Category: Jurisprudence and Rulings (Fiqh)
Fatwa#: 38949
Asked Country: Qatar

Answered Date: Oct 01,2017

Title: Misc Queries

Question

Assalam Alaikum Respected Mufti Sahab, My question is to what limit the husband can go to please his wife related to clothing and grooming.

In my case I have thick hair on my chest and shoulder so is it allowed to remove hair from chest, shoulders, tummy area and legs.

I usually wear light colors like white and sky blue when going to office or out, i don’t like wearing tight and attractive colors when going out. Is it ok to wear red and some flashy colors when at home?

I don’t usually use perfume sprays rather itthar/attar (perfume) because it is non-alcoholic. Is it ok use perfume spray at home when it not salat time like sometime after isha.

I what to have peace at home so that it has positive impact on my kids up bring. I also trying to fix my character with the help of my beloved Shaikh. Please give some tips.

Please make dua for me and the entire ummah especially for the married couples so we can spend our life peacefully and try to make this world happy place for each other.

Thanks much for your advice.

Jazak Allahu Khairan!

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

1] Your question is not clear. What you mean by pleasing ones wife? Whose clothing are you referring to, the husbands clothing’s or the wife’s clothing?

2] It is disliked [Makrooh-Tanzīhī] for men to wear pure red garments.[1] However, one may wear a red garment mixed with other colours. It does come in the hadith that the Prophet [Sallallaahu Alaihi Wa- Sallam [wore a red garment.

Refer to the following Hadith:[2]

سَمِعَ الْبَرَاءَ ـ رضى الله عنه ـ يَقُولُ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم مَرْبُوعًا، وَقَدْ رَأَيْتُهُ فِي حُلَّةٍ حَمْرَاءَ مَا رَأَيْتُ شَيْئًا أَحْسَنَ مِنْهُ‏.

Translation:

Hadhrat Bara [Radhiallahu Anhu] narrates: The Prophet (ﷺ) was of a modest height. I saw him wearing a red suit, and I did not see anything better than him. [Bukhari-Sharif 7/153 Darul-Tawqun- Najaat]

 However, scholars have mentioned that the red garment that the Prophet [Sallallaahu Alaihi Wa- Sallam] wore was not plain red. Instead, it had other colours as well. This is because the type of red garment that the Prophet [Sallallaahu Alaihi Wa- Sallam] had worn typically had red lines along with lines of other colours.[3]

3] If the alcohol in the perfume is from grapes or dates extract, it is impure.[4] However, if the alcohol is synthetic, it is pure and permissible to use at any time, including salaah time.

4] It is permissible to remove hair from the chest, shoulders and legs.[5] However, it is undesirable to do so.

5] May Allah grant you and all married couples peace. Aameen.

Consult your sheikh regularly and follow his guidance. You may also practise on the following marriage recipe of Mufti Ebrahim Desai Saheb.[6]

And Allah Ta’āla Knows Best

Ridwaan Ibn Khalid Esmail [Kasak]

Student Darul Iftaa
Katete, Zambia  

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



[1] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 358) 

وكره لبس المعصفر والمزعفر الأحمر والأصفر للرجال) مفاده أنه لا يكره للنساء (ولا بأس بسائر الألوان) وفي المجتبى والقهستاني وشرح النقاية لأبي المكارم: لا بأس بلبس الثوب الأحمر اهـ.

ومفاده أن الكراهة تنزيهية لكن صرح في التحفة بالحرمة فأفاد أنها تحريمية وهي المحمل عند الإطلاق قاله المصنف. قلت: وللشرنبلالي فيه رسالة نقل فيها ثمانية أقوال منها: أنه مستحب

