Category: Prayer (Salaat)
Fatwa#: 37734
Asked Country: Saudi Arabia

Answered Date: Mar 13,2017

Title: Can a follower of Hanafi Madhab pray Tahyat-ul-masjid in that gap?

Question

In gulf countries, there is 10 minute gap between Magrib azaan and Jamaat, Can a follower of Hanafi Madhab pray Tahyat-ul-masjid in that gap. - Jazakallah khair

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

According to the Hanafi Madhab, one should perform the Maghrib Salah as soon as possible. One should not perform Nafl Salah. [1]

The practice of the Gulf countries of delaying the Fardh of Maghrib Salah is according to the other Madhaahib (schools of thoughts) that permit performing Nafl Salah before the Fardh of Maghrib Salah.

If a Hanafi is in such a place, he may perform Tahiyyatul Masjid. [2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Saad Haque

Student Darul Iftaa
New Jersey, USA 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



[1] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 369)

(تعجيل مغرب مطلقا وتأخيره قدر ركعتين يكره تنزيها)

وأن ما في القنية من استثناء التأخير القليل محمول على ما دون الركعتين، وأن الزائد على القليل إلى اشتباك النجوم مكروه تنزيها، وما بعده تحريما إلا بعذر كما مر قال في شرح المنية: والذي اقتضته الأخبار كراهة التأخير إلى ظهور النجم وما قبله مسكوت عنه،فهو على الإباحة وإن كان المستحب التعجيل. اهـ

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 189)

قوله: "ويكره التنفل قبل صلاة المغرب" لأن في الاشتغال بذلك تأخير المستحب تعجيله المكروه تأخيره إلا يسيرا وقولهم التأخير قليلا لا يكره حمله الكمال على ما هو الأقل من الركعتين مما لا يعد تأخيرا وهو خلاف ما بحثه هنا من أن التأخير بقدر ركعتين خفيفتين لا يكره ويؤيد الأول قول ابن عمر رضي الله عنهما ما رأيت أحدا على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم يصليهما بل قال النخعي انهما بدعة قوله: "يعني الأذان والإقامة" فهو من باب التغليب أو المراد بالأذان المعنى اللغوي فإن في الأقامة إعلاما

درر الحكام شرح غرر الأحكام (1/ 116)

وقال الكمال هل يندب قبل المغرب ركعتان ذهب طائفة إليه وأنكره كثير من السلف وأصحابنا ومالك ثم قال بعد دليل كل والثابت بعد هذا هو نفي المندوبية أما ثبوت الكراهة فلا إلا أن يدل دليل آخر وما ذكر من استلزام تأخير المغرب فقد قدمنا عن القنية استثناء القليل والركعتان لا تزيد على القليل إذا تجوز فيهما. اهـ.

There are three scenarios of delaying the Maghrib Salah.

1)    Less than the amount of time it takes to pray two Rakaat.

This is permissible without any dislike.

2)    Equal to or more than the amount of time it takes to pray two Rakaat but before the stars become apparent.

This is disliked (makruh tanzihi) according to some scholars and permissible according to others.

3)    After the stars become apparent. This is is makruh tahrimi (extremely disliked).

فتاوى محمودية )٩/٩٨( محمودية

احسن الفتاوى )٢/١٣٨(

إمداد الفتاوى )١ /١٥٨( كراچی

[2] انعام البارى (٣/٤١٤) مكتبة الحراء

ركعتين قبل المغرب کا ثبوت

حنفیہ کی طرف منسوب ہے کہ وہ اس کو مکروہ تنزیہی کہتے ہیں اور دلیل یہ دیتے ہیں کے تعجیل مغرب کی احادیث بہت قوی ہیں انحضرات(صلى الله عليه وسلم) نے تعجیل مغرب کے منافی ہیں، اگر سب سے کہیں گے کہ پڑہو تو کوئی پہلے شروع کرے گا کوئی بعد میں، اس لۓ اس میں بہت وقت نکل جانے کا اندیشہ ہے-

لیکن صحیح اور انصاف کی بات یہ ہے کہ "ركعتين قبل المغرب" کی کراہیت پر کوئی دلیل نہیں ہے اور جواز کے دلائل بہت سارے ہیں مثلا "بين كل اذانين صلاة" اور احادیث باب جس میں صحابہ کرام سے پڑہنا ثابت ہے وغیرہ-

البتہ یہ سمجھ لینا جاہئے کہ جہاں جماعت میں وقت ہوں تو وہاں پڑھ لینی جاہئے جیسے حرمین شریف میں ہوتا ہے تو خواہ مخواہ اس ضد میں بیٹھے رہنا کہ مین حنفی ہوں چاہے کچھ بھی ہو جائے میں بیٹھا رہوں گا یہ درست نھیں – اس صورت میں پرھ لینی چاہئے-

ایک بات ایسی ہے جس سے ہمیشہ پرہیز کرنا چاہۓ اور وہ ہے فتنہ پیدا کرنا – اب یہ دو رکعت  پرھنا جائز  ہے اور جہاں وقت ہو وہاں پرھ لینا چاہۓ لیکن کوئی ایسی جگہ ہے جہاں رکعتین قبل المغرب کی ہوا بہی نہیں لگی، اگر وہاں جاکر شروع کردیں تو فتنہ پیدا ہو جائیں  گی تو ایسی جگہ نہ پڑھیں البتہ جب موقع ملے مسئلہ بتادیں کہ یہ بھی جائز ہے

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.