Category: Beliefs and Practices (Aqeedah)
Fatwa#: 40490
Asked Country: United Kingdom

Answered Date: Oct 22,2018

Title: Is it permissible to wear clothing synthetically dyed with saffron rather than using actual saffron/safflower?

Question

Is it permissible to wear clothing synthetically dyed with saffron rather than using actual saffron/safflower? Also saffron colour mixed with any other colour allowed as long it doesn’t resemble the disbelievers?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, it is Makrooh Tahreemi (highly detested) for men to wear red and yellow colored clothes which are dyed with safflower (Carthamus tinctorious) and Saffron. [i]

It is Makrooh Tanzeehi (undesirable) for men to wear synthetically dyed safflower and Saffron (red/yellow) colored clothes.

If the red/yellow color is mixed with another color, it will be permissible to wear such clothing, for example, Arab scarfs which have a mixture of red, white, yellow and other colors.

It is permissible to wear saffron colored clothes mixed with any other colors as long as it does not resemble non-believers.

See the following ahadith:

عبد الله بن عمرو حدثه قال رأى رسول الله صلى الله عليه و سلم علي ثوبين معصفرين فقال يا عبد الله بن عمرو إن هذه ثياب الكفار فلا تلبسها

Translation: Abdullah ibn al-Amr Radhi Allahu anhu narrates that Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam saw me wearing two clothes dyed in saffron. Whereupon he said: These are the clothes (usually worn by) the non-believers, so do not wear them.(Saheeh al-Muslim) [ii] 

 

 

 

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم  من تشبه بقوم فهو منهم

Translation: Whoever imitates a people/nation, then he will be regarded to be from them. (Abu Dawud)[iii]

And Allah Ta’āla Knows Best

Mirza Mahmood Baig

Student Darul Iftaa

Jeddah, KSA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



[i]  المحيط البرهاني،ج 8، ص 42 ، ادارة  

و في المنتقي : كان ابو حنيفة يكره للرجال ان يلبس الثوب المصغر بالمعصفر او بالورس و الزعفران للاثر الوارد فيه

 

فتاوي قاضيخان، كتاب الحظر و الاباحة، ج 3، ص 315، العلمية

و يكره للرجال ان يلبس الثوب المصبوغ بالعصفر و الزعفران و الورس.

 

 تنوير الابصار و جامع البحار، ج 5، ص 351

و كره لبس المعصفر و المزعفر الأحمرو الاصفر للرجال و لا باس بسائر الأوان

 

فتاوي محموديه ( ج 27، ص 424، محموديه)

 

فتاوى زكريا: 7/92-94

خالص سرخ اور گلابی رنگ سے بنے ہوئے کپڑوں کی بحث

 

فتاوی قاسمیہ: ۲۳/۴۹۳

سرخ، کسم، زعفران سے رنگا ہوا کپڑا پہننا کیسا ہے؟

 

کفایت المفتی: ۹/۱۶۳ ط اشاعت

سرخ رنگ کا کپڑا کی بحث

 

 

[ii]  الجمع بين الصحيحين البخاري ومسلم (3/ 338)

 - الخامس عن أبي عبد الرحمن طاوس بن كيسان عن عبد الله بن عمرو قال رأى النبي {صلى الله عليه وسلم} علي ثوبين معصفرين فقال أمك أمرتك بهذا قلت أغسلهما قال بل أحرقهما وليس لطاوس عن عبد الله بن عمرو في الصحيح غير هذا وأخرجه أيضاً من حديث جبير بن نفير عن عبد الله بن عمرو قال رأى رسول الله {صلى الله عليه وسلم} ثوبين معصفرين فقال إن هذه من ثياب الكفار فلا تلبسهما وليس لجبير بن نفير عن ابن عمرو في الصحيح غير هذا

 

سنن البيهقي الكبرى (3/ 245)

 5765 - أخبرنا أبو بكر محمد بن الحسن بن فورك أنبأ عبد الله بن جعفر ثنا يونس بن حبيب ثنا أبو داود ثنا هشام عن يحيى عن محمد بن إبراهيم عن خالد بن معدان أن جبير بن نفير حدثه أن عبد الله بن عمرو حدثه قال Y رأى رسول الله صلى الله عليه و سلم علي ثوبين معصفرين فقال يا عبد الله بن عمرو إن هذه ثياب الكفار فلا تلبسها  - أخرجه مسلم في الصحيح من حديث هشام الدستوائي وغيره

 

 

[iii]  سنن أبي داود (2/ 441)

 4031 - حدثنا عثمان بن أبي شيبة ثنا أبو النضر ثنا عبد الرحمن بن ثابت ثنا حسان بن عطية عن أبي منيب الجرشي عن ابن عمر قال

 Y قال رسول الله صلى الله عليه و سلم “من تشبه بقوم فهو منهم “. K حسن صحيح

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.