(قوله لا بأس بلبس الثوب الأحمر) وقد روي ذلك عن الإمام كما في الملتقط اهـ ط (قوله ومفاده أن الكراهة تنزيهية) لأن كلمة لا بأس تستعمل غالبا فيما تركه أولى منح (قوله في التحفة) أي تحفة الملوك منح (قوله فأفاد أنها تحريم إلخ) هذا مسلم لو لم يعارضه تصريح غيره بخلافه ففي جامع الفتاوى قال أبو حنيفة والشافعي ومالك: يجوز لبس المعصفر وقال جماعة من العلماء: مكروه بكراهة التنزيه،. أقول: ولكن جل الكتب على الكراهة كالسراج والمحيط والاختيار والمنتقى والذخيرة وغيرها وبه أفتى العلامة قاسم وفي الحاوي الزاهدي ولا يكره في الرأس إجماعا (قوله ثمانية أقوال) نقلها عن القسطلاني (قوله منها أنه مستحب) هذا ذكره الشرنبلالي بحثا كما قدمناه وليس من الثمانية

الناشر: دار الفكر-بيروت

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (6/ 229)

وَيُكْرَهُ لُبْسُ الْمُعَصْفَرِ وَالْمُزَعْفَرِ لِمَا رُوِيَ عَنْ «ابْنِ عُمَرَ - رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا - أَنَّهُ قَالَ نَهَانِي رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - عَنْ لُبْسِ الْمُعَصْفَرِ، وَقَالَ إيَّاكُمْ وَالْحُمْرَةَ فَإِنَّهَا زِيُّ الشَّيْطَانِ

لناشر: المطبعة الكبرى الأميرية - بولاق، القاهرة 

امداد الفتاوی 125/4

مردوں کیلۓ کسم اور زعفران کا اتفاقا ممنوع اور سرخ میں اختلاف ہے، بعض کے نزدیک مکروہ تنزیہی ہے۔ اور قول اخیر مفتی بہ ہے اور باقی سب رنگ جائز ہے

ناشر:مکتبہ دار العلوم کراچی

امداد الاحکام 359/4

سرخ رنگ صرف معصفر مردوں کو حرام ہے یعنی کسم کا رنگ ہو،اور زرد صرف مزعفر حرام ہے جو زعفران سے رنگا گیا ہے۔سرخ خالص بکراھت تنزیہی اور سرخ مختلط بلا کراہت جائز ہے

ناشر: مکتبہ دار العلوم کراچی

احسن الفتاوی  62/8

احمر قانی میں اختلاف ہے،مگر ترجیح کراہت تنزیہیہ  کے قول کوہے

ناشر:ایچ ایم سعید 

 

[2] صحيح البخاري (7/ 153) 

حَدَّثَنَا أَبُو الوَلِيدِ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، سَمِعَ البَرَاءَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ: «كَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرْبُوعًا، وَقَدْ رَأَيْتُهُ فِي حُلَّةٍ حَمْرَاءَ، مَا رَأَيْتُ شَيْئًا أَحْسَنَ مِنْهُ

الناشر: دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانية بإضافة ترقيم ترقيم محمد فؤاد عبد الباقي)

 

[3] فتح الباري لابن حجر (10/ 306) 

 

