Category: Hajj and Umrah (Pilgrimage)
Fatwa#: 39254
Asked Country: Canada

Answered Date: Oct 30,2017

Title: Khuff Falls During Tawaf

Question

Assalam o Alaikum Mufti sb, May Allah swt reward you all for your efforts. I wanted to ask the hukm of khuff getting off i.e. slipping down to your heels  during tawaf in umrah due to a large crowd and people kicking your foot by mistake. Does that invalidate the wudu and dam has to be given if i just slipped it back on and completed the tawaf?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, if the majority of the khuff slips out, the masah becomes invalid. Slipping out till the heel does not constitute the majority. Your wudhu and tawaf are valid; there is no dam necessary.

And Allah Ta’āla Knows Best

Tahmid Chowdhury

Student Darul Iftaa

New York, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

___________________________

 


الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 277)

ولا عبرة بخروج عقبه ودخوله؛ وما روي من النقض بزوال عقبه فمقيد بما إذا كان بنية نزع الخف؛ أما إذا لم يكن: أي زوال عقبه بنيته بل لسعة أو غيرها فلا ينقض بالإجماع كما يعلم من البرجندي معزيا للنهاية وكذا القهستاني. لكن باختصار، حتى زعم بعضهم أنه خرق الإجماع فتنبه

 

بدائع الصنائع - ث (1/ 13)

ولو أخرج القدم إلى الساق انتقض مسحه لأن إخراج القدم إلى الساق إخراج لها من الخف ولو أخرج بعض قدمه أو خرج بغير صنعه روى الحسن عن أبي حنيفة أنه إن أخرج أكثر العقب من الخف انتقض مسحه وإلا فلا

وروي عن أبي يوسف أنه إن أخرج أكثر القدم من الخف

انتقض وإلا فلا

وروي عن محمد أنه إن بقي في الخف مقدار ما يجوز عليه المسح بقي المسح وإلا انتقض وقال بعض مشايخنا إنه يستمشي فإن أمكنه المشي المعتاد بقي المسح وإلا فينتقض وهذا موافق لقول أبي يوسف وهو اعتبار أكثر القدم لأن المشي يتعذر بخروج أكثر القدم ولا بأس بالاعتماد عليه لأن المقصد من لبس الخف هو المشي فإذا تعذر المشي انعدم اللبس فيما قصد له ولأن للأكثر حكم الكل

 

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 187)

(قوله: وخروج أكثر القدم نزع) ، وهو الصحيح كذا في الهداية، وهو قول أبي يوسف


 

 


DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.