Category: Jurisprudence and Rulings (Fiqh)
Fatwa#: 39562
Asked Country: Bangladesh

Answered Date: Jan 18,2018

Title: Secretly marrying without the consent of the wali; divorce if there is no intimacy for 7 months

Question

if a girl, virgin and economically dependent on his father, marry a boy, without informing anyone, just in presence of 2 adult male witness, is the marriage legal?

if both of them, says we have no relation, and stay apart 7 months, bit no formalities of divorce maintained, like uttering talaq, is the divorce legal?

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

You enquire regarding two issues:

-Secretly marrying a girl without the consent of her legal guardian (wali)

-Divorce if no intimacy takes place for seven months

The answers to your queries are as follows:

 

-At the outset, Shari’ah is averse to secret marriages. Rasulullaah (Sallallaahu ‘alaihi wasallam) advised:

أعلنوا هذا النكاح، واجعلوه في المساجد، واضربوا عليه بالدفوف.[i] 

Translation: "Publicize this marriage, and hold it in the masjid, and beat the duff for it." (Tirmidhi 1089)

In principle, and according to the Hanafi madhab, an adult female has her independent right to marry on condition that man is equal in status (kufu). She does not require the consent of her guardian (wali) and she does not have to be represented by someone[ii].

However, if the man happens to be a person lower than her family status that leads to embarrassment to her family, then marriage is invalid[iii]. We advise you to refer the matter to the local Mufti to determine that angle and obtain the appropriate ruling.

 

-The mere absence of intimacy does not constitute divorce[iv].

 

And Allaah Ta’aala Knows Best

Muajul I. Chowdhury

 

Student, Darul Iftaa

New York, USA

 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 



[i]  سنن الترمذي (2/ 390)

1089 - حدثنا أحمد بن منيع، قال: حدثنا يزيد بن هارون، قال: أخبرنا عيسى بن ميمون الأنصاري، عن القاسم بن محمد، عن عائشة قالت: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أعلنوا هذا النكاح، واجعلوه في المساجد، واضربوا عليه بالدفوف.

 

[ii]  مختصر القدوري (ص: 146)

وينعقد نكاح المرأة الحرة البالغة العاقلة برضاها وإن لم يعقد عليها ولي عند أبي حنيفة بكر كانت أو ثيبا

 

الدر المختار (3/ 55)

(وهو) أي الولي (شرط) صحة (نكاح صغير ومجنون ورقيق) لا مكلفة (فنفذ نكاح حرة مكلفة بلا) رضا (ولي) والأصل أن كل من تصرف في ماله تصرف في نفسه وما لا فلا.

 

[iii]  الأصل للشيباني (10/ 199)

وقال محمد بن الحسن: لا يجوز النكاح إلا بولي. وإن تزوجت بغير أمر الولي. فالنكاح موقوف حتى يجيزه الولي أو القاضي.

 

اللباب في شرح الكتاب (3/ 8)

(وقالا: لا ينعقد) نكاح المرأة (إلا بولي) قال الإسبيجاني: وعن أبي يوسف أنه رجع إلى قول أبي حنيفة وهو الصحيح، وصرح في الهداية بأنه ظاهر الرواية، ثم قال: ويروى رجوع محمد إلى قولهما، واختاره المحبوبي والنسفي، اهـ تصحيح. وقال في الهداية: ثم في ظاهر الرواية لا فرق بين الكفء وغيره، لكن للولي الاعتراض في غير الكفء، وعن أبي حنيفة وأبي يوسف أنه لا يجوز في غير الكفء، لأن كم من واقع لا يدفع. اهـ، وقال في المبسوط: روى الحسن عن أبي حنيفة إن كان الزوج كفئاً لها جاز النكاح، وإن لم يكن كفئاً لها لا يجوز النكاح. اهـ، وهذا قول مختار صاحب خلاصة الفتاوى، وقال: هكذا كان يفتي شمس الأئمة السرخسي، كذا في غاية البيان، وهو المختار للفتوى كما في الدر.

 

الدر المختار (3/ 56)

(ويفتى) في غير الكفء (بعدم جوازه أصلا) وهو المختار للفتوى (لفساد الزمان)

 

حاشية ابن عابدين (3/ 57)

(قوله بعدم جوازه أصلا) هذه رواية الحسن عن أبي حنيفة، وهذا إذا كان لها ولي لم يرض به قبل العقد، فلا يفيد الرضا بعده بحر.

(قوله وهو المختار للفتوى) وقال شمس الأئمة وهذا أقرب إلى الاحتياط كذا في تصحيح العلامة قاسم

 

[iv]  شرح الأحكام الشرعية في الأحوال الشخصية (2/ 98)

والطلاق لا يقع بأي صيغةٍ كانت بل لا يصحّ وقوعُه إلا بصيغة مخصوصة، أو ما يقوم مقامها، والصيغ المخصوصة بالطلاق تنقسم إلى نوعين: الأولى: الصيغ الصريحة. والثانية: الكناية.

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (3/ 161)

أما تفسيره فالإيلاء في اللغة عبارة عن اليمين يقال آلى أي: حلف، ولهذا سميت اليمين ألية وجمعها ألايا....

وفي الشريعة عبارة عن اليمين على ترك الجماع بشرائط مخصوصة

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.