Category: Jurisprudence and Rulings (Fiqh)
Fatwa#: 39900
Asked Country: United States

Answered Date: Mar 09,2018

Title: Natural silk eye mask

Question

Asalamualikum, it permissible for a man to wear a natural silk eye mask to prevent irritation to the area around the eye from repeated use? I work night shifts as part of my training, this requires me to sleep during the day.

Here is a link to an example of such a product: https://www.amazon.com/ALASKA-BEAR®-Natural-blindfold-super-smooth/dp/B00GSO1D9O?tag=sleepjudge-20

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

A sleep aid and eye relaxer made of 100% top-quality 19 momme natural mulberry silk on both sides. Only super-soft, super-smooth pure silk offers the breathable, cool relaxation of the soothing masks found at the world’s premier spas.

Ideal for insomnia, migraine headaches and dry-eye sufferers, as the breathable, natural fibres of hypoallergenic silk allows healthy oxygen in while keeping dry air out; Smooth silk does not absorb skin lotions, so it will not mess with night eye creams or moisturizers on your face. [1]

It is not permissible for men to use any product made of silk. [2]

Nabi (ﷺ) has strictly prohibited men to use products made of silk.

Consider the following Hadeeth:

عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم ـ فَقَالَ ‏ "‏ مَنْ لَبِسَ الْحَرِيرَ فِي الدُّنْيَا فَلَنْ يَلْبَسَهُ فِي الآخِرَةِ ‏"

Translation: The Prophet (ﷺ) said: whoever wears silk in this world shall not wear it in the Hereafter."

(Saheeh Al-Bukhari, Kitaabul- Libaas)

We advise you to use eye masks made of other materials besides silk.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammad I.V Patel

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 



[1] https://www.amazon.com/ALASKA-BEAR%C2%AE-Natural-blindfold-super-smooth/dp/B00GSO1D9O?tag=sleepjudge-20&th=1

Gentle, easy-to-adjust headband won’t tangle hair or snag pillow like contoured masks that use VELCRO. And the plastic adjuster stays at the back of your head, not at your temples, which can be uncomfortable for side-sleepers. Fits comfortably with ear plugs and even with a CPAP facial mask. Fully adjustable strap from 15.8 inches to 27.6 inches, suitable for women/men/kids.

Get the benefits of total blackout, whether at home, in a hotel or on the plane (where bright led light and dry air can be especially harsh). The perfect travel accessories to help keep you feeling rested and refreshed.

 

الهداية في شرح بداية المبتدي (4/ 365) [2]

فصل: في اللبس

قال: "لا يحل للرجال لبس الحرير ويحل للنساء"؛ لأن النبي عليه الصلاة والسلام نهى عن لبس الحرير والديباج وقال: "إنما يلبسه من لا خلاق له في الآخرة" وإنما حل للنساء بحديث آخر، وهو ما رواه عدة من الصحابة رضي الله عنهم منهم علي رضي الله عنه: "أن النبي صلى الله عليه وسلم خرج وبإحدى يديه حرير وبالأخرى ذهب وقال: "هذان محرمان على ذكور أمتي حلال لإناثهم" ويروى "حل لإناثهم".

قال: "إلا أن القليل عفو وهو مقدار ثلاثة أصابع أو أربعة كالأعلام والمكفوف بالحرير" لما روي أنه عليه الصلاة والسلام: "نهى عن لبس الحرير إلا موضع إصبعين أو ثلاثة أو أربعة" أراد الأعلام. وعنه عليه الصلاة والسلام: "أنه كان يلبس جبة مكفوفة بالحرير"

قال: "ولا بأس بتوسده والنوم عليه عند أبي حنيفة، وقالا: يكره" وفي الجامع الصغير ذكر قول محمد وحده، ولم يذكر قول أبي يوسف، وإنما ذكره القدوري وغيره من المشايخ،

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (5/ 340)

ذكر في «الجامع الصغير» عن أبي حنيفة: أنه كان يكره لبس الحرير والديباج، وكان لا يرى بالتوسد به والنوم عليه بأساً، وقال محمد رحمه الله: يكره التوسد والنوم كما يكره اللبس، وقول أبي يوسف رحمه الله مثل قول محمد.