الْقَوْلُ السَّابِعُ تَخْصِيصُ الْمَنْعِ بِالثَّوْبِ الَّذِي يُصْبَغُ كُلُّهُ وَأَمَّا مَا فِيهِ لَوْنٌ آخَرُ غَيْرُ الْأَحْمَرِ مِنْ بَيَاضٍ وَسَوَادٍ وَغَيْرِهِمَا فَلَا وَعَلَى ذَلِكَ تُحْمَلُ الْأَحَادِيثُ الْوَارِدَةُ فِي الْحُلَّةِ الْحَمْرَاءِ فَإِنَّ الْحُلَلَ الْيَمَانِيَّةَ غَالِبًا تَكُونُ ذَاتَ خُطُوطٍ حُمْرٍ وَغَيرهَا قَالَ بن الْقَيِّمِ كَانَ بَعْضُ الْعُلَمَاءِ يَلْبَسُ ثَوْبًا مُشْبَعًا بِالْحُمْرَةِ يَزْعُمُ أَنَّهُ يَتْبَعُ السُّنَّةَ وَهُوَ غَلَطٌ فَإِنَّ الْحُلَّةَ الْحَمْرَاءَ مِنْ بُرُودِ الْيَمَنِ وَالْبُرْدُ لَا يُصْبَغُ أَحْمَرَ صِرْفًا كَذَا قَالَ وَالتَّحْقِيقُ فِي هَذَا الْمَقَامِ أَنَّ النَّهْيَ عَنْ لُبْسِ الْأَحْمَرِ إِنْ كَانَ مِنْ أَجْلِ أَنَّهُ لُبْسُ الْكُفَّارِ فَالْقَوْلُ فِيهِ كَالْقَوْلِ فِي الْمِيثَرَةِ الْحَمْرَاءِ كَمَا سَيَأْتِي وَإِنْ كَانَ مِنْ أَجْلِ أَنَّهُ زِيُّ النِّسَاءِ فَهُوَ رَاجِعٌ إِلَى الزَّجْرِ عَنِ التَّشَبُّهِ بِالنِّسَاءِ فَيَكُونُ النَّهْيُ عَنْهُ لَا لِذَاتِهِ وَإِنْ كَانَ مِنْ أَجْلِ الشُّهْرَةِ أَوْ خَرْمِ الْمُرُوءَةِ فَيُمْنَعُ حَيْثُ يَقَعُ ذَلِكَ وَإِلَّا فَيَقْوَى مَا ذَهَبَ إِلَيْهِ مَالِكٌ مِنَ التَّفْرِقَةِ بَيْنَ المحافل والبيوت 

الناشر: دار المعرفة - بيروت، 

فتح الباري لابن حجر (10/ 306)

الْقَوْلُ الرَّابِعُ يُكْرَهُ لُبْسُ الْأَحْمَرِ مُطْلَقًا لِقَصْدِ الزِّينَةِ وَالشُّهْرَةِ وَيَجُوزُ فِي الْبُيُوتِ وَالْمِهْنَةِ جَاءَ ذَلِكَ عَنِ بن عَبَّاسٍ وَقَدْ تَقَدَّمَ قَوْلُ مَالِكٍ فِي بَابِ التَّزَعْفُرِ 

الناشر: دار المعرفة - بيروت، 

عمدة القاري شرح صحيح البخاري (22/ 23)

الرَّابِع يكره لبس الْأَحْمَر مُطلقًا لقصد الزِّينَة والشهرة وَيجوز فِي الْبيُوت والمهنة جَاءَ ذَلِك عَن ابْن عَبَّاس رَضِي الله تَعَالَى عَنْهُمَا 

عمدة القاري شرح صحيح البخاري (22/ 23)

السَّابِع تَخْصِيص الْمَنْع بِالثَّوْبِ الَّذِي يصْبغ كُله وَأما مَا فِيهِ لون آخر غير الْأَحْمَر من بَيَاض وَسَوَاد وَغَيرهمَا فَلَا وعَلى ذَلِك تحمل الْأَحَادِيث الْوَارِدَة فِي الْحلَّة الْحَمْرَاء فَإِن الْحلَل اليمانية غَالِبا تكون ذَات خطوط حمر وَغَيرهَا

الناشر: دار إحياء التراث العربي – بيروت

 

تحفة الأحوذي (5/ 323)

فِي هَذِهِ الْأَحَادِيثِ يَتَوَجَّهُ إِلَى نَوْعٍ خَاصٍّ مِنَ الْحُمْرَةِ وَهِيَ الْحُمْرَةُ الْحَاصِلَةُ عَنْ صِبَاغِ الْعُصْفُرِ انْتَهَى 

الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت 

 

Fatawa Zakariyya 7/93 zamzam publishers

[4] ان معظم الکحول التی تستعمل الیوم فی الادویة والعطور وغیرھا: لا تتخذ من العنب او التمر، انما تتخذ من الحبوب او القشور او البترول وغیرہ، کما ذکربا فی باب بیع الخمر من کتاب البیوع، وحینئذ ھناک فسحة فی الاخذ بقول ابی حنیفة عند عموم البلوی، والله سبحانه اعلم۔ 

[تکملة فتح الملهم، کتاب الاشربة، باب تحریم الخمر۔۔۔، ج۳، ص599، دار القلم]

 

Alcohol used in modern perfumes is not made from grapes or dates. In most cases it is synthetic alcohol. Furthermore, when perfume is sprayed on clothes or body, the alcoholic content evaporates away immediately before it even reaches the clothes or body.

