Category: Miscellaneous
Fatwa#: 38593
Asked Country: United Kingdom

Answered Date: Sep 16,2017

Title: Shampoo that reduces grey hair

Question

Assalamu Alayqum - Question pertaining to Hair Coloring

I have a question relating to a recent product (Shampoo) that has been launched that gradually reduces Grey hair as you use it.

I would appreciye it if you could advise if the product is Halal and permissible to use?

The Link below will direct you to the products Fact sheet and hopefully will provide all the technical answers.

https://www.theinsiders.eu/site/public/store/pl_1/campaigns/uk/combeitl_controlgx_1611/Control%20GX%20campaign%20-%20Frequently%20Asked%20Questions.pdf

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, the use of black hair dye is impermissible.[i]

The shampoo in reference has various colours ranging from light brown, medium brown, dark brown and black.

The shampoo with black hair dye is not be permissible.

Consider the following two Ahaadeeth

Sunan Abu Dawood

"There will be people who will come later (in my Ummah) and apply black dye.

They will not even smell the fragrance of paradise."[ii]

Sunan Ibn Maajah

He who deceives us is not from us.[iii]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammed Al-Ameen Bin Moulana Ismail Akoo

Student Darul Iftaa

Newcastle; KZN, South Africa

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

 

 

 



 

[i]

الدر المختار و حاشية ابن عابدين

الجزء 6\صفحة 422 

دار الفكر للطباعة والنشر.

قوله ( ويكره بالسواد ) أي لغير الحرب

 قال في الذخيرة أما الخضاب بالسواد للغزو ليكون أهيب في عين العدو فهو محمود بالاتفاق وإن ليزين نفسه للنساء فمكروه وعليه عامة المشايخ وبعضهم جوزه بلا كراهة

 روي عن أبي يوسف أنه قال كما يعجبني أن تتزين لي يعجبها أن أتزين لها

 

المحيط البرهاني\الفصل الحادي و العشرون في الزينة و التخاذ الخادم

الجزء 5\صفحة\377

دار الكتب العلمية، بيروت - لبنان

وأما الخضاب بالسواد: فمن فعل ذلك من الغزاة ليكون أهيب في عين العدو فهو محمود منه، اتفق عليه المشايخ، ومن فعل ذلك ليزين نفسه للنساء، وليحبب نفسه إليهن فذلك مكروه عليه عامة المشايخ. وبنحوه ورد الأثر عن عمر رضي الله عنه، وبعضهم جوزوا ذلك من غير كراهية، روي عن أبي يوسف أنه قال: كما يعجبني أن تتزين لي يعجبها أن أتزين لها، هذه الجملة من شرح «السير الكبير»

 

الفتاوى الهندية\ الباب العشرون في الزينة و التخاذ الخادم للخدمة

الجزء 5 صفحة 359

دار الفكر

وأما الخضاب بالسواد فمن فعل ذلك من الغزاة ليكون أهيب في عين العدو فهو محمود منه اتفق عليه المشايخ رحمهم الله تعالى ومن فعل ذلك ليزين نفسه للنساء وليحبب نفسه إليهن فذلك مكروه وعليه عامة المشايخ وبعضهم

 

إمداد الفتاوى

الجزء 4\ صفحة 213

Maktabah Darul-Uloom Karaachi

 

فتاوى محمودية

الجزء 27\ صفحة 510-511

مكتبة محمودية

 

سنن أبي داود\باب ما جاء في خضاب السواد

الجوء 4\صفحة 87

المكتبة العصرية، صيدا - بيروت

حَدَّثَنَا أَبُو تَوْبَةَ، حَدَّثَنَا عُبَيْدُ اللَّهِ، عَنْ عَبْدِ الْكَرِيمِ الْجَزَرِيِّ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «يَكُونُ قَوْمٌ يَخْضِبُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ بِالسَّوَادِ، كَحَوَاصِلِ الْحَمَامِ، لَا يَرِيحُونَ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ»

 

[iii]

سنن ابن ماجة\باب النهي عن الغشي

الجزء 2\صفحة 749

دار إحياء الكتب العربية - فيصل عيسى البابي الحلبي

حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ عَمَّارٍ قَالَ: حَدَّثَنَا سُفْيَانُ، عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِرَجُلٍ يَبِيعُ طَعَامًا، فَأَدْخَلَ يَدَهُ فِيهِ فَإِذَا هُوَ مَغْشُوشٌ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «لَيْسَ مِنَّا مَنْ غَشَّ»

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.