Category: Miscellaneous
Fatwa#: 40257
Asked Country: Portugal

Answered Date: Mar 21,2018

Title: Misc questions regarding zina and marriage

Question

1. Can someone marry a woman he impregnated through zina? Can he marry a woman who became pregnant from zina with someone else? For the child’s lineage to be linked to the father, in which time range should the Zani father marry this women?

2. A woman fornicated and made taubah. Soon after, a man proposes to her and she confesses. Does he have to wait to marry her or can he marry her now?

3. A person’s wife commited adultery and she confesses to her husband. Does he have to wait to have sexual relations with her?

4. Can zina cause iddat? 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

  1. It is permissible for one to marry a woman who conceived through Zināʾ. If he himself impregnated her, he may engage in sexual relations immediately. If someone else impregnated her, then he will have to refrain from sexual relations until child birth.[1] If one marries a woman he impregnated illicitly and a child is born after six months or more from the time of marriage, then the child will not be considered illegitimate.[2]
  2. He may marry her immediately. However, it is advisable for her to wait until one menstrual cycle passes before she engages in any sexual relations with him.[3]
  3. He may have intercourse with his wife immediately. However, it is advisable for her as well to wait until one menstrual cycle passes before she engages in any sexual relations with him.[4]
  4. Zināʾ does not necessitate ‘iddat.[5]  

And Allah Ta’āla Knows Best

Tahmid Chowdhury

Student Darul Iftaa

New York, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 



[1]

الدر المختار (ص: 181)

(و) صح نكاح (حبلى من زنى لا) حبلى (من غيره) أي الزنى لثبوت نسبه.

ولو من حربي أو سيدها المقر به (وإن حرم وطؤها) ودواعيه (حتى تضع)

متصل بالمسألة الاولى لئلا يسقي ماؤه زرع غيره إذ الشعر ينبت منه

 

الدر المختار (ص: 182)

فروع: لو نكحها الزاني حل له وطؤها اتفاقا، والولد له ولزمه النفقة.

 

[2]

الفتاوى الهندية (1/ 540)

ولو زنى بامرأة فحملت، ثم تزوجها فولدت إن جاءت به لستة أشهر فصاعدا ثبت نسبه، وإن جاءت به لأقل من ستة أشهر لم يثبت نسبه إلا أن يدعيه ولم يقل: إنه من الزنا أما إن قال: إنه مني من الزنا فلا يثبت نسبه ولا يرث منه كذا في الينابيع.

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 49)

(قوله: والولد له) أي إن جاءت بعد النكاح لستة أشهر مختارات النوازل، فلو لأقل من ستة أشهر من وقت النكاح، لا يثبت النسب، ولا يرث منه إلا أن يقول هذا الولد مني، ولا يقول من الزنى خانية. والظاهر أن هذا من حيث القضاء، أما من حيث الديانة فلا يجوز له أن يدعيه؛ لأن الشرع قطع نسبه منه، فلا يحل له استلحاقه به ولذا لو صرح بأنه من الزنى لا يثبت قضاء أيضا، وإنما يثبت لو لم يصرح لاحتمال كونه بعقد سابق أو بشبهة حملا لحال المسلم على الصلاح، وكذا ثبوته مطلقا إذا جاءت به لستة أشهر من النكاح لاحتمال علوقه بعد العقد، وأن ما قبل العقد كان انتفاخا لا حملا ويحتاط في إثبات النسب ما أمكن

 

[3]

الدر المختار (ص: 182)

(و) صح نكاح (الموطوءة بملك) يمين، ولا يستبرئها زوجها

بل سيدها وجوبا على الصحيح.

ذخيرة (أو) الموطوءة (بزنى) أي جاز نكاح من رآها تزني، وله وطؤها بلا استبراء

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 50)

(قوله: وله وطؤها بلا استبراء) أي عندهما. وقال محمد لا أحب له أن يطأها ما لم يستبرئها هداية والظاهر أن الترجيح المار يأتي هنا أيضا ولذا جزم في النهر هنا بالندب إلا أن يفرق بأن ماء الزنى لا اعتبار له

 

أحكام القرآن للجصاص (5/ 108)

وَفُقَهَاءُ الْأَمْصَارِ مُتَّفِقُونَ عَلَى جَوَازِ النِّكَاحِ وَأَنَّ الزِّنَا لَا يُوجِبُ تَحْرِيمَهَا عَلَى الزَّوْجِ وَلَا يُوجِبُ الْفُرْقَةَ بَيْنَهُمَا

 

[4]

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 50)

قال في البحر: لو تزوج بامرأة الغير عالما بذلك ودخل بها لا تجب العدة عليها حتى لا يحرم على الزوج وطؤها وبه يفتى لأنه زنى والمزني بها لا تحرم على زوجها

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 527)

(قوله: والمزني بها لا تحرم على زوجها) فله وطؤها بلا استبراء عندهما. وقال محمد: لا أحب له أن يطأها ما لم يستبرئها كما مر في فصل المحرمات

 

[5]

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 503)

(قوله: فلا عدة لزنا) بل يجوز تزوج المزني بها وإن كانت حاملا، لكن يمنع عن الوطء حتى تضع وإلا فيندب له الاستبراء ط

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.