Category: Women
Fatwa#: 40496
Asked Country: United Kingdom

Answered Date: Oct 01,2018

Title: Women cutting hair, tying hair up in a bun

Question

Is it permissible to for a woman to cut hair to make them a straight length (just a few inches/cms) and also is it permissible to tie hair up in a bun?

Assalaam Wa'alaikum. I trust you are well. I am asking this question on behalf of a friend, she's a female, She has very long hair Alhamdulillah and personally dislikes getting it cut (as in shortened). But, since some time she has noticed that her hair length is increasing but is getting thinner and uneven. So, she wants to know whether she's allowed to get it cut maybe just a little bit as in till the length which makes it all even looking? As, someone also suggested that cutting one's hair helps it regrow properly... she has been trying all sorts of methods (oiling her hair every now and then, diet conscience, not using tools/products which would cause damage to the hair).

Secondly, also wants to know whether it is okay to keep hair up in a bun. She wears the hijab regularly, but at home she does not wear it much as it is only her and her parents in the household. She maintains modesty at all times, but because her hair is long, thin and gets greasy very quick she prefers to tie them up in a high bun which makes it easy for her to carry out daily tasks, i.e. working in the kitchen, cleaning etc. She never does a high bun when she's out, but keeps it low down, which touches her neck whilst wearing my hijab so it doesn't stick out or up - as we both are aware that making one's head look like a camel hump is not a good thing. So, we would also like to know... if that is allowed within one's own home, just because she feels comfortable that way and is not immodest at all? I hope you can answer these questions. Jazakallahu Khair for taking out time to answer. Look forward to hearing from you.

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

Sister in Islaam,

Your friend’s consciousness towards Deen is praiseworthy.

The answers to your queries are as follows:

1.      In principle, it is not permissible for a woman to cut her hair. However, if there is a legitimate need, such as the case in reference to avoid thin hair, split-ends and uneven hair, then one will be exempted, provided there are no alternatives. In doing so, she may cut only to the extent of need and not beyond that[1].  

2.      It is permissible for a woman to tie her hair in a bun in the confines of her home[2].

 

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Ibn al-Fawz

Student, Darul Iftaa

 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 


[1] الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 664)

قطعت شعر رأسها أثمت ولعنت. زاد في البزازية: وإن بإذن الزوج لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق، ولذا يحرم على الرجل قطع لحيته، والمعنى المؤثر التشبه بالرجال

 

خلاصة الفتاوى (2/52)

لو قطعت شعر رأسها عليها أن تستغفر

 

كناب جمل الأحكام للناطفي (ص: 165)

المرأة إذا قطعت شعرها أثمت ودخلت تحت اللعنة وعليها أن تستغفر الله تعالى وتتوب

 

غمز عيون البصائر في شرح الأشباه والنظائر (3/ 262)

قوله : لا يجوز للمرأة قطع شعرها إلخ . قال في البزازية وعليها الاستغفار.

 

الملتقط للسمرقندي (ص: 102)

لا يحل للمرءة قطع شعرها كما لا يحل للرجل قطع لحيته

 

تنقيح الفتاوى الحامدية (4/ 237)

وقد ذكر العلائي في الدر المختار من الحظر والإباحة عن المجتبى والبزازية إذا قطعت شعر رأسها أثمت ولعنت وإن بإذن الزوج ؛ لأنه { لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق } ولذا يحرم للرجل قطع لحيته والمعنى المؤثر التشبه بالرجال

 

الأشباه والنظائر لابن نجيم (ص: 201)

لا يجوز للمرأة قطع شعرها ولو بإذن الزوج

 

الفتاوى البزازية للكردري (1/ 138)

ولو قطعت شعر نفسها عليها الإستغفار

 

امداد الفتاوى (4/229)

قلت: والحلق عام للقص كما ذكر فشمله الحديث. والله أعلم

 

 فتاوى دار العلوم زكريا (7/360)

فتاوى رحيميه (5/454)

آپ کے مسائل اور ان کا حل (8/327)

بهشتي زيور (حصه 11/تتمه حصه 5)

فتاوى عثمانية  لمفتي غلام الرحمن (10/ 131)

 

الموسوعة الفقهية الكويتية (26/ 109)

عقص الشعر:

15 - اتفق الفقهاء على كراهة عقص الشعر في الصلاة. والعقص هو شد ضفيرة الشعر حول الرأس كما تفعله النساء أو يجمع الشعر فيعقد في مؤخرة الرأس.

 

الفتاوى الهندية (5/ 358)

ولا بأس للمرأة أن تجعل في قرونها وذوائبها شيئا من الوبر كذا في فتاوى قاضي خان.

 

الفتاوى الولوالجية (2/ 349)

المرأة إذا حلقت رأسها إن فعلت لوجع أصابها لا بأس به وإن فعلت تشبها بالرجل يكره لأنها ملعونة

 

الحاوي القدسي (2/ 323)

وحلق شعر المرأة لوجع أو مرض يجوز ولغير ضرورة لا يجوز

 

مختارات النوازل للمرغيناني( ص 411)

امرأة حلقت رأسها لوجع أصابها لا بأس به وإلا فهو مكروه

 

فتاوی رحيميه (120/10)

عورت کے زیادہ لمبے بال کاٹ کر کم کرنا؟

جواب: گھنے اور لمبے بال عورتوں اور بچیوں کے لۓ باعث زینت ہیں آسمانوں پر فرشتوں کی تسبیح ہے سبحان من زين الرجال باللحى وزين النساء بالذوائب ۔ ۔ ۔ لہذا بالوں کو چھوٹا نہ کیا جاۓ البتہ اتنے بڑے ہوں کہ سرین سے بھی نیچے ہوجائیں اور عیب دار معلوم ہونے لگیں تو سرین سے نیچے والے حصہ کے بالوں کو کاٹا جاسکتا ہے

 

كتاب النوازل (15/ 521-523)

فتاوی دار العلوم ديوبند سوال 4872

 

الأشباه والنظائر لابن نجيم (ص: 73)

الضَّرُورَاتُ تُبِيحُ الْمَحْظُورَاتِ

 

الأشباه والنظائر لابن نجيم (ص: 73)

مَا أُبِيحَ لِلضَّرُورَةِ يُقَدَّرُ بِقَدْرِهَا

 

[2] كتاب النوازل (15/ 519)

فتاوى عثمانية  لمفتي غلام الرحمن (10/ 131)

 

 

المبسوط للسرخسي (24/ 77)

وقد بينا هذا الفصل إلا أنه ذكره هنا بلفظ يستدل به على أنه كان من مذهبه أن الأصل في الأشياء الإباحة، وأن الحرمة بالنهي عنها شرعا

 

البناية شرح الهداية (12/ 70)

والأصل في الأشياء الإباحة. قال الله سبحانه وتعالى: {هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا} [البقرة: 29] وقال سبحانه وتعالى: {قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ} [الأعراف: 32] .

 

البحر الرائق شرح كنز الدقائق (6/ 135)، مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (2/ 83)

والحل هو الأصل في الأشياء.

 

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (2/ 568)

واعلم أن الأصل في الأشياء كلها سوى الفروج الإباحة قال الله تعالى {هو الذي خلق لكم ما في الأرض جميعا} [البقرة: 29] وقال {كلوا مما في الأرض حلالا طيبا} [البقرة: 168] وإنما تثبت الحرمة بعارض نص مطلق أو خبر مروي فما لم يوجد شيء من الدلائل المحرمة فهي على الإباحة

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.