Category: Prayer (Salaat)
Fatwa#: 40057
Asked Country: Pakistan

Answered Date: Aug 18,2018

Title: Facing the Qiblah whilst relieving one’s self, permissable or not?

Question

Assalam Alaikum Wa Rahmatullah

I require further detail of your Fatwa#: 19462

(What is the ruling of facing the Qibla whilst on the toilet?)

One toilet in our house in Pakistan is 26 degrees on the right of the exact qibla direction.If we draw a straight line on google maps it goes to Turkey and not Saudi Arabia ie towards the west.I understand that Salah is accepted if there is a deviation of upto 45 degrees to either side of the exact qibla so it is best to avoid building a toilet within 45 degrees.

My question is do we break the toilet and rebuild again with the 26 degree difference and is it a sin to use it when actually we are facing Turkey and not even Saudi Arabia?

JazakAllah

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, it is prohibited to face the Qiblah whilst relieving oneself. [i]

Consider the following hadeeth:

"‏ إِذَا جَلَسَ أَحَدُكُمْ عَلَى حَاجَتِهِ فَلاَ يَسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ وَلاَ يَسْتَدْبِرْهَا ‏"

Translation: When any one amongst you sits to relieve himself, he should neither turn his face towards the Qiblah nor turn his back towards it.

(Saheeh Al-Muslim, Kitaab Al-Tahaarah)

There is a difference between the exact Qiblah and the direction of the Qiblah. The prohibition of facing the Qiblah is the actual Qiblah, and not the direction of the Qiblah.

You state your toilet is 26 degrees on the right of the exact Qiblah direction; therefore, there is no need to break and rebuild the toilet, as you are not facing the actual Qiblah.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammad I.V Patel

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 


الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 65) [i]

ويكره استقبال القبلة بالفرج في الخلاء " لأنه عليه الصلاة والسلام نهى عن ذلك والاستدبار يكره في رواية لما فيه من ترك التعظيم ولا يكره في رواية لأن المستدبر فرجه غير مواز للقبلة وما ينحط منه ينحط إلى الأرض بخلاف المستقبل لأن فرجه موازلها وما ينحط منه ينحط إليها

مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 27)

ويكره تحريما استقبال القبلة" بالفرج حال قضاء الحاجة واختلفوا في استقبالها للتطهير واختار التمرتاشي عدم الكراهة "و" يكره "استدبارها" لقوله عليه السلام: "إذا أتيتم الغائط فلا تستقبلوا القبلة ولا تستدبروها ولكن شرقوا أو غربوا" وهو بإطلاقه منهي عنه "ولو في البنيان" وإذا جلس مستقبلا ناسيا فتذكر وانحرف إجلالا لها لم يقم من مجلسه حتى يغفر له كما أخرجه الطبراني مرفوعا

الفتاوى الهندية - ط. دار الفكر (1/ 50)

وَكُرِهَ اسْتِقْبَالُ الْقِبْلَةِ بِالْفَرْجِ في الْخَلَاءِ وَاسْتِدْبَارُهَا وَإِنْ غَفَلَ وَقَعَدَ مُسْتَقْبِلَ الْقِبْلَةِ يُسْتَحَبُّ له أَنْ يَنْحَرِفَ بِقَدْرِ الْإِمْكَانِ كَذَا في التَّبْيِينِ وَلَا يَخْتَلِفُ هذا عِنْدَنَا في الْبُنْيَانِ وَالصَّحْرَاءِ كَذَا في شَرْحِ الْوِقَايَةِ

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (1/ 66)

وَكُرِهَ اسْتِقْبَالُ الْقِبْلَةِ وَاسْتِدْبَارُهَا لِبَوْلٍ وَنَحْوِهِ) وَلَكِنْ لِقَوْلِهِ - عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ -: «إذَا أَتَيْتُمْ الْغَائِطَ فَلَا تَسْتَقْبِلُوا الْقِبْلَةَ، وَلَا تَسْتَدْبِرُوهَا وَلَكِنْ شَرِّقُوا أَوْ غَرِّبُوا» وَلِهَذَا كَانَ الْأَصَحُّ مِنْ الرِّوَايَتَيْنِ كَرَاهَةَ الِاسْتِدْبَارِ كَالِاسْتِقْبَالِ، وَالْكَرَاهَةُ تَحْرِيمِيَّةٌ

وَفِي فَتْحِ الْقَدِيرِ: وَلَوْ نَسِيَ فَجَلَسَ مُسْتَقْبِلًا فَذَكَرَ يُسْتَحَبُّ لَهُ الِانْحِرَافُ بِقَدْرِ مَا يُمْكِنُهُ،

حلبي صغير (ص: 7)

( وأما ) بيان ( المناهي ) مما يحرم أو يكره وقوله ( فهو ) راجع إلى بيان إذا لا بد من تقديره ليصح قوله ( أن لا يستقبل القبلة ) وما عطف عليه وقوله ( وقت الاستنجاء ) وقع سهوا والصواب وقت قضاء الحاجة لأنه قد تقدم أن ترك استقبال القبلة وقت الاستنجاء أدب وإنما المنهي استقبالها وقت البول والتخلي فإنه مكروه كراهة تحريم سواء كان في الصحراء أو في البناء لإطلاق النهي في قوله عليه السلام إذا أتيتم الغائط فلا تستقبلوا القبلة ولا تستدبروها

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.