Category: Marriage (Nikah)
Fatwa#: 38434
Asked Country: United Kingdom

Answered Date: Nov 08,2017

Title: If the husband and wife have not had any physical relations for three years since marriage, is the Nikah still intact?

Question

Salam

What is the ruling on nikah if husband and wife did not have physical relationship for 3 years after they got married??

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If the marriage has not been consummated for any period of time, the Nikah remains intact. [i] However, if the marriage has not been consummated due to the husband's inability to do so, then the wife has a right to terminate the marriage. She may refer to her local Ulama Judicial body and request for an annulment of her marriage.[ii]

 

Mufti Ebrahim Desai

 



[i]

فتاوى قاسمية 23/68

 

فتاوى محمودية 18/615

 

(قوله ويسقط حقها بمرة) قال في الفتح: واعلم أن ترك جماعها مطلقا لا يحل له، صرح أصحابنا بأن جماعها أحيانا واجب ديانة، لكن لا يدخل تحت القضاء والإلزام إلا الوطأة الأولى ولم يقدروا فيه مدة.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 202)

 

ولا يبلغ الإيلاء إلا برضاها

الدر المختار (3/ 203)

 

ثم قوله وهو أربعة يفيد أن المراد إيلاء الحرة، ويؤيد ذلك أن عمر - رضي الله تعالى عنه - لما سمع في الليل امرأة تقول: فوالله لولا الله تخشى عواقبه لزحزح من هذا السرير جوانبه فسأل عنها فإذا زوجها في الجهاد، فسأل بنته حفصة: كم تصبر المرأة عن الرجل: فقالت أربعة أشهر، فأمر أمراء الأجناد أن لا يتخلف المتزوج عن أهله أكثر منها، ولو لم يكن في هذه المدة زيادة مضارة بها لما شرع الله تعالى الفراق بالإيلاء فيها

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (3/ 203)

.

[ii]

 

نكاح العنين جاءز فان علمت المرؤة وقت النكاح انه عنين لا يصل الى النساء لا يكون لها حق الخصومة كما لو علم المشترى بالعيب وقت البيع، وان لم تعلم وقت النكاح وعلمت بعد ذلك كان لها حق الخصومة ولا يبطل حقها بترك الخصومة

فتاوى قاضيخان – دار الكتب العلمية – 1/356

 

هو الذي لا يصل إلى النساء مع قيام الآلة...

 إذا رفعت المرأة زوجها إلى القاضي وادعت أنه عنين وطلبت الفرقة فإن القاضي يسأله هل وصل إليها أو لم يصل فإن أقر أنه لم يصل أجله سنة سواء كانت المرأة بكرا أم ثيبا، وإن أنكر وادعى الوصول إليها فإن كانت المرأة ثيبا فالقول قوله مع يمينه أنه وصل إليها كذا في البدائع

الفتاوى الهندية (1/ 522)

 

حيله ناجزه 43-50

 

جديد فقهي مساءل 3/121

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.