Category: Zakat
Fatwa#: 38500
Asked Country: Canada

Answered Date: Sep 03,2017

Title: Zakaat to ones Uncle

Question

Assalaam Aliekum,

Can I give zakat to my uncle, who is married and have 6 kids. I bleieve that he have more amount than Nisab in his current bank account but he is currently jobless for past few months and pulling money from this account to survive.

Later this year, he plans for his daughters marriage and needs help as he can not afford by himself.

So, is this accetable for me to give my zakat to him?

JazakAllah Khair.

 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If your uncle has more cash than the nisaab amount of Zakat and he does not have liabilities equivalent to or more than the amount he has in the bank, then he does not qualify as a legitimate recipient of Zakat.

If he has liabilities lesser than the amount in the bank and the surplus in the bank after deducting his liabilities is not equivalent to the nisaab amount, then he qualifies as a legitimate recipient of Zakat.

In that instance, it will be more rewarding to give your Zakat to your uncle.[i]

If and when your uncle becomes indebted due to getting his daughters married, then you may assist him with your Zakat money according to the nisaab principle explained above.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Abdullah Syed Sajid

Student Darul Iftaa
Houston, TX, USA 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



  الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 354) [i]

والأفضل إخوته وأخواته ثم أولادهم ثم أعمامه وعماته ثم أخواله وخالاته ثم ذوو أرحامه ثم جيرانه ثم أهل سكته ثم أهل بلده كما في النظم. اهـ

 

البناية شرح الهداية (3/ 468)

 وأما الأخوة والأخوات والأعمام والعمات والأخوال والخالات وأولادهم فلا بأس بدفع الزكاة إليهم، وذكر الزندويسني أن الأفضل في مصرف الزكاة المال إلى هؤلاء السبعة، أخوته وأخواته الفقراء، ثم أولادهم ثم أعمامه وعماته الفقراء، ثم أخواله وخالاته الفقراء، ثم ذوو أرحامهم ثم جيرانه ثم أهل سكنه ثم أهل مصره.

 

الجوهرة النيرة على مختصر القدوري (1/ 131)

(قوله ولا يجوز دفع الزكاة إلى من يملك نصابا من أي مال كان) سواء كان النصاب ناميا أو غير نام حتى لو كان له بيت لا يسكنه يساوي مائتي درهم لا يجوز صرف الزكاة إليه وهذا النصاب المعتبر في وجوب الفطرة والأضحية

 

الجوهرة النيرة على مختصر القدوري (1/ 132)

واعلم أن الأفضل في الزكاة والفطرة والنذور الصرف أولا إلى الإخوة والأخوات ثم إلى أولادهم ثم إلى الأعمام والعمات ثم إلى أولادهم ثم إلى الأخوال والخالات ثم إلى أولادهم ثم إلى ذوي الأرحام من بعدهم ثم إلى الجيران ثم إلى أهل حرفته ثم إلى أهل مصره أو قريته ولا ينقلها إلى بلد أخرى إلا إذا كانوا أحوج إليها من أهل بلده أو قريته والله أعلم

 

فتاوی محموديہ جلد 9 ص 540

 

احسن الفتاوی جلد 4 ص 279

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.