Category: Purity
Fatwa#: 39012
Asked Country: United States

Answered Date: Sep 28,2017

Title: Discharge from an anal fistula and haemorrhoids (piles)

Question

Asalam Alaikum Respected Mufti Sahib,

JazakAllah Khayr for your noble effort for the guidance of ummah.

Please advise me if one has discharge from an anal fistula, will wudhu break? The discharge may be mucus or small amount of fluid. At times , one may be in salat , he may not be sure if there was any discharge or not . Even if he checks after salat and there is some discharge, it is hard to tell if that discharge happened before the salat. What should one do in that situation?

Should he just renew the wudhu and repeat Salat if he is only definitely sure wudhu is broken?

Also please advise if same rule applies to mucus discharge from haemorrhoids?

JazakAllah Khayr

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

You refer to two issues in your query:

(1)           Discharge from an anal fistula.

(2)           Discharge from haemorrhoids. 

An anal fistula is a small channel that can develop between the end of the bowel and the skin near the anus. An anal fistula can cause bleeding and discharge when passing stools and can be painful. [1]

Haemorrhoids are swollen veins located around the anus or in the lower rectum. Haemorrhoids can be either internal or external. Internal haemorrhoids develop within the anus or rectum. External haemorrhoids develop outside of the anus. Haemorrhoids are also known as piles. [2]

In principle, anything that exits from the two private parts will nullify wudhu (ablution). As such, mucus that exits the anus due to anal fistula and haemorrhoids will also nullify wudhu.    [3]

If one is certain that the discharge of fluid was before the Salaah or whilst in Salaah, then wudhu will have to be renewed and Salaah will have to be repeated.

However, if one is not certain when the discharge took place, then one should regard the discharge to be after the completion of Salaah, as that is when one became aware of the discharge.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Muhammad IV Patel

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 



المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 49)  [3]

 نوع منه الغائط يوجب الوضوء قل أو كثر، وكذلك البول، وكذلك الريح الخارج من الدبر

 . وأجمعوا على أن في الخارج من السبيلين لا يشترط السيلان، ويكتفى بمجرد الظهور

قال القدوري رحمه الله في «كتابه» : كل ما يخرج من بدن الإنسان مما يوجب الوضوء أو الغسل فهو نجس، كالغائط والبول والدم والمني وغير ذلك،

والمذي ينقض الوضوء، وهو الماء الأبيض الذي يخرج بعد البول، وكذلك الحصاة إذا خرجت من السبيلين تنقض الوضوء؛ لأنها لا تخلو عن بلة وتلك البلة بانفرادها إذا خرجت من السبيلين تنقض الوضوء

 

 

 

الجوهرة النيرة على مختصر القدوري (1/ 7)

(قَوْلُهُ كُلُّ مَا خَرَجَ مِنْ السَّبِيلَيْنِ) وَهُمَا الْفَرْجَانِ وَمِنْ دَأْبِ الشَّيْخِ - رَحِمَهُ اللَّهُ - أَنْ يَبْدَأَ بِالْمُتَّفَقِ فِيهِ ثُمَّ بِالْمُخْتَلَفِ فِيهِ وَالْخَارِجُ مِنْ السَّبِيلَيْنِ مُتَّفَقٌ فِيهِ عَلَى أَنَّهُ يَنْقُضُ الْوُضُوءَ فَقَدَّمَهُ لِذَلِكَ ثُمَّ عَقَّبَهُ بِالْمُخْتَلَفِ فِيهِ، وَهُوَ خُرُوجُ الدَّمِ وَالْقَيْحِ وَالْقَيْءِ وَغَيْرِ ذَلِكَ، وَاعْلَمْ أَنَّ كَلِمَةَ كُلٍّ وُضِعَتْ لِعُمُومِ الْأَفْرَادِ فَتَتَنَاوَلُ الْمُعْتَادَ وَغَيْرَ الْمُعْتَادِ كَدَمِ الِاسْتِحَاضَةِ وَالْمَذْيِ وَالْوَدْيِ وَالدُّرَدِ وَالْحَصَا وَغَيْرِ ذَلِكَ، وَمَفْهُومُ كَلَامِ الشَّيْخِ أَنَّ كُلَّ مَا خَرَجَ يَنْقُضُ الْوُضُوءَ فَهَلْ هُوَ كَذَلِكَ قُلْنَا نَعَمْ إلَّا الرِّيحَ الْخَارِجَةَ مِنْ الذَّكَرِ

