Category: Prayer
Fatwa#: 39137
Asked Country: United Kingdom

Answered Date: Oct 07,2017

Title: Wudu on plaster

Question

Asalamualaiykum wa rahmatullahi wa barakatuhu, i hope you are well in sha Allaah. I would like to ask a question regarding the Halal Birth Controls done by Irfan Ullah Khan has spoken of; in the Cheat Sheet eBook, I read that a female placing an implant of the arm is permissible when done with a female doctor and comes under the heading of Azl. Regarding this, a female doctor has placed an implant on my arm and put up a plaster on it and told me to leave it on there for five days to ensure that the implant is securely placed there and that it doesn't open up. She placed the plaster on it when blood was seeping out of it. Now my question is; if the plaster is on my arm along with the blood in it for five days is my Salah acceptable. If I do acts of Ibadah are they acceptable or is this implant a barrier to doing pure Wudu and praying? And also should I open the plaster, clean the blood of it then put the plaster back is this acceptable? And also in these 5 days when sexual intercourse is done with husband and one takes shower but covers the part of the arm where the plaster is so that it doesn't get wet and the water doesn't go towards it, is this shower acceptable? Does it count as a fully shower and when Salah is done, is the Salah acceptable or do I have to make up all the Salah I haven't done? Does the Salah not count? Please grant me an answer according to Quran and Sunnah and one that is upon the Minhaj of Salafiyyah. Can you please advice me on what I should when in such a case. Barak'Allaahu Feekum, Fatana.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If the doctor has advised not to open up the plaster for 5 days, then one may lightly wet (Masah) the area of the plaster. The Wudu will be valid. [1]

If there is a need to make compulsory Ghusl after intercourse, then that area may be covered to avoid water going into the plaster and making the implant ineffective. After the Ghusl, wash the area around the plaster and wipe the area (Masah) of the plaster lightly.[2] 

And Allah Ta’āla Knows Best

Abdullah Syed Sajid

Student Darul Iftaa
Houston, TX, USA

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



سنن أبي داود (1/ 93) [1]

حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْأَنْطَاكِيُّ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ سَلَمَةَ، عَنِ الزُّبَيْرِ بْنِ خُرَيْقٍ، عَنْ عَطَاءٍ، عَنْ جَابِرٍ قَالَ: خَرَجْنَا فِي سَفَرٍ فَأَصَابَ رَجُلًا مِنَّا حَجَرٌ فَشَجَّهُ فِي رَأْسِهِ، ثُمَّ احْتَلَمَ فَسَأَلَ أَصْحَابَهُ فَقَالَ: هَلْ تَجِدُونَ لِي رُخْصَةً فِي التَّيَمُّمِ؟ فَقَالُوا: مَا نَجِدُ لَكَ رُخْصَةً وَأَنْتَ تَقْدِرُ عَلَى الْمَاءِ فَاغْتَسَلَ فَمَاتَ، فَلَمَّا قَدِمْنَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُخْبِرَ بِذَلِكَ فَقَالَ: «قَتَلُوهُ قَتَلَهُمُ اللَّهُ أَلَا سَأَلُوا إِذْ لَمْ يَعْلَمُوا فَإِنَّمَا شِفَاءُ الْعِيِّ السُّؤَالُ، إِنَّمَا كَانَ يَكْفِيهِ أَنْ يَتَيَمَّمَ وَيَعْصِرَ - أَوْ» يَعْصِبَ (شَكَّ مُوسَى - َعلَى جُرْحِهِ خِرْقَةً، ثُمَّ يَمْسَحَ عَلَيْهَا وَيَغْسِلَ سَائِرَ جَسَدِهِ)

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 13)  

ولا خلاف في أنه إذا كان المسح على الجبائر يضره أنه يسقط عنه المسح؛ لأن الغسل يسقط بالعذر، فالمسح أولى وأما إذا كان لا يضره فقد حقق بعض مشايخنا الاختلاف، فقال على قول أبي حنيفة: المسح على الجبائر مستحب، وليس بواجب، وهكذا ذكر قول أبي حنيفة في اختلاف زفر، ويعقوب، وعندهما واجب

 

البناية شرح الهداية (1/ 613)

وفي " المحيط ": إذا زادت الجبيرة على رأس الجرح، أو جاوز رباط الفصد موضع الجراحة إن كان حل الخرقة وغسل ما تحتها يضرها لجراحة يمسح على الكل تبعاً، وإن كان المسح والحل لا يضر بالجرح لا يجزئه مسح الخرقة، بل يغسل ما حول الجراحة. ويمسح عليها لا على الخرقة، وإن كان يضر المسح ولا يضر الحل يمسح على الخرقة التي على رأس الجرح ويغسل حواليها وتحت الخرقة الزائدة

وفي " منية المصلي ": في أعضائه شقوق يمر الماء عليها إن قدر، وإلا غسل ما حولها

 

عمدة الرعاية بتحشية شرح الوقاية (2/ 95)

ثُمَّ لا يُشترطُ كون الجبيرةِ مشدودةً على طهارة، وإنِّما يجوزُ المسحُ على الجبيرة إذا لم يقدرْ على مسحِ ذلك الموضع من العضو كما لا يقدرُ على غَسْلِه بأن كان الماءُ يضرُّه، أو كانت  الجبيرةٌ مشدودةً يضرُّ حلُّها، أمَّا إذا كان قادراً على مسحِه، فلا يجوزُ مسحُ الجبيرة

 

 

الأصل المعروف بالمبسوط للشيباني (1/ 55)

قلت أَرَأَيْت الرجل تنكسر يَده فَتكون عَلَيْهَا الجبائر فيتوضأ للصَّلَاة أيجزيه أَن يمسح على الجبائر قَالَ نعم قلت وَكَذَلِكَ لَو كَانَ بِهِ قرحَة أَو جرح فَمسح فَوق الْخِرْقَة الَّتِي على الْجرْح قَالَ نعم يجْزِيه ذَلِك وَذَلِكَ إِذا كَانَ الْجرْح فِي مَوضِع الْوضُوء فَإِن لم يكن مَوضِع الْوضُوء فَلَيْسَ عَلَيْهِ أَن يمسح عَلَيْهِ قلت أَرَأَيْت إِن كَانَت بِهِ جِرَاحَة وَهُوَ يخَاف على نَفسه أَن يمسح عَلَيْهَا قَالَ إِذا خَافَ على نَفسه أَن يمسح عَلَيْهَا فَلم يمسح عَلَيْهَا أجزاه

 

البحر الرائق شرح كنز الدقائق (2/ 217)

فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا خِلَافَ فِي أَنَّهُ إذَا كَانَ الْمَسْحُ عَلَى الْجَبِيرَةِ يَضُرُّهُ أَنَّهُ يَسْقُطُ عَنْهُ الْمَسْحُ ؛ لِأَنَّ الْغَسْلَ يَسْقُطُ بِالْعُذْرِ فَالْمَسْحُ أَوْلَى

 

احسن الفتاوی (جلد 2/ ص 62، 63)

 

 الأصل المعروف بالمبسوط للشيباني (1/ 55) [2]

قلت أَرَأَيْت إِن أجنب فاغتسل فَمسح بِالْمَاءِ على الجبائر الَّتِي على يَدَيْهِ أَو لم يمسح لِأَنَّهُ يخَاف على نَفسه أَن يمسح قَالَ يجْزِيه

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.