Category: Miscellaneous
Fatwa#: 40075
Asked Country: United States

Answered Date: Feb 28,2018

Title: Gifts from non-mahrams.

Question

Assalamualikum waramatullah.
Is it permissible to accept gifts from non~mahrams?
جزاك الله خيرا و أحسن الجزاء 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is permissible for non mahrams to exchange gifts on condition that there is no fear of fitna.1

We should guard ourselves against the mischief of our nafs and Shaytaan. It is possible that through the exchanging of gifts, our nafs has an evil share, thus leading to haram.2

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Huzaifah Deedat

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

_______________________

النتف في الفتاوى للسغدي- دار الفرقان / مؤسسة الرسالة - عمان الأردن / بيروت لبنان (1/ 514)1

وَالْهِبَة لخمسة اصناف:

  • لرحم محرم
  • وَللزَّوْج وَالْمَرْأَة
  • ولرحم غير محرم
  • ومحرم غير رحم
  • وللاجنبي

الجوهرة النيرة على مختصر القدوري (1/ 330)- المطبعة الخيرية 

وإن وهب لذي رحم غير محرم أو محرم غير رحم جاز

المبسوط للسرخسي (12/ 49)- دار المعرفة

 الهبة والصدقة قد تكون من الأجانب

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (6/ 238)- دار الكتب العلمية

 لا تجوز الهبة إلا محوزة مقسومة مقبوضة يستوي فيها الأجنبي والولد إذا كان بالغاً

شعب الإيمان- مكتبة الرشد للنشر والتوزيع بالرياض بالتعاون مع الدار السلفية ببومباي بالهند (11/ 301)

أَخْبَرَنَا أَبُو عَبْدِ اللهِ الْحَافِظُ، وَأَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ الْقَاضِي، قَالَا: نا أَبُو الْعَبَّاسِ هُوَ الْأَصَمُّ، قَالَ: نا الْعَبَّاسُ هُوَ الدُّورِيُّ، قَالَ: نا مُحَمَّدُ بْنُ بُكَيْرٍ، قَالَ: نا هَمَّامٌ،  وَأَخْبَرَنَا أَبُو الْحَسَنِ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي الْمَعْرُوفِ، قَالَ: أنا بِشْرُ بْنُ أَحْمَدَ الْإِسْفَرَايِينِيُّ، قَالَ: نا أَحْمَدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ الصُّوفِيُّ، قَالَ: نا سُوَيْدُ بْنُ سَعِيدٍ، قَالَ: نا ضِمَامٌ يَعْنِي ابْنَ إِسْمَاعِيلَ، عَنْ مُوسَى بْنِ وَرْدَانَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " تَهَادُوا تَحَابُّوا ". وَفِي رِوَايَةِ ابْنِ بُكَيْرٍ: عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

 

المبسوط للسرخسي- دار المعرفة (12/ 58)2

لأن في نصيب الأجنبي: مقصوده: العوض

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.