Category:
Fatwa#: 39159
Asked Country: South Africa

Answered Date: Oct 14,2017

Title: Teaching Quran without ijazah

Question

Assalamu alaikum 

I am feeling abit worried with regards to a certain matter ,I have studied and completed 4years of aalimah classes ,and I was advised that I can teach hifdh even though I am not a full haafidha myself, I have a private Malta madressa and also I have a few girls that I teach hifdh to,I have come across lately that one who doesn't have ijaazah in memorizing the complete quran is not allowed to teach memorization ,is this correct ?I am currently also doing hifdh by myself but I have no ijaazah ,is it fine for me to continue teaching my students?

Also when we studied in madressa we did not have time to read the entire quran to an ustaadah that has ijaazah

but we have studied tajweed and a few paras and we were told to concentrate more on perfecting our tajweed and that once we have perfected that we can always compete the quran by ourselves...

Is it incorrect for me to teach students quran reading due to me having not completed a recital of the full quran with an ustaad that has ijaazah?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If you are able to recite the Quran correctly, you may teach others to recite the Quran and also teach hifdh. You do not require ijazah to teach.[i]

It is also advisable for you to continue perfecting your recitation of the Quran through the guidance of expert recitors.

 

عن عثمان رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه و سلم قال: خيركم من تعلم القرآن وعلمه {صحيح البخاري (4/ 1919)}

 

Translation: Narrated by `Uthman Radhi Allahu Anhu that The Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam said, "The best among you (Muslims) are those who learn the Qur'an and teach it." (Saheeh al-Bukhari)

 

 

 

 

عن سعد بن هشام بن عامر عن عائشة قالت قال رسول الله {صلى الله عليه وسلم} الماهر بالقرآن مع السفرة الكرام البررة والذي يقرأ القرآن ويتتعتع فيه وهو عليه شاقٌّ له أجران وليس لسعد بن هشام عن عائشة في الصحيحين غير هذا... الجمع بين الصحيحين البخاري ومسلم (4/ 127) 

Translation: 'A'isha Radhi Allahu Anha reported that The Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam said: One who is proficient in the Qur'an is associated with the noble, upright, recording angels; and he who falters in it, and finds it difficult for him, will have a double reward. (Saheeh al-Bukhari, Muslim)

 

 

عن عطية عن أبي سعيد قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول الرب عز وجل من شغله القرآن وذكري عن مسألتي أعطيته أفضل ما أعطي السائلين وفضل كلام الله على سائر الكلام كفضل الله على خلقه... {الجامع الصحيح سنن الترمذي (5/ 104)}

Translation: Narrated by 'Atiyyah Radhi Allahu Anhu: from Abu Sa'eed Radhi Allahu Anhu, that the Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam said: "The Lord, Blessed and Most High is He, has said: 'Whoever is too busy with the Qur'an for remembering Me and asking Me, then I shall give him more than what I give to those who ask.' And the virtue of Allah's Speech over the speech of others is like the virtue of Allah over His creation. (Tirmidhi)

 

May Allah Ta’ala accept your efforts in establishing a private madrasah and teaching the Quran and hifdh. Aameen

And Allah Ta’āla Knows Best

Mirza Mahmood Baig

Student Darul Iftaa

Jeddah, KSA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 



[i]  وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ" [فصلت: 33] .

 

صحيح البخاري (4/ 1919)

  - حدثنا حجاج بن منهال حدثنا شعبة قال أخبرني علقمة ابن مرثد سمعت سعد بن عبيدة عن أبي عبد الرحمن السلمي عن عثمان رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه و سلم قال  : ( خيركم من تعلم القرآن وعلمه ) . قال وأقرأ أبو عبد الرحمن في إمرة عثمان حتى كان الحجاج قال وذاك الذي أقعدني مقعدي هذا

 

 [ ش ( وذاك ) إشارة إلى الحديث الذي رواه عثمان رضي الله عنه في فضل تعلم القرآن وتعليمه . ( مقعدي هذا ) لأعلم الناس القرآن حتى أحصل على تلك الفضيلة ]

 

سنن أبي داود (1/ 460) و سنن الترمذي لمحمد الترمذي (5/ 173)

- حدثنا حفص بن عمر ثنا شعبة عن علقمة بن مرثد عن سعد بن عبيدة عن أبي عبد الرحمن عن عثمان عن النبي صلى الله عليه و سلم قال " خيركم من تعلم القرآن وعلمه " .

