Category: Miscellaneous
Fatwa#: 39826
Asked Country: India

Answered Date: Mar 21,2018

Title: Rift between spouses

Question

As salam walikum wrwb

I am an marreid women from hyderabad india, we  are a typical joint family.

 We are two silblings and my father is a retired  bank manager and my mother is aged and doesn't  keep very  well. My brother is usually away on different projects,  the expenses at my parents place is shared by my brother

My husband says that i cant go to my parents house for some days in one  or two month as my father gets pension from the bank which is not halal. He feels that all the trouble in our life is because i go and stay there.This  is a cauae of rift between both of us. I requst you to give me a solution to my problem.

 

JazakAllah

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Shar’iah has emphasises on maintaining family ties. It is compulsory for a daughter to maintain ties with her parents. Breaking ties is a major sin. [1]

Furthermore, Shari’ah has considered the natural feeling of a person. It is natural for a married daughter to miss her parents and visit them. Thus, a married daughter can visit her parents once a week if they are within reasonable distance. [2][3]

It is incorrect for the husband to attribute the differences with visiting her parent’s home because of the father’s income. The brother also contributes to the income.

Furthermore, it is not necessary that the father’s pension is Haraam.[4]

If the husband and wife have the differences, the issue should be raised and addressed accordingly.

It is incorrect to attribute the differences to the wife visiting her parents’ home due to the fathers’ income.

If the husband restricts his wife from visiting her parents’ home, he will depriving her of her rights and committing a sin. His attitude could be the course of the problems.

 

 

And Allah Ta’āla Knows Best 

Mirza Mahmood Baig

Student Darul Iftaa

Jeddah, KSA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 



[1]  سنن الترمذي لمحمد الترمذي (5/ 709)

 3895 - حدثنا محمد بن يحيى حدثنا محمد بن يوسف حدثنا سفيان بن هشام بن عروة عن أبيه عن عائشة قالت Y قال رسول الله صلى الله عليه و سلم خيركم خيركم لأهله وأنا خيركم لأهلي وإذا مات صاحبكم فدعوه

 قال أبو عيسى هذا حديث حسن غريب صحيح من حديث الثوري ما أقل من رواه عن الثوري

 وروي عن هشام بن عروة عن أبيه عن النبي صلى الله عليه و سلم مرسل K صحيح

 

مجمع الزوائد للهيثمي (10/ 54)

وعن عباس أن امرأة من خثعم أتت رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت يا رسول الله أخبرني ما حق الزوج على الزوجة فانى امرأة أيم فان استطعت وإلا جلست أيما قال فان حق الزوج على زوجته أن سألها نفسها وهى على ظهر بعير أن لا تمنعه نفسها ومن حق الزوج على الزوجة أن لا تصوم تطوعا إلا باذنه فان فعلت جاعت وعطشت ولا يقبل منها ولا تخرج من بيتها إلا باذنه فان فعلت لعنتها ملائكة السماء وملائكة الرحمة وملائكة العذاب حتى ترجع قالت لاجرم لا أتزوج أبدا.

 

 . رواه البزار وفيه حسين بن قيس المعروف بحنش وهو ضعيف وقد وثقه حصين بن نمير ، وبقية رجاله ثقات

 

رياض الصالحين (تحقيق الدكتور الفحل) (1/ 445)

وعن أَبي يوسف عبد الله بن سلام - رضي الله عنه -، قَالَ : سَمِعْتُ رسول الله - صلى الله عليه وسلم -، يقول : (( يَا أيُّهَا النَّاسُ ، أفْشُوا السَّلاَمَ ، وَأطْعِمُوا الطَّعَامَ ، وَصِلُوا الأرْحَامَ ، وَصَلُّوا والنَّاسُ نِيَامٌ ، تَدْخُلُوا الجَنَّةَ بِسَلاَم )) رواه الترمذي ، وقال : (( حديث حسن صحيح ))

 

مسند أحمد (39/ 201)

 حدثنا يحيى بن سعيد عن عوف حدثنا زرارة قال قال عبد الله بن سلام ح و حدثنا محمد بن جعفر حدثنا عوف عن زرارة عن عبد الله بن سلام قال لما قدم النبي صلى الله عليه وسلم المدينة انجفل الناس عليه فكنت فيمن انجفل فلما تبينت وجهه عرفت أن وجهه ليس بوجه كذاب فكان أول شيء سمعته يقول أفشوا السلام وأطعموا الطعام وصلوا الأرحام وصلوا والناس نيام تدخلوا الجنة بسلام

 

 

الأدب المفرد للبخاري (ص: 36)

 حدثنا عبد الله بن صالح قال حدثني الليث قال حدثني عقيل عن بن شهاب أخبرني محمد بن جبير بن مطعم أن جبير بن مطعم أخبره أنه سمع رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول Y لا يدخل الجنة قاطع رحم K صحيح

 

صحيح مسلم (4/ 1981)

 حدثني عبدالله بن محمد بن أسماء الضبعي حدثنا جويرية عن مالك عن الزهري أن محمد بن جبير بن مطعم أخبره أن أباه أخبره

 Y أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال لا يدخل الجنة قاطع رحم

 

صحيح البخاري (5/ 2232)

 حدثني إبراهيم بن المنذر حدثنا محمد بن معن قال حدثني أبي عن سعيد ابن أبي سعيد عن أبي هريرة رضي الله عنه قال

 : سمعت رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول ( من سره أن يبسط له في رزقه وأن ينسأ له في أثره فليصل رحمه )

 [ ش ( سره ) أحب ذلك ورغب فيه . ( يبسط ) يوسع ويبارك . ( ينسأ له في أثره ) يمد له في عمره ويؤخر أجله ويخلد ذكره . ( فليصل رحمه ) فليبر بأقاربه وليحسن إليهم ]

 

 

[3]  فتاوى تارتارخانية: 3/153

 

آپ کے مسائل اور ان کا حل :4/164

 

فتاوى محمودية: 13/454

 

 

[4] If his job in the bank before retirement was not directly linked and involved in the interest and haraam transactions, then the pension he is receiving will be halaal.

See the following hadeeth:

صحيح مسلم (3/ 1219)

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الصَّبَّاحِ، وَزُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ، وَعُثْمَانُ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ، قَالُوا: حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ، أَخْبَرَنَا أَبُو الزُّبَيْرِ، عَنْ جَابِرٍ، قَالَ: «لَعَنَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ آكِلَ الرِّبَا، وَمُؤْكِلَهُ، وَكَاتِبَهُ، وَشَاهِدَيْهِ»، وَقَالَ: «هُمْ سَوَاءٌ»

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.