Category:
Fatwa#: 39098
Asked Country: Saudi Arabia

Answered Date: Oct 11,2017

Title: Missing Sa’ee after Tawaafu-ziyaarah

Question

Assalamu alaikum ww. This was an answer i had found previously on askimam.org. In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful. As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh. A woman travelling maybe faced with the following four situations: 1. A woman commences her travel in the state of haidh (menstruation) and she becomes pure upon reaching her destination. 2. She commences her travel in the state of haidh and her haidh stopped during the course of her journey, but the distance between where she is and her destination is less than 78km (the distance that one becomes a musafir). 3. She commences her travel in the state of haidh and her haidh stopped during the course of her journey, but the distance between where she became pure and her destination is more than (78km). 4. She commences her travel in a state of purity and she experiences haidh at a later stage during the course of her travel. In the above two situations (point 1, 2) she will perform all of her prayers in full. However, in the last two situations (point 3, 4) she will make qasar (shorten her prayers). [1] If one shortens his\her Salah where one was supposed to pray Salah in full due to being unaware of the ruling, then the shortened Salahs should be repeated. [2] And Allah Ta’āla Knows Best Ismail Dawoodjee Student Darul Iftaa Zambia Checked and Approved by, Mufti Ebrahim Desai. www.daruliftaa.net My questions are: 1. I travelled from Riyadh to Makkah (more than 78 kms) and attained purity in Makkah the very day I reached Makkah. So I should pray full salah according to the masala memtioned above. Is that right? The very next day we travelled to Mina, and I continued praying full salah for 7 days of Hajj. Is that right? And on the way back to Riyadh also i prayed full salah. Is that right? 2. If someone comes to Makkah with the intention of staying for 15 days but after two days he has to go to mina, then does he pray full salah ir qasr salah? If qasr, then why? Because mina is not 78kms away from Makkah. 3. If someone was doing hajj e Qiran, performed the Umrah and even the tawaafe ziyarah but due to lack of knowldge left out the saee of tawaaf e ziyarah. What would be the ruling. Jazakumullah

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

 

1)    All three practices,

a)    Performing full Salaah in Makkah

b)    Performing full Salaah in Mina

c)    Performing full Salaah whilst returning to Riyadh

were correct.[i]

2)    We do not understand how a person will make intention to stay in Makkah for 15 days and after 2 days have to go to Mina. Please elaborate.

 

3)    The Sa’ee could be made –even if the days of Hajj have ended- and there will be no penalty(Damm) or a penalty (i.e. a sheep or goat slaughtered in the precinct of the Haram) should be given.[ii]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



[i]

 الرد المحتار و حاشية ابن عابدين\فروع في قصر الصلاة

الجزء 2\صفحة 135 (دار الفكر-بيروت)

(قوله تتم في الصحيح) كذا في الظهيرية. قال ط وكأنه لسقوط الصلاة عنها فيما مضى لم يعتبر حكم السفر فيه فلما تأهلت للأداء اعتبر من وقته.

(قوله كصبي بلغ) أي في أثناء الطريق وقد بقي لمقصده أقل من ثلاثة أيام فإنه يتم ولا يعتبر ما مضى لعدم تكليفه في

 

حلبي صغير 

كافر خرج قاصدا مدة السفر فأسلم في الطريق وقد بقي إلى مقصده أقل من ثلاثة أيام لا يقصر وكذا الصبي إذا خرج مع أبيه فبلغ في الطريق وقد بقي إلى مقصده أقل من ثلاثة والمختار في الكافر أنه يقصر بخلاف الصبي وقيل يقصران , والحائض إذا طهرت وقد بقي إلى مقصدها أقل من ثلاثة أيام تتم في الصحيح

فتاوى محمودية\باب صلاة المسافر

 الجزء 7، صفحة 501- 502، ( فاروقية)

 

أحسن الفتاوى‏\باب صلاة المسافر

،الجزء 4 \صفحخة 87 (سعيد)

