Category: Prayer (Salaat)
Fatwa#: 39493
Asked Country: United States

Answered Date: Feb 04,2018

Title: Can a woman pray Janaazah Salah and accompany the Janaazah?

Question

Asalaamualaykum, can women pray janazah prayer with the jamaat and accompany the body to the burial?

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

A woman does not have to pray Janaazah Salah. It is not permissible for a woman to accompany the bier to the graveyard.[i]

 

And Allaah Ta’aala Knows Best

Mizanur Rahman

Student, Darul Iftaa

West Bromwich, England, UK

 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



[i]  حاشية ابن عابدين؛ رد المحتار على الدر المختار ت فرفور ، محمد أمين بن عمر بن عبد العزيز عابدين الدمشقي (المتوفى: 1252هـ)، دار الثقافة والتراث، دمشق، سوريا (5/289)

(قوله ثم الوالي) أي ولي الميت الذكر البالغ العاقل فلا ولاية لامرأة وصبي ومعتوه كما في الإمداد.

جامع أحكام الصغار، محمد بن محمود الأسروشني (المتوفى: 632ه)، دار الفضيلة، القاهرة، مصر (1/44)

ولا حق للنساء والصبيان والمجانين في الصلاة على الميت

 

الفتاوى الهندية المسماة بالفتاوى عالمكيرية، الشيخ نظام الدين البرهانفوري وجماعة من علماء الهند الأعلام، مكتبة رشيدية،كوئته، باكستان (1/ 163)

ولا حق للنساء في الصلاة على الميت ولا للصغار

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع، علاء الدين أبو بكر بن مسعود بن أحمد الكاساني (المتوفى: 587هـ)، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، الطبعة الثالثة: 2010م (2/351)

ولا حق للنساء والصغار والمجانين في التقديم؛ لانعدام ولاية التقدم.

 

حاشية ابن عابدين؛ رد المحتار على الدر المختار ت فرفور ، محمد أمين بن عمر بن عبد العزيز عابدين الدمشقي (المتوفى: 1252هـ)، دار الثقافة والتراث، دمشق، سوريا (5/332 – 331)

العلائية: (وندب المشي خلفها) لأنها متبوعة إلا أن يكون خلفها نساء فالمشي أمامها أحسن اختيار. ويكره خروجهن تحريما، وتزجر النائحة، ولا يترك اتباعها لأجلها،

الشامية: (قوله ويكره خروجهن تحريما) لقوله عليه الصلاة والسلام «ارجعن مأزورات غير مأجورات» رواه ابن ماجه بسند ضعيف، لكن يعضده المعنى الحادث باختلاف الزمان الذي أشارت إليه عائشة بقولها: «لو أن رسول الله صلى الله عليه وسلم رأى ما أحدث النساء بعده لمنعهن كما منعت نساء بني إسرائيل،» وهذا في نساء زمانها، فما ظنك بنساء زماننا؟ وأما ما في الصحيحين عن أم عطية «نهينا عن اتباع الجنائز ولم يعزم علينا» أي أنه نهي تنزيه، فينبغي أن يختص بذلك الزمن حيث كان يباح لهن الخروج للمساجد والأعياد، وتمامه في شرح المنية.

 

فتاوی عثمانی، مفتی محمد تقی عثمانی، مکتبہ معارف القرآن، کراچی، پاکستان (1/563)

عنوان - مرد نہ ہونے کی صورت ميں کيا عورت پر نماز جنازہ پڑھنا لازم؟

 

آپ کے مسائل اور ان کا حل، مولانا يوسف لدھيانوی شہيد (متوفی: 1421هـ)، مکتبہ لدھيانوی، کراچی، پاکستان (4/397)

عنوان ص: 396 – نماز جنازہ ميں عورتوں کی شرکت

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.