Category: Business Matters
Fatwa#: 39332
Asked Country: United Kingdom

Answered Date: Nov 04,2017

Title: Forex Guidelines

Question

Is forex trading allowed?

This is the definition of forex trading in my opinion

The currency exchange rate is the rate at which one currency can be exchanged for another. It is always quoted in pairs like the EUR/USD (the Euro and the US Dollar). Exchange rates fluctuate based on economic factors like inflation, industrial production and geopolitical events. These factors will influence whether you buy or sell a currency pair.

The EUR/USD rate represents the number of US Dollars one Euro can purchase. If you believe that the Euro will increase in value against the US Dollar, you will buy Euros with US Dollars. If the exchange rate rises, you will sell the Euros back, making a profit. Please keep in mind that forex trading involves a high risk of loss.

Let me know if this is ok?

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

There are various types of Forex trading. The trading between various currencies is one of them.

In principle, if one sells a currency for another type of currency, for example dollars in exchange of euros, and it is a cash transaction where both currencies are exchanged immediately, then the rate of the currencies could be mutually agreed upon[1]. The rate in this case does not have to be on the market value or spot rate.

If however the exchange of currencies is a one sided credit[2], for example the dollars are on cash and the euros on credit, then the rate has to be on the market value[3].

It is not permissible to deal in currencies with two sided credit.

If you are enquiring about another type of Forex trade, then kindly forward us the type and we will advise accordingly.

And Allaah Ta’aala Knows Best

Muajul I. Chowdhury

 

Student Darul Iftaa

New York, USA

 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 

 



[1]  بحوث في قضايا فقهية معاصرة (ص: 168) 

ولما كانت عملات الدول أجناسا مختلفة جاز بيعها بالتفاضل بالإجماع، أما عند الشافعي رحمه الله فلأنه يجوز بيع الفلس بالفلسين في عملة واحدة، ففي العملات المختلفة أولى، وهو رأي في مذهب الحنابلة كما قدمنا، وأما عند مالك رحمه الله فلأنه يجعل هذه العملات من الأموال الربوية فإذا اختلفت أجناسها جاز التفاضل، وأما عند أبي حنيفة وأصحابه فلأن تحريم بيع الفلس بالفلسين مبني عندهم على كون الفلوس أمثالا متساوية قطعا، فيبقى عند التفاضل فضل خال عن العوض، ولكن عملات البلاد المختلفة لما كانت أجناسا مختلفة، لم تكن أمثالا متساوية، فلا يتصور الفضل الخالي عن العوض. فيجوز إذن أن يباع الريال السعودي مثلا بعدد أكثر من الربيات الباكستانية.

 

بحوث في قضايا فقهية معاصرة (ص: 169)

والجواب عندي أن البيع بخلاف هذا السعر الرسمي لا يعتبر ربا؛ لما قدمنا من أنها أجناس مختلفة

 

[2]  المحيط البرهاني في الفقه النعماني (6/ 323)

وكذا لو باع الفلوس بالدراهم أو بالدنانير فقد اكتفى بقبض أحد البدلين لصحة هذا العقد ولبقائة على الصحة فهذا دليل أن التقابض ليس بشرط. وروى هشام عن محمد: فيمن اشترى فلوساً بدراهم وقبض الفلوس ولم يقبض الدراهم حتى افترقا فهو جائز.

 

[3]  بحوث في قضايا فقهية معاصرة (ص: 169)

ثم إن هذه الأوراق النقدية، وإن كان لا يجوز فيها التفاضل، ولكن بيعها ليس بصرف، فلا يشترط فيه التقابض في مجلس العقد، نعم يشترط قبض أحد البدلين عند الإمام أبي حنيفة وأصحابه؛ لأن الفلوس عندهم لا تتعين بالتعيين، فلو افترقا دون أن يقبض أحد البدلين، لزم الافتراق عن دين بدين

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.