Category: Charity, Obligatory (Zakaat)
Fatwa#: 40616
Asked Country: United States

Answered Date: Aug 10,2018

Title: Is zakat compulsory upon a person who is disabled and receives money from the government?

Question

as salam e lay kum molvi sahab

 

My question regards to zakat.  Is zakat compulsory on a Muslim who is disable and receives a fixed amount from the government? Please answer my question before Ramadan ends.  Jizakallah.

 

Salam e lay kum.

Answer

In the Name of Allāh, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Zakat is compulsory upon an adult and sane person who possesses the amount of Nisaab (i.e. 612.35 grams of silver or 87.47 grams of gold or currency, wealth equivalent to that amount) for a complete lunar year; which is over and above his basic needs and free from debts.[1]

Therefore, if an adult sane person has in his possession wealth which is free from his basic needs and this amount exceeds the amount of Nisaab after deduction of liabilities, then it will be compulsory to pay zakat on that amount upon passing of a complete lunar year.[2]

Disability alone is not an exemption from zakat. If a disabled person receives money from the government and the money is over and above his basis needs and equivalent to or more than the Nisaab of zakat, he will have to give zakat on his savings.

And Allah Ta‘āla Knows Best

Mehrazur Rahman

Student Darul Iftaa      

Brooklyn, NY, USA

 

 


[1] (الدر المختار، ج ٢، ص ٣٠٣، ايج ايم سعيد)

( و ) يضم ( الذهب إلى الفضة ) وعكسه بجامع الثمنية ( قيمة ) وقالا بالإجزاء ، فلو له مائة درهم وعشرة دنانير قيمتها مائة وأربعون تجب ستة عنده وخمسة عندهما فافهم

 

(فتاوى محمودية، ج ٩، ص ٣٨٠، ادارة الفاروق)

 

[2] (كتاب النوازل، ج ٦، ٤٢٦، مكتبه جاويد ديوبند)

 

(الهداية، ج ١، ص ٩٥، دار احياء التراث العربي)

" الزكاة واجبة على الحر العاقل البالغ المسلم إذا ملك نصابا ملكا تاما وحال عليه الحول "

 

(فتح القدير، ج ٣، ص ٤٦٠)

( الزكاة واجبة على الحر العاقل البالغ المسلم إذا ملك نصابا ملكا تاما وحال عليه الحول ) أما الوجوب فلقوله تعالى { وآتوا الزكاة } ولقوله عليه الصلاة والسلام { أدوا زكاة أموالكم } وعليه إجماع الأمة ، والمراد بالواجب الفرض لأنه لا شبهة فيه ، واشتراط الحرية لأن كمال الملك بها ، والعقل والبلوغ لما نذكره ، والإسلام لأن الزكاة عبادة ولا تتحقق من الكافر ، ولا بد من ملك مقدار النصاب لأنه عليه الصلاة والسلام قدر السبب به ، ولا بد من الحول لأنه لا بد من مدة يتحقق فيها النماء ، وقدرها الشرع بالحول لقوله عليه الصلاة والسلام { لا زكاة في مال حتى يحول عليه الحول } ولأنه المتمكن به من الاستنماء لاشتماله على الفصول المختلفة ، والغالب تفاوت الأسعار فيها فأدير الحكم عليه .

ثم قيل : هي واجبة على الفور لأنه مقتضى مطلق الأمر ، وقيل على التراخي لأن جميع العمر وقت الأداء ، ولهذا لا تضمن بهلاك النصاب بعد التفريط .

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.