Category: Marriage (Nikah)
Fatwa#: 39763
Asked Country: Pakistan

Answered Date: Feb 18,2018

Title: My uncle does not want me to get married at all. What does Islam say in this situation?

Question

My mother will not let me get married because she's scared of her brother. Her brother is controlling our property unlawfully after my father's death. My mother doesn't speak up in front of him. Her brother doesn't want me to get married at all. And my mother wants to obey his wish. What does Islam say in this situation?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, Shariah permits an adult male/female to make an independent choice in marriage. He/she does not require the approval of parents or guardians for the validity of the marriage. [1]

 

If you are an adult, you have the right to express your choice to whom you would like to marry.

 

However, one must also understand that the purpose of marriage is to attain peace, tranquillity and happiness.

 

Allah Ta’āla says:

 

{وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ} [الروم: 21] 

 

Translation: And among His signs that He has created spouses for you from yourselves, so that you may find solace (peace and rest) with her and He has placed love and kindness between you. Surely in this there are signs for people who contemplate (people who have sight). 

 

In order to ensure that one lives a blissful marriage, it is essential that one earns the happiness of one’s parents and guardians.

 

It is not appropriate for your uncle to not allow you to get married if he does not have any valid reason for that.

 

You should identify an influential person and confide in him and request him to intervene and discuss the issue with your uncle. And make him understand your wish to get married. If he does not accept, use your Shari’ right and proceed to marry.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Rabiul Islam

Student Darul Iftaa
Detroit, Michigan, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



[1]  الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 191 م: دار احياء التراث العربي - بيروت - لبنان) علي بن أبي بكر بن عبد الجليل الفرغاني المرغيناني، أبو الحسن برهان الدين (المتوفى: 593هـ)

 

(كتاب النكاح) باب في الأولياء والأكفاء:

 

وينعقد نكاح الحرة العاقلة البالغة برضاها وإن لم يعقد عليها ولى بكرا كانت أو ثيبا عند أبي حنيفة وأبي يوسف "رحمهما الله" في ظاهر الرواية...

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (3/ 46 م: دار الكتب العلمية، بيروت - لبنان) أبو المعالي برهان الدين محمود بن أحمد بن عبد العزيز بن عمر بن مَازَةَ البخاري الحنفي (المتوفى: 616هـ)

 

(كتاب النكاح) الفصل التاسع في معرفة الأولياء:

 

الحرة البالغة العاقلة لوزوجت نفسها من رجل هو كفء لها أو ليس بكفء لها نفذ النكاح في ظاهر رواية أبي حنيفة رحمه الله وهو قول أبي يوسف رحمه الله آخراً، لا أن الزوج إذا لم يكن كفئاً فللأولياء حق الاعتراض...

 

التجريد للقدوري (9/ 4237 م: دار السلام - القاهرة) أحمد بن محمد بن أحمد بن جعفر بن حمدان أبو الحسين القدوري (المتوفى: 428 هـ)

 

(كتاب النكاح) حكم اشتراط الولي في النكاح:

 

20555 - قال أبو حنيفة: إذا زوجت الحرة البالغة العاقلة نفسها بغير إذن وليها كفؤا صح عقدها...

- لنا: قوله تعالى: {فإن طلقها فلا تحل له من بعد حتى تنكح زوجًا غيره فإن طلقها فلا جناح عليهما أن يتراجعا}. فأضاف النكاح إليها، والمراد بالتراجع: العقد ابتداء.

- وقال تعالى: {وامرأة مؤمنة إن وهبت نفسها للنبي}. والهبة هاهنا النكاح بالإجماع. وقد أضافه إليها.

- وقال تعالى: {فلا جناح عليكم فيما فعلن في أنفسهن بالمعروف}. وهذا يدل على جواز تصرفها في نفسها.

- فإن قيل: إضافته النكاح إليها لا تدل على أن أنه ينعقد بفعلها، لأن الولي إذا أنكحها قيل: نكحت.

- قلنا: إذ زوجها الولي أضيف العقد إليه، فإذا تزوجت أضيف العقد إليها، وظاهر الآية يفيد جواز الأمرين.

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.