Category: Purity (Tahaarah)
Fatwa#: 39217
Asked Country: United Kingdom

Answered Date: Oct 21,2017

Title: Doubts Regarding Istibra

Question

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuhu.

Respected scholar I hope you are in the best of health. My question is regarding Istibra. I have searched other related questions first. My question Is that until very recently, my method of istibra was coughing and trying to force out remaining urine drops by straining. I wasn't fully aware of the method of pinching the private part and sort of jerking it to allow the leftover drops to exit. This is now my preferred and best method. 

I wanted to know that all the Salah I prayed whilst using the coughing/straining method, do they need to be repeated because I am getting wasawis that what if on a certain day I did wuzu and drops came out because I did not fully do Istibra and I may not have even realised the drops coming out. These wasawis have plagued me for a while. I would greatly appreciate the fiqh side of this. If namaz needs to be repeated that is fine. I thought I'd ask the Mas'ala first. 

Jazakallah Khayran 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Your doubt stems from thinking that pinching and jerking is the completion of istibra. That is not so. There are various forms of istibra. The method of coughing and straining you adopted previously are also ways of doing istibra.

Once you did istibra and you were certain at that time of having cleansed yourself and you performed salah, the salahs performed were valid. It is incorrect to entertain doubts about the validity of your salah now.[1]

 

And Allah Ta‘ālā Knows Best.

 

Checked and Approved by:
Mufti Ebrahim Desai.



[1]

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (١/٣٤٤) 

... ومحله إذا أمن خروج شيء بعده فيندب ذلك مبالغة في الاستبراء أو المراد الاستبراء بخصوص هذه الأشياء من نحو المشي والتنحنح، أما نفس الاستبراء حتى يطمئن قلبه بزوال الرشح فهو فرض وهو المراد بالوجوب...

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (١/٣٤٤)

يجب الاستبراء بمشي أو تنحنح أو نوم على شقه الأيسر، ويختلف بطباع الناس.

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (١/٢٥٣)

وينبغي أن يخطو قبله خطوات والمقصود أن يستبرئ وفي المبتغى والاستبراء واجب ولو عرض له الشيطان كثيرا لا يلتفت إليه بل ينضح فرجه بماء أو سراويله حتى إذا شك حمل البلل على ذلك النضح ما لم يتيقن خلافه.

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: ٤٣)

واستبراء الرجل "على حسب عادته إما بالمشي أو بالتنحنح أو الاضطجاع" على شقه الأيسر "أو غيره" بنقل أقدام وركض وعصر ذكره برفق لاختلاف عادات الناس فلا يقيد بشيء "ولا يجوز" أي لا يصح "له الشروع في الوضوء حتى يطمئن بزوال رشح البول"

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: ٤٣)

الاستبراء نقل الأقدام والركض بها ونحو ذلك حتى يستيقن بزوال أثر البول

الأصل للشيباني ط قطر (١/٥٤)

قلت: أرأيت الرجل (1) توضأ ثم وجد البَلَلَ سائلاً من ذكره؟ قال: عليه أن يعيد الوضوء. قلت (2): فإن كان الشيطان يُرِيهِ (3) ذلك كثيراً (4) ولا (5) يَعلم ذلك يقيناً أنه بول أو ماء؟ قال: يمضي في صلاته، ولا ينظر في شيء من ذلك حتى يستيقن أنه بول. قلت: أفتَرَى له أن يَنضح فرجَه بالماء إذا توضأ، فإن سال شيء (6) قال: هو من الماء الذي انْتَضَحَ به؟ قال: نعم، أرى له أن يفعل ذلك. قلت: أرأيت رجلاً أحدث ثم شَكَّ (7) فلا (8) يَدري أتوضأ أم لا؟ قال: هو على حَدَثِه غيرُ متوضئ حتى يستيقن بالوضوء. وإذا توضأ فلا يكون محدثاً حتى يستيقن بالحدث، فإذا (9) أحدث لم يكن متوضئاً حتى يستيقن بالوضوء.

الأصل للشيباني ط قطر (مقدمة/ ٢٠٧)

اليقين لا يزول بالشك

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (١/١٤٨)

الشك والاحتمال لا يوجب الحكم بالنقض، إذ اليقين لا يزول بالشك

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.