يجب أن تعلم بأن لبس الحرير وهو ما كان لحمته حريراً وسداه حريراً حرام على الرجال في جميع الأحوال عند أبي حنيفة رضي الله عنه، وقال أبو يوسف ومحمد رحمهما الله: لا يكره في حالة الحرب، ويكره في غير حالة الحرب، ومن العلماء من قال: لا يكره ذلك في الأحوال كلها. وفي «شرح القاضي الإمام الإسبيجابي» رحمه الله: أن عند أبي يوسف ومحمد إنما لا يكره لبس الحرير للرجال في حالة الحرب إذا كان صفيقاً يدفع مضرة السلاح

 

الاختيار لتعليل المختار (4/ 157)

فصل اسْتِعْمَالُ الْحَرِيرِ وَالذَّهَبِ]

فَصْلٌ (وَيَحِلُّ لِلنِّسَاءِ لُبْسُ الْحَرِيرِ، وَلَا يَحِلُّ لِلرِّجَالِ إِلَّا مِقْدَارُ أَرْبَعِ أَصَابِعَ كَالْعَلَمِ) لِمَا رُوِيَ عَنْ عَلِيٍّ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ -: «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - أَخَذَ حَرِيرَةً بِشِمَالِهِ وَذَهَبًا بِيَمِينِهِ ثُمَّ رَفَعَ بِهِمَا يَدَيْهِ وَقَالَ: إِنَّ هَذَيْنِ حَرَامٌ عَلَى ذُكُورِ أُمَّتِي حِلٌّ لِإِنَاثِهَا وَعَنْ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ - أَنَّهُ قَالَ: «حَرَّمَ رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - لُبْسَ الْحَرِيرِ عَلَى الرِّجَالِ إِلَّا مَا كَانَ هَكَذَا وَهَكَذَا، وَذَكَرَ إِصْبَعَيْنَ وَثَلَاثًا وَأَرْبَعًا» وَرُوِيَ: «أَنَّهُ - عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ - نَهَى عَنْ لِبْسِ الْحَرِيرِ إِلَّا مَوْضِعَ إِصْبَعَيْنِ أَوْ ثَلَاثَةٍ أَوْ أَرْبَعَةٍ وَأَرَادَ بِهِ الْأَعْلَامَ»

 

ملتقى الأبحر (ص: 192) 

وَلَا بَأْس بتوسده وافتراشه خلافًا لَهما. وَلَا بَأْس بِلبْس مَا سداه ابريسم وَلحمَته غَيره وَعَكسه لَا يلبس إلاَّ فِي الْحَرْب وَيكرهُ لبس خالصه خلافًا لَهما وَيحل للنِّسَاء لبس الْحَرِير وَلَا يحل للرِّجَال إلاّ قدر أَربع أَصَابِع كَالْعلمِ

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 351)

(قوله يحرم لبس الحرير إلخ) أي إلا لضرورة كما يأتي، قال في المغرب الحرير الإبريسم المطبوخ وسمي الثوب المتخذ منه حريرا (قوله قال في القنية إلخ) نقله عن أستاذه بديع وأنه قال لكن طلبت هذا عن أبي حنيفة في كثير من الكتب فلم أجد سوى ما عن برهان صاحب المحيط قال في الخيرية.

فالحاصل أنه مخالف لما في المتون الموضوعة لنقل المذهب فلا يجوز العمل والفتوى به (قوله وقالا يحل في الحرب) أي لو صفيقا يحصل به اتقاء العدو كما يأتي والخلاف فيما لحمته حرير وسداه، أما ما لحمته فقط حرير أو سداه حرير فقط يباح لبسه حالة الحرب بالإجماع كما في التتارخانية ويأتي (قوله إلا قدر أربع أصابع إلخ) لما صح عن ابن عباس - رضي الله عنهما - إنما «نهى النبي - صلى الله عليه وسلم - عن الثوب المصمت من الحرير» فأما العلم وسدى الثوب فلا بأس به والمصمت الخالص، ولخبر مسلم «نهى النبي - صلى الله عليه وسلم - عن لبس الحرير إلا موضع أصبع أو أصبعين أو ثلاث أو أربع

 

کتاب النو ازل جلد 15 صفحہ325

 

فتاؤي محمؤديه   جلد27   ص419 مكتبه محمؤديه 

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.