وَفَرْجِ الْمَرْأَةِ فَإِنَّهَا لَا تَنْقُضُ عَلَى الصَّحِيحِ إلَّا أَنْ تَكُونَ الْمَرْأَةُ الْفَضَاةُ وَهِيَ الَّتِي مَسْلَكُ بَوْلِهَا وَغَائِطِهَا وَاحِدٌ فَيَخْرُجُ مِنْهَا رِيحٌ مُنْتِنَةٌ فَإِنَّهُ يُسْتَحَبُّ لَهَا الْوُضُوءُ وَلَا يَجِبُ؛ لِأَنَّهُ يَحْتَمِلُ أَنَّهَا خَرَجَتْ مِنْ الدُّبُرِ فَتَنْقُضُ وَيَحْتَمِلُ أَنَّهَا خَرَجَتْ مِنْ الْفَرْجِ فَلَا تَنْقُضُ، وَالْأَصْلُ تَيَقُّنُ الطَّهَارَةِ وَالنَّاقِضُ مَشْكُوكٌ فِيهِ فَلَا يُنْتَقَضُ وضوؤها بِالشَّكِّ لَكِنْ يُسْتَحَبُّ لَهَا الْوُضُوءُ لِإِزَالَةِ الِاحْتِمَالِ وَأَمَّا الدُّودَةُ الْخَارِجَةُ مِنْ الذَّكَرِ وَالْفَرْجِ فَنَاقِضَةٌ بِالْإِجْمَاعِ.

البناية شرح الهداية (1/ 257)

قلت: الحاصل أنه أجمع العلماء على أن الخارج المعتاد من أحد السبيلين كالغائط والريح من الدبر، والبول، والمذي من القبل ناقض للوضوء، واختلفوا في غير المعتاد كالدود والحصاة يخرج من الدبر فعندنا ينقض وهو قول عطاء، والحسن البصري، وحماد بن أبي سليمان، والحاكم، وسفيان الثوري، والأوزاعي، وابن المبارك، والشافعي، وأحمد، وإسحاق، وأبي ثور،

 

نور الإيضاح ونجاة الأرواح في الفقه الحنفي (ص: 25)

فصل [في نواقض الوضوء] ينقض الوضوء اثنا عشرة شيئا 1

-ما خرج من السبيلين إلا ريح القبل في الأصح:

 

الفتاوى الهندية -ط. دار الفكر (1/ 9)

الْفَصْلُ الْخَامِسِ في نَوَاقِضِ الْوُضُوءِ منها ما يَخْرُجُ من السَّبِيلَيْنِ من الْبَوْلِ وَالْغَائِطِ وَالرِّيحِ الْخَارِجَةِ من الدُّبُرِ وَالْوَدْيِ وَالْمَذْيِ وَالْمَنِيِّ وَالدُّودَةِ وَالْحَصَاةِ الْغَائِطُ يُوجِبُ الْوُضُوءَ قَلَّ أو كَثُرَ وَكَذَلِكَ الْبَوْلُ وَالرِّيحُ الْخَارِجَةُ من الدُّبُرِ كَذَا في الْمُحِيطِ

حلبي صغير (ص: 32)

(الناقضة للوضوء كل ما خرج من السبيلين) أي خروج كل شيء خرج من القبل أو الدبر فيشمل البول والغائط والدود والحصاة والريح غير أن الريح من غير الدبر لا ينتقض

 

مجمع الأنهر (1/ 28)

 خُرُوجُ شَيْءٍ مِنْ أَحَدِ السَّبِيلَيْنِ ) مُعْتَادًا كَالْبَوْلِ وَالْغَائِطِ أَوْ غَيْرَ مُعْتَادٍ كَالدُّودَةِ وَإِنْ خَرَجْت مِنْ الْإِحْلِيلِ كَمَا فِي الْخُلَاصَةِ وَغَيْرِهَا إلَّا فِي رِوَايَةٍ وَبِهَذَا ظَهَرَ فَسَادُ مَا قِيلَ مِنْ أَنَّ الدُّودَةَ الْخَارِجَةَ مِنْ الْإِحْلِيلِ لَا تَنْقُضُ اتِّفَاقًا إنَّمَا الِاخْتِلَافُ فِي الْخَارِجَةِ مِنْ الدُّبُرِ ( سِوَى رِيحِ الْفَرْجِ وَالذَّكَرِ ) ؛ لِأَنَّهَا غَيْرُ نَجِسَةٍ لِعَدَمِ الِانْبِعَاثِ عَنْ مَحَلِّ النَّجَاسَةِ إلَّا أَنْ يَتَّحِدَ فَرْجُهَا مَعَ دُبُرِهَا فَحِينَئِذٍ الْمُنْتِنَةُ نَاقِصَةٌ دُونَ غَيْرِهَا

فتاؤي محمؤديه   جلد8   ص146

فتاؤي رحيميه جلد4   ص23

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.