 

 

 

 

الجمع بين الصحيحين البخاري ومسلم (4/ 127)

 عن سعد بن هشام بن عامر عن عائشة قالت قال رسول الله {صلى الله عليه وسلم} الماهر بالقرآن مع السفرة الكرام البررة والذي يقرأ القرآن ويتتعتع فيه وهو عليه شاقٌّ له أجران وليس لسعد بن هشام عن عائشة في الصحيحين غير هذا...

 

[ ش ( الماهر بالقرآن ) هو الحاذق الكامل الحفظ الذي لا يتوقف ولا يشق عليه القراءة لجودة حفظه وإتقانه ( مع السفرة الكرام البررة ) السفرة جمع سافر ككتبة وكاتب والسافر الرسول والسفرة الرسل لأنهم يسفرون إلى الناس برسالات الله وقيل السفرة الكتب والبررة المطيعون من البر وهو الطاعة ( ويتتعتع فيه ) هو الذي يتردد في تلاوته لضعف حفظه فله أجران أجر بالقراءة وأجر بتتعتعه في تلاوته ومشقته ]

 

 

الجامع الصحيح سنن الترمذي (5/ 104)

حدثنا محمد بن إسماعيل حدثنا شهاب بن عباد العبدي حدثنا محمد بن الحسن بن أبي يزيد الهمداني عن عمرو بن قيس عن عطية عن أبي سعيد قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول الرب عز وجل من شغله القرآن وذكري عن مسألتي أعطيته أفضل ما أعطي السائلين وفضل كلام الله على سائر الكلام كفضل الله على خلقه قال هذا حديث حسن غريب تم كتاب فضائل القرآن ويليه كتاب القراءات

 

 

سنن أبي داود (2/ 71)

 حَدَّثَنَا سُلَيْمَانُ بْنُ دَاوُدَ الْمَهْرِيُّ، حَدَّثَنَا ابْنُ وَهْبٍ، حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عَلِيِّ بْنِ رَبَاحٍ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عُقْبَةَ بْنِ عَامِرٍ الْجُهَنِيِّ، قَالَ: خَرَجَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَنَحْنُ فِي الصُّفَّةِ، فَقَالَ: «أَيُّكُمْ يُحِبُّ أَنْ يَغْدُوَ إِلَى بُطْحَانَ - أَوِ الْعَقِيقِ - فَيَأْخُذَ نَاقَتَيْنِ كَوْمَاوَيْنِ زَهْرَاوَيْنِ بِغَيْرِ إِثْمٍ بِاللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَلَا قَطْعِ رَحِمٍ؟» قَالُوا: كُلُّنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: «فَلَأَنْ يَغْدُوَ أَحَدُكُمْ كُلَّ يَوْمٍ إِلَى الْمَسْجِدِ، فَيَتَعَلَّمَ آيَتَيْنِ مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ، خَيْرٌ لَهُ مِنْ نَاقَتَيْنِ، وَإِنْ ثَلَاثٌ فَثَلَاثٌ مِثْلُ أَعْدَادِهِنَّ مِنَ الْإِبِلِ»

 

صحيح مسلم (1/ 559)

 وحدثني زهير بن حرب حدثنا يعقوب بن إبراهيم حدثني أبي عن ابن شهاب عن عامر بن واثلة أن نافع ابن عبدالحارث لقي عمر بعسفان وكان عمر يستعمله على مكة فقال

  من استعملت على أهل الوادي ؟ فقال ابن أبزى قال ومن ابن أبزى ؟ قال مولى من موالينا قال فاستخلفت عليهم مولى ؟ قال إنه قارئ لكتاب الله عز و جل وإنه عالم بالفرائض قال عمر أما إن نبيكم صلى الله عليه و سلم قد قال إن الله يرفع بهذا الكتاب أقواما ويضع به آخرين

 

ش (يرفع بهذا الكتاب): أي بقراءته والعمل به (ويضع به) : أي بالإعراض عنه وترك العمل بمقتضاه.

 

 

سنن الترمذي لمحمد الترمذي (5/ 175)

حدثنا محمد بن بشار حدثنا أبو بكر الحنفي حدثنا الضحاك بن عثمان عن أيوب بن موسى قال سمعت محمد بن كعب القرظي قال سمعت عبد الله بن مسعود يقول Y قال رسول الله صلى الله عليه و سلم من قرأ حرفا من كتاب الله فله به حسنة والحسنة بعشر أمثالها لا أقول آلم حرف ولكن ألف حرف ولام حرف وميم حرف

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.