 

 

[ii]

الرد المحتار و حاشية ابن عابدين\كتاب الحج

الجزء 1\صفحة 94 (دار الكتاب العربي)

(فإن كان سعى بين الصفا والمروة) سابقاً (عقب طواف القدوم لم يرمل في هذا الطواف): لأن الرمل في طواف بعده سعى (ولا سعي عليه): لأن تكراره غير مشروع (فإن لم يكن قدم السعي) بعد طواف القدوم (رمل في هذا الطواف) استناناً (وسعى بعده) وجوباً؛

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع\كتاب الحج

الجزء 2\صفحة 135 ‏(دار الكتب العلمية)‏

وأما وقته فوقته الأصلي يوم النحر بعد طواف الزيارة لا بعد طواف اللقاء؛ لأن ذلك سنة، والسعي واجب فلا ينبغي أن يجعل الواجب تبعا للسنة ' فأما طواف الزيارة ففرض، والواجب يجوز أن يجعل تبعا للفرض إلا أنه رخص السعي بعد طواف اللقاء، وجعل ذلك، وقتا له ترفيها بالحاج، وتيسيرا له لازدحام الاشتغال له يوم النحر فأما وقته الأصلي فيوم النحر عقيب طواف الزيارة لما قلنا، والله أعلم.

وأما بيان حكمه إذا تأخر عن، وقته الأصلي، وهي أيام النحر بعد طواف الزيارة فإن كان لم يرجع إلى أهله فإنه يسعى، ولا شيء عليه؛ لأنه أتى بما، وجب عليه، ولا يلزمه بالتأخير شيء؛ لأنه فعله في وقته الأصلي، وهو ما بعد طواف الزيارة، ولا يضره إن كان قد جامع لوقوع التحلل بطواف الزيارة؛ إذ السعي ليس بركن حتى يمنع التحلل، وإذا صار حلالا بالطواف فلا فرق بين أن يسعى قبل الجماع أو بعده، غير أنه لو كان بمكة يسعى، ولا شيء عليه لما قلنا، وإن كان رجع إلى أهله فعليه دم لتركه السعي بغير عذر، وإن أراد أن يعود إلى مكة يعود بإحرام جديد؛ لأن إحرامه الأول قد ارتفع بطواف الزيارة لوقوع التحلل به فيحتاج إلى تجديد الإحرام، وإذا عاد، وسعى يسقط عنه الدم؛ لأنه تدارك الترك، وذكر في الأصل، وقال: والدم أحب إلي من الرجوع؛ لأن فيه منفعة للفقراء، والنقصان ليس بفاحش فصار كما إذا طاف محدثا ثم رجع إلى أهله على ما ذكرنا فيما تقدم، والله أعلم.

 

 

التجريد للقدوري\مسئلة السعي بين الصفا و المروة

الجزء 4\ضفحة 1882 (دار السلام – القاهرة)

وأما الدليل على أن الدم يقوم مقام السعي؛ لأنه نسك ذو عدد لا يتعلق بالبيت، فجاز أن يقوم الدم مقامه، [كالرمي.

ولأنه نسك يختص بالحرم لا يجب فيه الطهارة: فجاز أن يقوم الدم مقامه]، كالوقوف بالمزدلفة.

 

 

الجامع في احكام الصيام و الاعتكاف و الحج و العمرو\السعي بين الصفا و المروة

اادزء 1\صفحة 241 (طبعة دار الجنان، عمان، الأردن)

وهو أشهر الحج لسعي الحج، فلو أحرم بالحجّ وسعى له قبل أشهر الحج لم يصح سعيه؛ لأن السعي من الواجبات، والوقت شرط لجميع أفعال الحج، ولو سعى فيها أو بعد مضيها صحّ؛ لأن شرط سعي الحج دخول وقته ابتداءً لا حصوله بقاءً.

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.