my period. It's happened  again where on the 17th day So  inassumed my fast had broken and didn't fast on the 18th and now on 19th  I only had abit of yellow discharge. I've been told to consider it as my monthly if I usually get discharge which I don't

 Also please can you advise me regarding feeling low in iman and waswasa  during ramadhan 

Jzk for your time and help 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Sister in islam.

 

Your question regarding menses is ambiguous. Explain your cycle clearly to us. You may email your query to admin@daruliftaa.net (Ref. Rabiul Islam).

 

Ramadan is a month of noor and barakah. The Shayateen are changed in Ramadan. The waswasa one experiences could be mere feelings or laziness. Do not focus on the feelings.

 

Whenever you experience waswasa, recite:

 

أعوذُ باِللهِ مِنَ الشَّيطَانِ الرَّجِيم 

 

(I seek refuge in Allah from the rejected devil). [1]

 

لاحول ولا قوة إلا بالله 

 

(There is no strength and power except with the assistance of Allah). [2]

 

أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِي 

 

(I seek refuge in you from the evil of my soul and from the evil of Satan and his companions). [3]

 

When you experience such feelings, you should value the precious time in Ramadan and exert yourself in ‘Ibadah and Zikr. [4]

 

Also, you may listen to the discourse of Qaseedah Burdah of our beloved teacher Mufti Ebrahim Desai Saheb (Damat Barakātuhu) from the following links. In Chapter 2, Hadhrat Mufti Ebrahim Desai Saheb explains the importance of Mujahadah.

 

https://daruliftaa.net/qaseeda-burdah/

 

http://tasawwuf.daralmahmood.org/i-tikaaf-2015.html



And Allah Ta’āla Knows Best

Rabiul Islam

 

Student Darul Iftaa
Detroit, Michigan, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



[1] {وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ} [فصلت: 36]

 

{وَقُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّيَاطِينِ (97) وَأَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ} [المؤمنون: 97، 98]

 

 

[2]  صحيح البخاري (8/ 125 م: دار طوق النجاة)

 

82 - كتاب القدر. باب لا حول ولا قوة إلا بالله:

 

6610 - حدثني محمد بن مقاتل أبو الحسن، أخبرنا عبد الله، أخبرنا خالد الحذاء، عن أبي عثمان النهدي، عن أبي موسى، قال: كنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم في غزاة، فجعلنا لا نصعد شرفا، ولا نعلو شرفا، ولا نهبط في واد إلا رفعنا أصواتنا بالتكبير، قال: فدنا منا رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال: «يا أيها الناس، اربعوا على أنفسكم، فإنكم لا تدعون أصم ولا غائبا، إنما تدعون سميعا بصيرا» ثم قال: «يا عبد الله بن قيس، ألا أعلمك كلمة هي من كنوز الجنة، لا حول ولا قوة إلا بالله»

 

 

[3]  سنن الترمذي ت بشار (5/ 430 م: دار الغرب الإسلامي - بيروت) محمد بن عيسى بن سَوْرة بن موسى بن الضحاك، الترمذي، أبو عيسى (المتوفى: 279هـ)

 

3529- حَدَّثَنَا الحَسَنُ بْنُ عَرَفَةَ، قَالَ: حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ بْنُ عَيَّاشٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ زِيَادٍ، عَنْ أَبِي رَاشِدٍ الحُبْرَانِيِّ، قَالَ: أَتَيْتُ عَبْدَ اللهِ بْنَ عَمْرِو بْنِ العَاصِ، فَقُلْتُ لَهُ: حَدِّثْنَا مِمَّا سَمِعْتَ مِنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَلْقَى إِلَيَّ صَحِيفَةً، فَقَالَ: هَذَا مَا كَتَبَ لِي رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ: فَنَظَرْتُ فِيهَا فَإِذَا فِيهَا: إِنَّ أَبَا بَكْرٍ الصِّدِّيقَ قَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ عَلِّمْنِي مَا أَقُولُ إِذَا أَصْبَحْتُ وَإِذَا أَمْسَيْتُ، فَقَالَ: يَا أَبَا بَكْرٍ قُلْ: اللَّهُمَّ فَاطِرَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ عَالِمَ الغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ رَبَّ كُلِّ شَيْءٍ وَمَلِيكَهُ، أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ نَفْسِي، وَمِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ وَشِرْكِهِ، وَأَنْ أَقْتَرِفَ عَلَى نَفْسِي سُوءًا أَوْ أَجُرَّهُ إِلَى مُسْلِمٍ. هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ مِنْ هَذَا الوَجْهِ.

 

 

[4]  المستدرك على الصحيحين للحاكم (4/ 285 م: دار الكتب العلمية - بيروت) أبو عبد الله الحاكم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدويه بن نُعيم بن الحكم الضبي الطهماني النيسابوري المعروف بابن البيع (المتوفى: 405هـ)

 

كِتَابُ التَّوْبَةِ وَالْإِنَابَةِ:

7657 ---وَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «جَدِّدُوا إِيمَانَكُمْ» . قِيلَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، وَكَيْفَ نُجَدِّدُ إِيمَانَنَا؟ قَالَ: «أَكْثِرُوا مِنْ قَوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»

هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ "

 

فيض القدير (3/ 345 م: المكتبة التجارية الكبرى - مصر) زين الدين محمد المدعو بعبد الرؤوف بن تاج العارفين بن علي بن زين العابدين الحدادي ثم المناوي القاهري (المتوفى: 1031هـ)

 

حرف الجيم:

3581 - (جددوا إيمانكم) قيل: يا رسول الله كيف نجدده قال: (أكثروا من قول لا إله إلا الله) فإن المداومة عليها تجدد الإيمان في القلب وتملأه نورا وتزيده يقينا وتفتح له أسرارا يدركها أهل البصائر ولا ينكرها إلا كل ملحد جائر

 

(حم ك) في التوبة (عن أبي هريرة) قال الحاكم: صحيح فاعترضه الذهبي بأن فيه صدقة بن موسى ضعفوه اه لكن قال الهيثمي: إن سند أحمد جيد وقال في موضع آخر: رجاله ثقات

 

الفتح الرباني لترتيب مسند الإمام أحمد بن حنبل الشيباني (6/ 231 م: دار إحياء التراث العربي) أحمد بن عبد الرحمن بن محمد البنا الساعاتي (المتوفى: 1378 هـ)

 

[الحث على طاعة الله وحسن الظن به والاكثار من قول لا إله إلا الله]

__________

 

المراد بتجديد الإيمان الاستزادة منه (6) أي لأن كثرة ذكر الله عز وجل تملأ القلب نورًا ويزيده يقينًا (تخريجه) (ك) وأورده الهيمني وقال رواه أحمد والبزار وزاد فيه وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم (جددوا أيمانكم قالوا يا رسول الله فكيف نجدد إيماننا قال جددوا إيمانكم بقول لا اله إلا الله) وقال لا يروي عن النبي صلى الله عليه وسلم إلا بهذا الإسناد قلت ومداره على صدقة بن موسى الدقيقي ضعفه ابن معين وغيره، وقال مسلم بن إبراهيم حدثنا صدقة الدقيقي وكان صدوقًا انتهى كلام الحافظ الهيثمي، وكأنه رحمه الله لم يطلع على هذه الرواية المشتملة على الزيادة عند الإمام أحمد وإلا لما نسب الزيادة للبزار فقط والله أعلم.

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.