 

التجريد للقدوري (12/ 6093)

قال أبو حنيفة: المطبوخ من نبيذ التمر والزبيب والمثلث من عصير العنب حلال وإن اشتد ما لم يسكر، وكذلك نقيع الحنطة والشعير والذرة والأرز والعسل. 

الناشر: دار السلام – القاهرة

 

الهداية في شرح بداية المبتدي (4/ 396)

قال: "ونبيذ العسل والتين ونبيذ الحنطة والذرة والشعير حلال وإن لم يطبخ" وهذا عند أبي حنيفة وأبي يوسف رحمهما الله إذا كان من غير لهو وطرب لقوله عليه الصلاة والسلام: "الخمر من هاتين الشجرتين"، وأشار إلى الكرمة والنخلة خص التحريم بهما والمراد بيان الحكم،

الناشر: دار احياء التراث العربي - بيروت - لبنان

 

فتاوی دار العلوم زکریا 779/6

ہمارے زمانے میں اکثر عطور، پرفیوم و غیرہ میں جو الکحول استعمال ہوتا ہے وہ انگور اور کھجور کے علاوہ سے بنایا ہوا ہوتا ہے اور حضرت شیخین کے قول کے مطابق یہ ناپاک اور حرام نہیں ہے۔اس وجہ سے اسکی اجازت ہے اور نماز بھی فاسد نہیں ہوگی،البتہ ان چیزوں کے استعمال کرنے سے بچنا اولی ہے۔نیز الکحول والی دواؤں کا استعمل بھی جائز اور درست ہے

زمزم پبلشرز

 

کتاب الفتاوی 81/6

جس سینت میں الکحل استعمال نہ ہوا ہو اس کے لگانے میں کوئ حرج نہیں،جس سینٹ میں الکحل ہو اس کے سلسلہ میں یہ تفصیل ہے کے اگر انگور اور کھجور سے الکحل حاصل کیا گیا ہو،تو شراب کے حکم میں ہونے کی وجہ سے ناپاک ہے، اس کا لگانا جائز نہیں، اور اگر لگا لیا اور الکحل لگا ہوا حصہ ہتھیلی کی گہرائ کے مقدار یا اس سے زیادہ ہو، تو اسکے ساتھ نماز کی ادائگی درست نہیں،اگر ان دونوں سے علاوہ کسی اور شیئ سے الکحل حاصل کیا گیا ہے،تو امام ابو حنیفہ کے نزدیک وہ ناپاک نہیں اور اس کا استعمال درست ہے

زمزم پبلشرز

 

نظام الفتاوی 353/1

آج کل جو انگریزی دواؤں میں اسپرٹ وغیرہ استعمال کیا جاتا ہے وہ عموما شراب نہیں ہوتی بلکہ ایسی اسپرٹ ہوتی ہے جو آلو،گیہوں و غیرہ سے بنائ جاتی ہے۔اسکے استعمال کرنے کی گنجائش ہے کیوںکے یہ اشربہ اربعہ محرمہ کے جنس سے نہیں ہوتی۔اگر تحقیق سے یہ بات معلوم ہو جاۓ کے اس دوا میں جو اسپرٹ و شراب جو استعمال کی گئ ہے وہ خمور اربعہ،انگور،کھجور منقہ سے بنائ گئ ہے تو اسکو استعمال نہ کرے کیوںکہ اس کا ایک قطرہ بھی مطفق علیھ طور پر حرام اور نجس ہے،ہاں اگر دیانتدار ماہر اطباء سے یہ معلوم ہو کہ اسکا علاج اسکے علاوہ کسی دوسری چیز سے نہیں ہو سکتا اور موت کا قوی خوف ہوتو ایسے دواؤں کا استعمال بقدر ضرورت جائز رہے گا

ناشر: مکتبہ رحمانیہ

 

