Category: Business Matters
Fatwa#: 39374
Asked Country: United Kingdom

Answered Date: Nov 16,2017

Title: Selling and exchanging jewelry obtained through dowry

Question

Assalamu alaikum 

Is it permissible to sell or exchange the jewellery which you have received as mahr?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

A woman is the owner of the dowry[1] given to her. In principle, an owner of anything has independent right over his/her ownership.

Jewellery given as dowry belongs to the woman. She may sell or exchange jewellery as she wishes. However, jewellery given as dowry has sentimental value. The woman should consider the feelings of her husband before she decides to sell or exchange the jewellery given to her as dowry.

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammed Al-Ameen Bin Moulana Ismail Akoo

Student Darul Iftaa

Newcastle; KZN, South Africa 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



[1]

المبسوط للسرخسي\ باب ما تقع به الفرقة

ج 7\ص 330

والأولى أن نقول ما ثبت لها بالنكاح ملك المهر والنفقة

 

المحيط البرهاني\ الفصل الرابع في الشروط والخيار في النكاح

ج 3\ص85

أن النكاح يقتضي ملك المهر

 

الدرالمختار و حاشية ابن عابدين\مطلب في حط المهر والإبراء منه

ج 3\ص 113 (دار الفكر-بيروت)

(وصح حطها) لكله أو بعضه (عنه) قبل أو لا

---------------------------------

(قوله وصح حطها) الحط: الإسقاط كما في المغرب، وقيد بحطها لأن حط أبيها غير صحيح لو صغيرة، ولو كبيرة توقف على إجازتها، ولا بد من

رضاها. ففي هبة الخلاصة خوفها بضرب حتى وهبت مهرها لم يصح لو قادرا على الضرب. اهـ. ولو اختلفا فالقول لمدعي الإكراه ولو برهنا فبينة الطوع أولى قنية. وأن لا تكون مريضة مرض الموت. ولو اختلف مع ورثتها فالقول للزوج أنه كان في الصحة لأنه ينكر المهر خلاصة. ولو وهبته في مرضها فمات قبلها فلا دعوى لها بل لورثتها بعد موتها، وتمام الفروع في البحر (قوله لكله أو بعضه) قيده في البدائع بما إذا كان المهر دينا أي دراهم أو دنانير لأن الحط في الأعيان لا يصح بحر. ومعنى عدم صحته أن لها أن تأخذه منه ما دام قائما، فلو هلك في يده سقط المهر عنه لما في البزازية: أبرأتك عن هذا العبد يبقى العبد وديعة عنده. اهـ. نهر (قوله ويرتد بالرد) أي كهبة الدين ممن عليه الدين

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.