Category: Jurisprudence and Rulings (Fiqh)
Fatwa#: 37488
Asked Country: India

Answered Date: Jul 30,2017

Title: Can a woman get delivery done by male doctor

Question

Is male doctor  allowed to do the delivery of a women?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is advisable for a woman giving birth to receive assistance in the delivery and medical attention through a female doctor. [i] There is a leeway to choose a male doctor for delivery and medical attention due to circumstances. [ii] In such a situation, the general rule of confining interaction with the opposite gender will also apply. [iii]  

And Allah Ta’āla Knows Best

Ridhwan Ur Rahman

Student Darul Iftaa
Cardiff, Wales, UK 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.



[i]

ولا يحل النظر إلى العورة، إلا عند الضرورة؛ قال سلمان الفارسي رضي الله عنه:؛ لأن أخرّ من السماء، فأنقطع نصفين؛ أحب إلي من أن أنظر إلى عورة أحد، أو ينظر أحد إلى عورتي، مع هذا إذا جاء العذر، فلا بأس بالنظر إليها، فمن جملة الأعذار الختان، والختان ينظر عند ذلك الفعل، وكذلك الخافضة تنظر؛ وهذا لأن الختان سنة، وهو من جملة الفطرة في حق الرجل لا يمكن تركه، ومن ذلك عند الولادة، والمرأة تنظر إلى موضع الفرج من المرأة وغيره؛ لأنه لابد من قابلة تقبل الولد وتعالجه، وبدونها تخاف الهلاك على الولد، وعند قبول الولد ومعالجته يحتاج إلى النظر فأبيح لأجل الحاجة، وقد صح أن رسول الله صلى الله عليه وسلم جوز شهادة القابلة على الولادة، فذلك دليل على أنه يباح لها النظر

. المحيط البرهاني في الفقه النعماني(5/ 336)

 

 

وإذا أصابت المرأة قرحة في موضع لا يحل للرجل أن ينظر إليه، علم امرأة دواءها لتداويها؛ لأن نظر الجنس إلى الجنس أخف

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (5/ 337)

 

[ii]

 ويجوز للطبيب ان ينظر الى موضع منها للضرورة و تستر ما سواه او يغض بصره ما استطاع كنظر الخافضة و الختان...

والنظر الى العورة حرام الا عند الضرورة، فمن ذلك الاحتفان، ونظر القابلة.

مختارات النوازل ص.370

 

(وشرائها ومداواتها ينظر) الطبيب (إلى موضع مرضها بقدر الضرورة) إذ الضرورات تتقدر بقدرها وكذا نظر قابلة وختان

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (6/ 370)

 

وكذا إذا كان بها جرح أو قرح في موضع لا يحل للرجال النظر إليه فلا بأس أن تداويها إذا علمت المداواة فإن لم تعلم تتعلم ثم تداويها فإن لم توجد امرأة تعلم المداواة ولا امرأة تتعلم وخيف عليها الهلاك أو بلاء أو وجع لا تحتمله يداويها الرجل لكن لا يكشف منها إلا موضع الجرح ويغض بصره ما استطاع لأن الحرمات الشرعية جاز أن يسقط اعتبارها شرعا لمكان الضرورة كحرمة الميتة وشرب الخمر حالة المخمصة والإكراه لكن الثابت بالضرورة لا يعدو موضع الضرورة لأن علة ثبوتها الضرورة والحكم لا يزيد على قدر العلة هذا الذي ذكرنا حكم النظر والمس

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (5/ 124)

 

ويجوز للطبيب ان ينظر الى موضع المرض منها

الفقه النافع 896

 

[iii]

ويجوز للطبيب ان ينظر الي موضع المرض منها. لما ذكرنا من الضرورة. وقد قيل: ينبغي أي يعلم امرءة دواء ذلك المرض، فان لم يقدر ستروا كل شيء الا موضع المرض، وينظر الرجل اليه، ويغض بصره عما سواه ما امكن.

خلاصة الدلاءل في تنقيح المساءل – (2/399)

 

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.