امداد الفتاوی 209/4

اسپرٹ اگر عنب و زبیب و رطب و تمر سے حاصل نہ کی گئ ہو تو اس میں گنجائش ہے،للاختلاف ورنہ گنجائش نہیں للاتفاق

ناشر: مکتبہ دار العلوم کراچی

 

احسن الفتاوی 488/8

تحقیق سے ثابت ہوا کے اشربہ و ادویہ میں عصیر العنب یا عصیر الرطب نہیں دالا جاتی

ناشر: ایج ایم سعید

 

[5] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 407) 

وفي حلق شعر الصدر والظهر ترك الأدب كذا في القنية

الناشر: دار الفكر-بيروت

 

الفتاوى الهندية - ط. دار الفكر (5/ 358)

 وفي حلق شعر الصدر والظهر ترك الأدب كذا في القنية

الناشر دار الفكر 

امداد الفتاوی224/4

سینہ اور ران کو مونڈانا درست ہے

مکتبہ دار العلوم کراچی

Fatawa  zakariyya  327/7

 

[6] RECIPE FOR A SUCCESSFUL MARRIAGE

 “Our Lord! Grant that our spouses and our offspring be a comfort to our eyes, and give us the grace to lead those who are conscious of You” (Furqaan 74).

 

Q: Every human being by nature has an instinct to dispute. This instinct becomes more manifest between the husband and wife, thus leading to marital disputes. How can this instinct be controlled?

 

A. Consider the following ten points to control the instinct of dispute and maintain a happy marriage.

1. Fear Allah: It was the noble practice of Nabi ﷺ to conscientise the spouses about the fear for Allah before performing a Nikah by reciting the verses (Nisa v14, Ahzab v69, Aali-Imraan v101) from the Quraan. All the verses are common in the message of Taqwa (fear of Allah). The spouses will be first committed to Allah before being committed to their partner. There can be no doubt in the success of a marriage governed by the fear of Allah.

 

2. Never be angry at the same time: Anger is the root cause for all marital disputes. One Sahabi came to Rasulullah ﷺ and sought some advice. Rasulullah ﷺ replied, control your anger. The same advice was rendered three times. (Mishkaat pg.433; HM Saeed)

 

3. If one has to win an argument, let it be the other: Nabi ﷺ said: “Whoever discards an argument despite being correct shall earn a palace in the center of Jannah. (Ibid pg.412)

 

4. Never shout at each other unless the house is on fire: Luqman (AS) while offering advice to his son said: “and lower your voice for verily the most disliked voice is that of a donkey”. (Surah Luqman v19)

 

5. If you have to criticize, do it lovingly: Rasulullah ﷺ said, ‘A Mu’min is a mirror for a Mu’min.’ (Abu Dawud vol.2 pg.325; Imdadiyah) Advise with dignity and silently.

 

6. Never bring up mistakes of the past: Nabi ﷺ said: “Whoever conceals the faults of others, Allah shall conceal his faults on the day of Qiyaamah.” (Mishkaat pg.429; HM Saeed)

 

7. Neglect the whole world rather than your marriage partner: Nabi ﷺ confirmed the advice of Salman to Abu-Darda RA for neglecting his wife. “Verily there is a right of your wife over you.” (Nasai Hadith2391)

 

8. Never sleep with an argument unsettled: Abu Bakr RA resolved his dispute with his wife over-feeding the guests before going to bed. (Bukhari Hadith 602)

 

9. At least, once everyday, express your gratitude to your partner: Nabi ﷺ said, ‘Whoever does not show gratitude to the people has not shown gratitude to Allah.’ (Abu Dawud pg.662; Karachi)

 

10. When you have done something wrong, be ready to admit it and ask for forgiveness: Nabi ﷺ said, ‘All the sons of Adam commit error, and the best of those who err are those who seek forgiveness.’ (Tirmidhi Hadith 2499). [2]

 

http://askimam.org/public/question_detail/25740

http://askimam.org/public/question_detail/35925

http://haqislam.org/recipe-for-a-successful-marriage/

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.