Category: Food and Nourishment
Fatwa#: 37250
Asked Country: Mexico

Answered Date: Nov 14,2016

Title: Expired biscuits

Question

Respected Mifti Sahib

I have purchased a pack of biscuits which are expired and I am unable to return it. Please advise me of what should I do with it.

Jazakallah Khairan 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

If the biscuits are no longer consumable, you may consider crushing them and placing them near ants or feeding them to the birds.[[i]]

And Allah Ta’āla Knows Best

Imran Patel

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia. 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

 



[i]

(2/486) المسائل البدرية المنتخبة من الفتاوى الظهيرية للعيني (ت:855 ﻫ) -ط.دار العاصمة

رجل يأكل خبزا مع أهله فاجتمع كسرات الخبز ولا يشتهيها أهله فله أن يطعم الدجاجة والشاة والبقر وهو أفضل ولا يلقيها في النهر أو في الطريق إلا لأجل النمل فحينئذ يجوز فعله

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني للبخاري برهان الدين، إبن مَازَةَ الحنفي (ت: 616 هـ) -ط. دار الكتب العلمية (368/ 5) 

وفي «فتاوى أهل سمرقند» : رجل يأكل خبزاً مع أهله، فاجتمع كسرات الخبز، ولا يشتهيها أهله فله أن يطعم الدجاجة أو البقرة أو الشاة؛ ذكر الشاة والبقر والدجاجة ولم يذكر الكلب والهرة قال: لا ينبغي أن يلقيها في الطريق، أو في النهر إلا إذا وضع لأجل النمل ليأكل، فحينئذٍ يجوزه، هكذا نقل عن السلف.

 

(5/ 344) الفتاوى الهندية - ط. دار الفكر  

رجل يأكل خبزا مع أهله فاجتمع كسرات الخبز ولا يشتهيها أهله فله أن يطعم الدجاجة والشاة والبقر وهو أفضل ولا ينبغي إلقاؤها في النهر أو في الطريق إلا إذا كان الإلقاء لأجل

النمل ليأكل النمل فحينئذ يجوز هكذا فعله السلف كذا في الظهيرية

 

(4/398) الهداية للمرغيناني علي بن أبي بكر (ت: 593 هـ) -ط.المصباح

قال: "ويكره شرب دردي الخمر والامتشاط به"؛ لأن فيه أجزاء الخمر، والانتفاع بالمحرم حرام، ولهذا لا يجوز أن يداوي به جرحا أو دبرة دابة ولا أن يسقي ذميا ولا أن يسقي صبيا للتداوي، والوبال على من سقاه، وكذا لا يسقيها الدواب وقيل: لا تحمل الخمر إليها، أما إذا قيدت إلى الخمر فلا بأس به كما في الكلب والميتة

 

DISCLAIMER - AskImam.org questions
AskImam.org answers issues pertaining to Shar'ah. Thereafter, these questions and answers are placed for public view on www.askimam.org for educational purposes. However, many of these answers are unique to a particular scenario and cannot be taken as a basis to establish a ruling in another situation or another environment. Askimam.org bears no responsibility with regards to these questions being used out of their intended context.
  • The Shar's ruling herein given is based specifically on the question posed and should be read in conjunction with the question.
  • AskImam.org bears no responsibility to any party who may or may not act on this answer and is being hereby exempted from loss or damage howsoever caused.
  • This answer may not be used as evidence in any Court of Law without prior written consent of AskImam.org.
  • Any or all links provided in our emails, answers and articles are restricted to the specific material being cited. Such referencing should not be taken as an endorsement of other contents of that website.